• Opinió
  • La transformació industrial, tecnològica i turística de Lleida

La transformació industrial, tecnològica i turística de Lleida

15 de Maig de 2019
Oriol Amat | VIA Empresa

Lleida és de les quatre províncies catalanes la que té una major extensió de terreny (que representa el 37,9% del territori de Catalunya) però alhora té el menor nombre d’habitants (el 5,7% de la població catalana).

L’agricultura té un pes molt important en la seva economia i compta amb un gran nombre d’indústries agroalimentàries, moltes d’elles internacionalitzades. La província és seu de grans empreses com Guissona, Grup Vall Companys, Borges, Cooperativa d’Ivars, Plusfresc o Grup Sorigué. També es caracteritza per tenir una excel·lent oferta turística, que inclou el turisme d’hivern i d’estiu; i d’esports d’aventura. I també compta amb bones infraestructures de recerca: Universitat de Lleida, Parc Tecnològic i entitats com CREBA, CTFC, FEMAC, IRB i IRTA.

En el que portem del segle XXI, Lleida ha experimentat una important transformació econòmica i, actualment, es troba en una excel·lent situació amb una economia estable, diversificada i una excel·lent qualitat de vida i serveis. En l’estudi La transformació econòmica de Lleida publicat recentment pel Fòrum Empresa hem identificat grans oportunitats entre les quals podem destacar les següents:

  • Entorn físic: el fet de ser la zona menys poblada de Catalunya fa possible un creixement que prioritzi la sostenibilitat, preservant la qualitat de vida de les persones i del medi ambient.
  • Aprofundir en l’oferta de turisme de qualitat.
  • Aconseguir la celebració d’uns futurs Jocs Olímpics d’Hivern al Pirineu.
  • Infraestructures: cal treure més rendiment de l’Aeroport de Lleida-Alguaire i el Canal Segarra-Garrigues. També disposa de sòl industrial i logístic qualificat urbanísticament amb dimensió suficient i amb molt bones ubicacions. Per això, cal desenvolupar aquest sol amb la creació de polígons industrials de qualitat. Un altre aspecte és que cal crear una plataforma logística aprofitant el futur Corredor Mediterrani i la xarxa de comunicacions ja existent. La autovia del Pirineu pot atraure més oportunitats turístiques al territori.
  • Teixit empresarial: cal aprofundir en la col·laboració entre empreses i en la col·laboració publico privada com a impulsor de la innovació, la internacionalització i la competitivitat. Per això, convé elaborar un pla estratègic industrial i comercial per a augmentar la competitivitat del territori i el valor afegit. També cal atraure inversió internacional i noves empreses en base a la localització estratègica, la qualitat de vida i els bons serveis.
  • R+D: Cal seguir apostant per la recerca i el coneixement, i aprofitar el Parc Científic per al desenvolupament de sectors com l’agroalimentari, el logístic, el turístic i les tecnologies de la informació i comunicacions.

En resum, aprofitant la bona situació actual i les oportunitats que es presenten, Lleida pot convertir-se en un referent industrial (agroalimentari inclòs), tecnològic i turístic amb alta capacitat per generar valor afegit.