Durant molts anys el sector artístic ha trobat serioses dificultats per accedir a les fonts de finançament tradicional. Els bancs i els inversors han centrat el seu negoci en el finançament d'empreses i particulars pensant en el retorn de la inversió i els beneficis econòmics que en poguessin extreure. Dit d'una altra manera, el sector del finançament tradicional ha pres les decisions d'inversió basant-se en mètriques i resultats, però la creativitat no sap de xifres o de projeccions financeres. Invertir en creativitat no garanteix uns beneficis econòmics a curt termini, però és fonamental per crear un país que miri cap al futur. Invertir en creativitat és invertir en innovació, en passió, en somnis.
El crowdfunding pel sector creatiu no és cosa del moment actual. Mozart ja va finançar als voltants del 1873 un concert a Viena gràcies al finançament participatiu. En els darrers anys l'eina s'ha democratitzat i es troba ara a l'abast del gran públic gràcies als avenços tecnològics i a l'arribada d'Internet. Cada vegada són més els projectes creatius que troben finançament a través del crowdfunding. Segons la Universitat de Cambridge, l'any 2015 a Espanya es van recaptar 9,4 milions d'euros a través del finançament participatiu de recompensa . L'avantatge d'aquest model és que són els propis consumidors dels projectes creatius els que els financen i els fan possibles. Les persones que participen en una campanya de micromecenatge no obtenen un retorn en la inversió, sinó una recompensa que té a veure amb el projecte que tant els apassiona, ja sigui un producte, un servei o una experiència.
En el finançament alternatiu, ja no mana la lògica. Manen els sentits, la passió i les ganes de contribuir a que un projecte es faci realitat. I això fa que, gràcies a ell, es puguin finançar pel·lícules que no entren als circuits comercials, bandes de músics emergents, artistes alternatius, dissenys atrevits o productes innovadors que encara no han estat fabricats.
A més, el crowdfunding permet als creadors no només accedir a finançament, sinó involucrar la seva base de clients i fans en el desenvolupament d'un nou projecte. El crowdfunding permet validar una idea i donar a conèixer un projecte entre una gran comunitat de persones. I què és la creativitat, sinó idees originals que poden emocionar el seu públic? La creativitat ha trobat en el crowdfunding el seu aliat perfecte.
Prova d'aquesta sintonia és l'acord de col·laboració que han signat la plataforma de talent creatiu TheCreativeNet i la plataforma de crowdfunding Ulule amb l'objectiu de facilitar el finançament de creadors i artistes que necessitin captar fons pel seu projecte i promoure, en definitiva, l'emprenedoria cultural.