L'impost incòmode

06 de Març de 2018
Gemma Cernuda

Ets dona. Una probabilitat entre dues del que podries ser: home o dona. I amb aquesta gran notícia comença tota una vida i una sèrie de connotacions que ja t'acompanyaran sempre; i espero que sigui molt. Connotacions que hauràs de trencar, de justificar, de reinventar, de repensar i de celebrar. Moltes d'elles venen amb el pac, diguem-ne que ... van amb el fet de ser nena i no nen.

Hi ha diversos moments molt crucials de ser nena-dona a la teva vida, però n'hi ha un d'intrínsec, inoblidable i determinant... quan et ve la regla. Si, quan un dia fas un pipi vermell i no entens massa res i vas i li expliques a la mare, iaia, senyoreta, amiga, ... Gairebé sempre, la dona més propera que tinguis en aquell moment i que sabrà com relativitzar la teva sorpresa i empatitzar amb tu per iniciar-te en aquest estat vital.

Passa això i és la inauguració de 40 anys d'ovular, menstruar, patir dolor -algunes més o menys- i de frenar la teva activitat esportiva i social; segons la intensitat de la regla. Acceptat això –perquè no ens queda més opció- venen els efectes secundaris... que al llarg de les diferents etapes vitals que vivim en aquests 40 anys anirem patint.

És clar, no decidim ni ser dones -cosa que en el meu cas celebro- ni per tant, tenir la regla, però té un cost. Un cost econòmic que no depèn de nosaltres i que no podem escollir ni obviar. Si tenim la regla 4 dies al mes i 13 cops l'any durant gairebé 40 anys vol dir que gastarem moltes compreses i tampons per poder seguir una vida normal, sobretot higiènica. I en canvi el mercat, la indústria, la societat; ho contempla com un producte de consum opcional. Vull dir que no és un producte de primera necessitat com el pa, la llet o el paper higiènic... és un producte com el caviar o un bitllet de tren. És una situació injusta que s'està intentant canviar amb lobbys, opinió publica i moviments socials que pressionin als Governs perquè ho canviïn, però no s'immuten. Bé, hi ha països que són abanderats amb aquesta injusta situació com el Canadà, Irlanda o Kènia que ja fa anys que només apliquen un 4% d'IVA, el mínim impost possible.

"Ser dones té un cost econòmic que no depèn de nosaltres i que no podem escollir ni obviar"

Un cop acceptada la injustícia -perquè el 50% de la població no podem escollir no tenir la regla i amb això ens tenen captives- hi ha distints camins que el mercat pot escollir per solidaritzar-se amb aquesta realitat o simplement fer negoci. CLAREL, una marca de supermercats de productes de cura personal i de la llar que té 1000 establiments a Espanya i que és del grup DIA, ha decidit dedicar un dia al mes – el 28... per allò que la regla ens ve cada 28 dies- a eliminar l'IVA dels productes d'higiene intim​a.

Els dies 28 de cada mes i amb el #28intimo que està viralitzant les xarxes socials s'han posicionat com la marca que entén les dones i diuen "com no podem treure'n l'IVA tot el mes, el dia 28 tel traiem". Amb aquest gest promouen que els 28 de cada mes anem a comprar les compreses, tampons i salva-slips pel consum familiar mensual. És clar, és una estratègia de màrqueting, però és una forma de connectar amb les nenes-noies-dones-que no tenim més remei a consumir aquesta gamma de productes durant mitja vida. Tesco, cadena líder de supermercats a Gran Bretanya, va decidir assumir l'IVA d'aquests productes i no carregar-lo a la clienta des de l'agost de l'any passat 2017.

"És clar, és una estratègia de màrqueting, però és una forma de connectar amb les nenes-noies-dones" 

Entenem que el fàcil és dir que això és un tema del mercat, de la indústria i de l'Estat però celebro -i molt- que les marques facin aquest posicionament, que siguin assertives i empàtiques, que es mullin i que entenguin aquest pas com una acció per guanyar-nos. El que perdin per no carregar l'IVA ho guanyaran amb fidelitat, prescripció i consum que durarà per sempre. En moltes societats evolucionades i compromeses veiem que la iniciativa privada arriba abans a trobar acords i solucions que els Governs. Mentre esperem que això passi celebrem que hi hagi Clarels i Tescos, però animem que alguna marca per primer cop en Espanya abraci la causa i elimini el #PinkTax.