Què ens portarà el 2018

15 de Desembre de 2017
Act. 15 de Desembre de 2017
Carme Martinell

Dediquem bona part de l'últim trimestre de l'any a fer tancaments els més exitosos possibles, però també a planificar el següent any, malgrat les incògnites que els contextos polític, social i econòmic ens plantegen. Sigui quin sigui la forma que prendrà el nostre entorn més proper, el 2018 neix ja amb unes tendències imparables que es consolidaran i marcaran també els següents anys.

Algunes d'aquestes evidències que ens han de fer transformar necessàriament el nostre negoci i les decisions estratègiques que prenguem són:

  • Mesurar-ho tot. Els sensors seran a tot arreu i ens permetran recollir dades de gairebé qualsevol procés i comportament. Aquells que sàpiguen identificar quines dades recollir i analitzar-les per prendre decisions basades en elles tindran un avantatge competitiu clar. I en el 2018 això ja serà una realitat en molts dels nostres competidors.
  • Sistemes predictius. Precisament la recollida de dades no només permetrà analitzar el comportament del nostre client sinó que permetrà crear prediccions de comportament en el futur. Especial impacte d'aquest fet tindrà el món del healthcare. El 2018 hauríem de tenir identificat què volem anticipar del nostre client i l'estratègia per aconseguir-ho.
  • Client omnicanal. Una compra ara pot passar per un procés on la consulta d'informació es fa des del mòbil, seguida d'una comparació de proveïdors online, una consulta a les opinions dels clients d'aquell producte, la visita a una botiga per veure el producte real i una compra final online. La integració de canals es fa imprescindible en el 2018.

"El 2018 hauríem de tenir identificat què volem anticipar del nostre client i l'estratègia per aconseguir-ho"

  • Creació d'experiències. Cal tenir un molt bon producte o servei i construir al voltant d'ell una experiència que faci que l'usuari fins i tot arribi oblidar la finalitat per la qual havia demanat aquell producte. El disseny dels nous cotxes elèctrics es basa en una tecnologia excel·lent i una sèrie de serveis afegits ja existents (connexió a internet i els serveis que se'n deriven) que creen una experiència on l'usuari oblida quasi que està conduint. El 2018 és un bon moment per fer el pas de l'excel·lent servei a la creació de l'experiència del client.
  • Lideratge femení. Les dones estem tant o més preparades que els homes per afrontar els reptes de negoci del futur. El 2018 ha d'aconseguir igualtat real, l'empoderament de les dones i l'assumpció per part del món masculí del valor de la diversitat en els seus equips i en particular de l'elecció de dones en els llocs de decisió.
  • Sensibilitat per la sostenibilitat i l'ètica. Els compradors ja estan posant en les primeres raons de compra els conceptes de sostenibilitat i l'ètica. Banca ètica, la petjada hídrica de les peces de roba, l'ús de mà d'obra infantil en la producció, són exemples de factors de compra que ja el 2018 influiran dràsticament.
  • Educació a través d'ecosistemes de talent. Estudiants, professors i mentors empresarials treballant en xarxa. Més modularitat i més virtual. Interdisciplinarietat. Les humanitats i la cultura com a eines essencials per desenvolupar-se. I les empreses el 2018 entendran que només així poden desenvolupar el seu talent.

"Les dones estem tant o més preparades que els homes per afrontar els reptes de negoci del futur" 

  • Assistència automatitzada. Els robots, els bots, substitueixen processos manuals i alhora creen noves oportunitats per dedicar els recursos humans a feines de valor afegit, ... entre d'altres, preveure les tendències que ens obligaran a transformar-nos, de nou, després del 2018...