En el món laboral, el sentit i el propòsit sempre han estat importants, però en l'actualitat, són aspectes urgents. La societat és cada vegada més conscient de l'impacte que tenen les empreses en la nostra societat. Aportar valor als agents implicats (clients, proveïdors, inversors, societat, etc.) comença a ser l'única opció per garantir el futur i una de les condicions necessàries per atraure i fidelitzar persones amb talent.
Quan una persona troba significat en allò que fa, la seva motivació, la satisfacció i el compromís augmenten significativament. No obstant això, no totes les treballadores i els treballadors tenen la sort d'experimentar aquesta connexió amb la seva feina diària.
Fa uns mesos vaig iniciar un procés de coaching amb l'Anna. Acabava de deixar l'empresa a la qual havia dedicat deu anys de la seva vida. L'Anna em va explicar que feia temps que tenia una sensació d'angoixa, una barreja de desànim i apatia, i que, després d'una profunda reflexió, va decidir deixar la seva empresa perquè no aconseguia trobar sentit en la seva feina.
Quan una persona troba significat en allò que fa, la seva motivació, la satisfacció i el compromís augmenten significativament
L'Anna és enginyera informàtica i treballava per a una empresa de software. Va començar la seva trajectòria professional amb entusiasme i determinació. Durant els primers anys, la seva passió per la tecnologia i la innovació la van empènyer a superar-se constantment. No obstant això, amb el temps, va començar a tenir una contínua sensació de buidor. Malgrat els èxits professionals i els reconeixements que va rebre, l'Anna es qüestionava cada vegada més el propòsit real de la seva feina.
Finalment, l'Anna va decidir enfrontar els seus sentiments i va tenir una conversa honesta amb el seu cap. La seva empresa sempre ha cuidat dels treballadors, és un dels seus valors troncals. Per això, tenen molt ben definit el "cicle de vida de l'empleat" amb trobades periòdiques amb els treballadors i les treballadores i espais d'intercanvi.
Amb una barreja de nerviosisme i determinació, l’Anna va expressar els seus pensaments amb claredat i sinceritat. Aquesta va ser la conversa amb el seu cap:
- Anna: "Gràcies per donar-me l'oportunitat de parlar sobre la meva decisió de deixar l'empresa. He estat reflexionant molt sobre la meva vida laboral i he arribat a la conclusió que necessito buscar una feina que em doni un major sentit de propòsit."
- Cap: "Entenc, Anna. Pots explicar-me més sobre el que sents i per què sents que no trobes sentit en la teva feina actual?"
- Anna: "Definitivament. Crec que en els últims mesos m'he sentit desconnectada del que faig. Tot i que gaudeixo treballant en projectes tecnològicament desafiants, sento que falta un propòsit més gran darrere del nostre treball. Vull sentir que el meu esforç contribueix de manera significativa i positiva a la societat o a millorar la vida de les persones d'alguna manera."
- Cap: "Entenc la teva inquietud. Has tractat de trobar aquest propòsit en projectes específics o en altres rols dins de l'empresa?"
- Anna: "Sí, ho he intentat. He buscat oportunitats que em permetin aplicar les meves habilitats en projectes més centrats en la sostenibilitat o en ajudar a comunitats necessitades. Però en general, no he trobat un enfocament clar cap a un propòsit més enllà de generar beneficis financers per a l'empresa."
Encara que la decisió de deixar l'empresa no va ser fàcil per a l'Anna, es va sentir alleujada d'haver compartit els seus sentiments i preocupacions. L'experiència de l'entrevista de sortida va ser un punt d'inflexió en la seva vida professional i personal. A partir d'aquell moment, l'Anna s'ha embarcat en una recerca conscient d'oportunitats laborals que alineï les seves habilitats i valors amb un propòsit significatiu.
El propòsit d'una empresa és la cola que manté l'organització unida, l'imant que atreu el talent, i el cordó que la lliga als seus clients i proveïdors. És el que ajuda a ser coherent i fa de guia per a la presa de decisions diàries. Totes les organitzacions tenen un propòsit, més enllà dels beneficis. Si apliquem el principi del gran psicòleg austríac Viktor Frankl, a les empreses, els beneficis, com la felicitat, és més probable aconseguir-los si no els busquem directament.
El propòsit d'una empresa és la cola que manté l'organització unida, l'imant que atreu el talent, i el cordó que la lliga als seus clients i proveïdors
Aquelles empreses que van néixer aprofitant una oportunitat de mercat, amb el temps és probable que visquin una crisi de sentit, perquè les necessitats canvien i en moltes ocasions cal reinventar-se i per això cal tenir clar els fonaments. Saber respondre a preguntes com: «Per què existim?» «Què aportem?» «Quina contribució volem fer?» «Què es perdria si deixéssim d'existir?» és un bon inici.
També ens pot ajudar la formulació que va proposar Plató dels ideals que considerava universals a la naturalesa humana. Plató va formular una sèrie de propòsits que han estat agrupats en quatre categories, que han estat font d’inspiració de moltes empreses en el seu procés de definició d’un propòsit transcendent i motivador (Conscious Capitalism, escrit per John Mackey, co-fundador i CEO de Whole Foods Market, i Raj Sisodia, professor de màrqueting a Babson College. Publicat el 2013):
- El servei als altres: millorar la salut, l'educació, la comunicació i la qualitat de vida.
- L'excel·lència i la creació de bellesa.
- Descobrir i expandir el coneixement humà.
- El valor per canviar i millorar el món.
La recerca d’un propòsit forma part de l’evolució i maduració d’una empresa i una garantia de futur.
La història de l'Anna és un recordatori que el sentit i el propòsit a la feina són essencials pel benestar i la satisfacció dels empleats. Maximitzar els beneficis serà la conseqüència de crear valor com a empresa.