La indústria minorista es troba actualment en un període de disrupció únic per dimensió i gravetat. I és que el brot global de la covid-19 ha afectat la indústria de diferents maneres. Si bé les empreses en el sector de l'alimentació i begudes lluiten amb problemes amb la cadena de subministrament, els que venen productes de consum i peces tèxtils han fet front al desafiament del tancament de botigues i al ràpid creixement de les vendes online.
La pandèmia ens ha situat en un context d'incertesa constant que els empresaris afronten responent de la manera més ràpida i eficient possible per garantir la supervivència de les empreses a curt termini. Es dibuixa, així, una imatge de la indústria minorista el 2020 molt diferent de la qual qualsevol podria haver previst a finals del 2019.
El sector de l'alimentació ha hagut de lluitar amb una demanda impredictible i un gran augment en els serveis de lliurament online. Per a moltes empreses, el fort impacte econòmic sofert ha estat exacerbat, fet al qual s'afegeixen uns alts costos fixos que les han situat en una posició vulnerable. Davant aquesta situació, els desafiaments plantejats per la covid-19 s'han basat en la liquiditat, la gestió de costos, així com en el deute i la reestructuració. S'ha explicat, això sí, amb el salvavides del Govern, que ha permès a les empreses reduir temporalment o ajornar alguns dels seus costos operatius, particularment pel que fa a personal i exigències tributàries. No obstant això, cal tenir en compte que aquestes mesures no continuaran indefinidament.
I és que la pujada generalitzada de vendes en l'entorn online ha suposat un important repte per a la indústria minorista. En l'àmbit de l'alimentació, els pics de la demanda han causat escassetat d'existències i problemes en la cadena de subministrament, ja que la planificació inicial basada en dades i models de comercialització no van poder fer front al pic de demanda registrat per determinats productes. Algunes marques, fins i tot, no tenien la infraestructura per gestionar aquest augment de comandes.
La pujada generalitzada de vendes en l'entorn online ha suposat un important repte per a la indústria minorista
Per als detallistes de la indústria tèxtil, per la seva banda, molts dels quals tenen grans quantitats d'existències estacionals sense vendre, la situació els ha portat a aplicar preus amb grans descomptes. A més, per a aquelles botigues que han romàs obertes durant aquest període, la covid-19 ha afectat a gairebé totes les àrees de les seves cadenes de subministrament.
Amb ingressos baixos i molts detallistes afrontant un període estable de demanda deprimida, trobar solucions constructives per al pagament del deute és una prioritat principal. Per a això, és important que les empreses mantinguin una comunicació clara amb els propietaris, accionistes, bancs i altres grups d'interès sobre la seva capacitat per operar. Els bancs poden estar disposats a reprogramar els pagaments del deute, però només si les empreses poden demostrar la viabilitat de la seva estratègia de recuperació.
Però per a aquelles empreses que puguin sobreviure a curt i mitjà termini, és important comptar amb una estratègia comercial viable. La covid-19 podria tenir impacte com a accelerador de la tendència existent en les cadenes minoristes, que busquen reduir les seves petjades físiques i impulsar les seves activitats online.
Davant aquest escenari poc predictible, els detallistes han d'assegurar-se que els seus negocis siguin resilients i flexibles de cara al futur
La interrupció causada per la covid-19, sens dubte, ha accelerat el canvi cap al comerç online, però també podria tenir altres efectes de gran abast. Si un significatiu nombre d'empreses decideixen mantenir el teletreball com a model operatiu, el nombre de passatgers en els mitjans de transport podria veure's seriosament reduït. Això provocaria un impacte directe en l'estratègia establerta a llarg termini de localització de botigues al voltant d'estacions de tren i altres nuclis similars.
És incert avançar com aquesta crisi global de salut pública alterarà el comportament del consumidor i si aquests canvis es perllongaran a llarg termini. Davant aquest escenari poc predictible, els detallistes han d'assegurar-se que els seus negocis siguin resilients i flexibles de cara al futur.
L'èxit dels canvis de rumb requerirà el desenvolupament d'un pla creïble que hagi estat provat en diversos escenaris, cosa que haurà d'anar acompanyada d'una estratègia de comunicació transparent que satisfaci les necessitats de totes les parts interessades. Construir la confiança, i no trencar les promeses, serà crític si es vol dur a terme el pla.