Un dels problemes que més detecto en les start-ups és el de localitzar els perfils adequats per als llocs clau de l'empresa. Conformar l'equip de fundadors o col·laboradors, així com el repartiment accionarial i la signatura del primer pacte de socis, són tres de les primeres decisions clau per crear una start-up. Avui em centro en la primera de les decisions, la de conformar l'equip d'una start-up.
Captar talent no és fàcil. Els perfils que busquen les start-ups són molt especials. No són enginyers o professionals que es capten un cop han sortit de la Universitat. Es busquen perfils de professionals creatius i que sàpiguen adaptar-se i pivotar ràpid davant els canvis que es produeixen en una start-up. Per tant, l'esforç per captar talent per a una start-up és equivalent a l'esforç per aconseguir un dels teus millors clients. Has d'aconseguir que el professional que necessites s'apassioni amb el teu projecte emprenedor i retenir-lo amb incentius vinculats al creixement de l'empresa, perquè el treballador se senti part del projecte.
Com he comentat, determinar els treballadors clau és un dels punts més importants de la planificació i disseny dels incentius. Els membres de l'equip directiu són les persones clau de l'organització si reuneixen els següents requisits:
- Exercir la direcció d'una àrea funcional
- Tenir una comesa estratègica per a l'organització
- Mantenir una relació laboral amb la societat
- Tenir vocació de permanència en la societat
- No posseir accions de la societat
Hi ha diverses fórmules per retenir els empleats clau i involucrar-los en el teu projecte. Encara que en aquesta sèrie de dos articles, em centraré en els sistemes d'incentius que més estan utilitzant darrerament les start-ups; les phantom shares, en detriment de les stock options, que són penalitzades fiscalment.
En el proper article analitzaré el funcionament d'un Phantom Pla, com planificar l'esquema d'atribució de drets derivats del pla, així com, l'anàlisi de la seva tributació i l'atribució dels drets econòmics, amb algun cas pràctic.