Aviat farà quinze anys del naixement de les xarxes socials i els negocis ja haurien de tenir una mica endreçats els reptes que ha comportat aquesta capacitat de la ciutadania de dir allò que pensa en una conversa oberta. Les empreses s’han vist obligades a reconsiderar gairebé tots els punts de contacte amb els seus clients, i se’ls ha exigit millorar de manera radical tot el que hi ha al voltant de l’atenció al client, els serveis prevenda i postvenda, el màrqueting, l’acció comercial, la gestió de la reputació i els conflictes, les maneres de desenvolupar els atributs i el posicionament de les marques... però Internet segueix evolucionant i continua obligant els negocis a revisar allò que fan i com ho fan si volen continuar sent competitius.
"Les oportunitats estan al voltant de saber gestionar la dada, i la teva opinió perd interès"
Ara gairebé tots els nous reptes guarden relació amb les dades. Quines dades tens? Quantes més dades series capaç de tenir? Són de qualitat? I el més rellevant: què ets capaç de fer amb dades en temps real? Tota la nova tecnologia que s’està desenvolupant està relacionada amb les dades: Internet of things és la capacitat de desplegar sensors i que els objectes esdevinguin generadors de dades. 5G té a veure amb la velocitat a la qual serem capaços de transportar tanta dada, fins a fer-ho de manera gairebé instantània. Blockchain no és altra cosa que garantir que la dada no ha estat alterada i per tant és fiable... el que ara ens ocupa per innovar als nostres negocis ja no és quin impacte té la nostra activitat en xarxes socials o quins comentaris ha provocat el nostre darrer anunci, sinó que ara el gruix dels esforços està al voltant de la capacitat d’obtenir dades i saber fer-les servir.
Les oportunitats estan al voltant de saber gestionar la dada, i la teva opinió perd interès. Les cadenes de televisió ja no et pregunten quin és el teu programa preferit, abans que la teva opinió prefereixen les dades del teu descodificador (i ara saben que sempre has mentit quan deies que t’agraden els documentals de La 2). Els fabricants de cotxes no volen que els diguis què tal va el teu cotxe, perquè troben molt més fiable i precís que els ho digui directament el mateix cotxe (has de reconèixer que no tens ni idea de si està baix d’oli o de pressió a les rodes, i que tampoc saps sobre quina data l’hauries de portar a revisió perquè ja hauràs completat els 20.000 kilòmetres). Hem parlat molt de Big Data, però la veritable clau per als negocis està al Fast Data: quant de temps trigues a actuar un cop t’arriba una dada?
Al voltant del Big Data s’han dit coses que són una ofensa per a molts negocis. Són moltes les empreses que fa molt temps que treballen amb moltes dades. Moltes. Algú dubte de quant temps fa que la banca fa servir moltes dades? Les asseguradores? Les marques que lideren el gran consum? El veritable repte no és que series capaç de fer si tinguessis moltes dades, el veritable repte és quant trigues a reaccionar així que t’arriba la dada. Big Data et porta a un territori d’anàlisi, mentre que Fast Data et porta a un territori d’acció. Pensar en termes de Fast Data et deixa molt proper al disseny de serveis, posa pressió en el redisseny de processos per tal d’augmentar eficiència i reduir terminis. El Fast Data monetitza molt millor que el Big Data, permet plans d’acció més concrets, més orientats al resultat i més pragmàtics. El Big Data és molta dada i sovint poca acció, mentre que el Fast Data està tan orientat a l’acció i el resultat que sovint es concentra en poca dada per treballar més de pressa. El Big Data té tendència a escriure una tesi doctoral sobre el munt de correlacions que has identificat, mentre que el Fast Data et deixa molt més a prop de l’acció, del disseny de serveis pensats en termes de time to market. Big Data sembla una conversa a llarg termini, mentre que el Fast Data et parla d’immediatesa.
Hem parlat molt de Big Data, però la veritable clau per als negocis està al Fast Data: quant de temps trigues a actuar un cop t’arriba una dada?
Què ets capaç de fer amb dades en temps real? No t’equivoquis. El repte no és tenir moltes dades, sinó a quina velocitat reacciones.