La turbulència de la pandèmia ha estat una sacsejada en tota regla, ja que ha requerit nous hàbits fins ara desconeguts que hem hagut d’anar aprenent d’una manera o altra, la majoria de les persones.
Fins fa ben poc a les empreses s’havien marcat entre els seus objectius introduir millores de flexibilitat per a la millora de la conciliació familiar. Conciliar era un repte assumit per a les persones i empreses al qual calia donar resposta per afavorir el benestar de les persones. Però avui dia el remot ens porta molt més enllà, perquè ara la prioritat exigeix integrar la vida laboral tant a la feina com a casa. El repte, i no és ficció, és aportar el millor, tant en un lloc com a l’altre. Hi ha certs moments que costa diferenciar-los, és com si no hi hagués barreres entre feina i no feina. De fet, aquest és un perill real que afectarà els pròxims temps la salut mental dels treballadors, ja que les persones necessiten aprendre a controlar els ambients de treball on interactuen, i també aprendre a desconnectar mentalment per reduir els seus nivells d’estrès. Les empreses hauran d’estar atentes als factors ambientals dels seus equips si volen controlar el seu benestar.
Detectar i saber potenciar l'estat emocional de les persones en remot és la clau per aprendre a motivar-los a distància
Pel que fa als líders, treballar en remot requereix reforçar de manera especial certes habilitats i competències; no s’hi val actuar de la mateixa manera com s’actua presencialment, perquè el mitjà condiciona la manera com les persones es comuniquen. Una de les competències que adquireix més rellevància és la creació de vincle, la capacitat de generar sinergies i relació entre les persones. Detectar i saber potenciar l’estat emocional de les persones en remot és la clau per aprendre a motivar-los a distància.
Treballar a distància és cuidar la comunicació individual i la d’equip. En la comunicació individual, es tracta d’estar atents a les persones, a les seves necessitats, inquietuds i preocupacions, més enllà de les tasques que duen a terme, esbrinar com fan la seva feina i com se’ls pot ajudar que la facin millor. En la comunicació d’equips, s’hauran de procurar espais de col·laboració i de cooperació entre les persones per tal de reforçar la seva cohesió i sentit de pertinença. Activitats de gamificació i de team building conduïts de manera virtual podran ajudar en aquest sentit. El cafè virtual ha vingut per quedar-se.
Liderar en remot és saber transmetre de manera clara i convincent un propòsit que sigui prou motivador perquè encoratgi les persones, en la seva soledat produïda per la distància física, a seguir alineades amb el projecte, reduint d’aquesta manera la seva càrrega emocional. Aprendre a preguntar-los tot sovint: què puc fer jo avui per tu?