El sector del comerç és un dels més afectats per la pandèmia de la covid-19. Almenys un de cada quatre comerços espanyols no ha tornat a obrir les seves portes després de la primera onada i es preveu que aquesta dada pugui créixer a principis d'any.
En aquest context, d'una banda, la digitalització s'ha convertit en el salvavides de molts negocis que han apostat pel canal online per millorar els seus processos interns, la seva comunicació i, sobretot, per poder arribar a un consumidor que ha deixat de ser físic per passar a ser omnipresent gràcies a internet.
D'altra banda, en aquest període també ha proliferat l'arribada de marques internacionals i nacionals, que han apostat per instal·lar-se en ubicacions de primera línia aprofitant les oportunitats que ofereix el real estate, fet que constata que no estem davant la crònica anunciada del comerç, sinó tot el contrari.
Estem en un moment en què la realitat canviant, la imparable tecnologia, la competència global, la no permanència en els hàbits dels consumidors, etc., obliga el comerç a professionalitzar-se, a prendre decisions sobre la base d'informació a temps real i al seu anàlisi des de diferents prismes, econòmic i operatiu. Si volem evitar la desertització que acusen ciutats americanes i preservar els centres comercials urbans, necessitem apostar per eines (retail intelligence) que ens ajudin a aconseguir aquests objectius al nostre territori.
"Estem en un moment en què la realitat canviant obliga el comerç a professionalitzar-se, a prendre decisions sobre la base d'informació a temps real i al seu anàlisi des de diferents prismes"
Segons Comertia, l'associació que aglutina més de 60 cadenes de retail amb marques capdavanteres en el seu sector d'activitat, aquest tipus de projectes de transformació digital finançats per les administracions, permeten incrementar la competitivitat de les empreses en un moment clau per a la supervivència del retail físic.
Ens trobem a la zona 0, un moment ideal perquè l'administració redefineixi el futur dels centres comercials urbans després de la pandèmia i, al seu torn, col·labori amb especialistes en big data per identificar les necessitats dels comerços i com poder ajudar-los a optimitzar costos (màrqueting, personal, lloguer, vendes) dotant-los de sistemes intel·ligents que els permetin disposar d'informació, eines fiables per a la presa de decisions de valor i formació per treure el màxim partit d'elles.
Amb la implicació de l'administració en la transformació digital del sector, es podria aconseguir preservar i potenciar el teixit comercial i productiu del nostre país, que representa el 13% del PIB, amb la consegüent salvació de milers de comerços i llocs de treball.