Per un turisme de qualitat

16 de Febrer de 2024
Act. 16 de Febrer de 2024
Francesc Raventós | VIA Empresa

El 2023 ha sigut un gran any pel sector turístic. El resultat ha superat àmpliament les xifres d’abans de la pandèmia l’any 2019. Espanya ha rebut la xifra rècord de 85,1 milions de turistes estrangers, dels quals Catalunya 25,7 milions a Catalunya. A banda, hi ha hagut el creixent nombre de visitants de l’interior d’Espanya. El turisme suposa el 12,8% del PIB. A Catalunya, inclosos hostals i pensions, hi ha 3.100 establiments hotelers, dels quals 750 hotels són de quatre o cinc estrelles. El turisme és molt important, dinamitza l’economia,i dona bona rendibilitat a la majoria d’empresaris. Fins ara, globalment, s’ha impulsat més la quantitat que la qualitat i el sector crea poc valor afegit en termes de renda per càpita.

El turisme té aspectes molt positius pel país. Aporta ingressos elevats, crea llocs de treball, impulsa l’economia, dona a conèixer el país i facilita el contacte amb altres cultures. Però, també té aspectes molt negatius. Les aglomeracions en certs punts, l’incivisme de part del turisme, la pressió sobre l’habitatge, els preus, els serveis públics o el medi ambient, la injusta distribució dels beneficis que el turisme genera o la forta precarietat laboral en són alguns casos. En definitiva, és un gran sector, què té costos socials i mediambientals i que globalment al crear poc valor afegit fa baixar la renda per càpita.

"Més enllà del turisme de sol i platja hi ha molt espai per desenvolupar el turisme en zones atractives no saturades, així com segments com el turisme de negoci, congressos i convencions"

En el sector es respira una certa eufòria per les bones expectatives de futur i de creixement. Per això, ara és un bon moment per reorientar-lo cap a un turisme de qualitat, que sigui beneficiós pel sector, però també pel progrés econòmic, social i mediambiental del país.

Així mateix, cal que les administracions i els actors dels sectors econòmics i socials afectats consensuïn un Pla de Turisme per Catalunya per la pròxima dècada. Ha de ser un pla amistós amb el turisme, ordenat i flexible, amb visió global de tota l’oferta, segmentat per territoris i per tipus d’establiments i serveis, ja que la pressió sobre el territori és molt desigual.

"Cal que les administracions i els actors dels sectors econòmics i socials afectats consensuïn un Pla de Turisme per Catalunya per la pròxima dècada"

Ha de ser un pla que porti a millorar les estructures, instal·lacions i serveis que oferim als visitants, a millorar la formació del personal i les seves condicions de treball, que eviti la massificació que incomoda als residents i que respecti el medi ambient. Un sector turístic potent i competitiu, i de més qualitat, que augmenti no només el PIB absolut, sinó el PIB per capità. Més enllà del turisme de “sol i platja” hi ha molt espai per desenvolupar en zones atractives no saturades, així com segments com el turisme de negoci, congressos  i convencions, cultural, esportiu, o gaudir de la rica natura de Catalunya.

L’objectiu ha de ser tenir un turisme de qualitat, socialment responsable que s’hauria de centrar a millorar els estàndards dels serveis, els marges empresarials, la remuneració del personal i augmentar l’aportació fiscal del sector per compensar els costos generals i mediambientals que genera. Un turisme de qualitat portaria un menor nombre de visitants, però generaria un PIB per càpita més elevat, i una distribució més justa dels beneficis que el turisme aporta a la societat i una major sensibilitat pel medi ambient. Es prestigiaria el turisme de Catalunya, els visitants quedarien més satisfets i tots els actors afectats en sortiren beneficiats.