El 90% (i més) del Corredor demanat

Boluda, Garamendi, Goirigolzarri, Roig, Sánchez-Llibre, i molts altres, pressionen a Ábalos en València per un Corredor Mediterrani pel 2025 amb la mirada posada en els fons post-Covid

Empresaris que han donat suport a la plataforma Quiero Corredor | Cedida
Empresaris que han donat suport a la plataforma Quiero Corredor | Cedida
València
12 de Novembre de 2020
Act. 12 de Novembre de 2020

Vicente Boluda ho ha dit tantes vegades com s’ha fet sentit pel micròfon: “És el moment d’activar les obres també amb els fons que arribaran d’Europa, que en són molts”. El navilier i president de l’Associació d’Empresaris Valencians (AVE) ha estat portaveu dels nombrosos empresaris, dels més destacats de l’Estat- que s’han congregat aquest migdia al Palau de Congressos de València. El president de Mercadona, Juan Roig; el de Bankia; José Ignacio Goirigolzarri; el president de la CEOE, Antonio Garamendi, o el de Foment del Treball, Josep Lluís Sánchez-Llibre, també l’han acompanyat en un acte que havia de fer-se a Madrid i que, amb la crisi de la Covid-19, s’ha quedat a casa. Com tots.

“Tot el món s’ha sumat a aquesta iniciativa, que és bona per a l’Arc Mediterrani i per això per a Espanya, però és que recordem que el 50% d’Espanya hi viu al Mediterrani”, ha explicat Boluda des de l’escenari, flanquejat pel ministre de Foment, José Luis Ábalos, i per Federico Félix, president de la Fundació PRO AVE i vicepresident de FERRMED. Boluda també ací ha opinat que aquest és un bon moment per a recaptar fons per al Corredor, “sense deixar de posar esforços en les partides assignades”. 

I és que si es parla de pressupost, la mirada inevitablement cau sobre el Govern espanyol. El seu representant aquest dijous a València ha estat el ministre Ábalos, que jugava a casa: "Aquest és un projecte que als valencians no 'nos pilla de nuevas'". El ministre valencià ha destacat que les obres estan en una fase "molt madura, tenim 1.982 milions d’euros del Pressupostos per al Corredor Mediterrani i és una xifra molt important. Avui es voten al Congrés (la tramitació dels PGE), tinguem esperança que guanyem la votació perquè també és important per a això”, ha dit el dirigent socialista. Minuts després la votació ha tirat endavant a Madrid.

José Luis Ábalos ha destacat que les obres estan en una fase "molt madura" i ha destacat els 1.982 MEUR que els PGE'21 destinen a la infraestructura

En opinió de Federico Félix, tant l’exministre Íñigo de la Serna com l’actual han donat una espentada a la infraestructura, però sempre hi ha una exigència: “Has de fer més del que estàs fent”, li ha dit Félix a Ábalos. També Boluda ha valorat l’esforç en inversió dels darrers anys i ha quantificat en percentatge la resposta de l’actual ministre a les reclamacions d'AVE: “Has fet el 90% del que hem demanat”.

El pati de butaques forma part d'aquest 'nosaltres' que s'amaga en la declaració de Boluda. L’emmascarada plana major de l’empresariat present -amb la presència del secretari general de la UGT, Josep Maria Àlvarez- evidencia que hi ha satisfacció amb l’avançament i el ritme de les obres, però que en volen més treball. “Valorem positivament l’increment de la inversió, però el retard que tenim de tres o quatre anys és molt important, cal que el pressupost realment es pugui materialitzar i executar”, ha explicat Sánchez-Llibre en declaracions a VIA Empresa.
 

Salutacions informals en la trobada pel Corredor Mediterrani | NNiG
Salutacions informals en la trobada pel Corredor Mediterrani | NNiG

El Chequeo que es presenta aquest dijous és una anàlisi del ritme de les obres i també una posada en escena d’una reivindicació que va unir als empresaris ara fa quatre anys. El president valencià Ximo Puig també ha participat, igual que el conseller de Mobilitat, Arcadi España. A més, els empresaris Juan Riera, Lola Guillamón, José Vicente Morata, Simón P. Barceló, Clemente González, Ángel Asensio, Miguel Garrido, José María Albarracín, Salvador Navarro, Íñigo Parra, Eva Blasco, Jerónimo Parra, Xavier Faus Agnès Noguera.

"Cal que el pressupost realment es pugui materialitzar i executar”, ha explicat Sánchez-Llibre

“No podem perdre el tren de ser el motor d’Europa”

L’acte ha recollit, com sempre, els testimonis i valoracions de dos enginyers Xavier Lluch i Francisco García Calvo, que realitzen la supervisió de les obres per a la plataforma Quiero Corredor. A la pregunta de VIA Empresa, Lluch ha assegurat que les obres avancen a bon ritme. “Si, si, la pandèmia no ha afectat res, fins i tot les ha beneficiat”, expliquen en la zona de premsa. Tots dos han valorat molt positivament com ha afectat al trànsit la millora de la variant de Vandellòs -"es guanya gairebè mitja hora"-, però posen els ulls en l’accés ferroviari al port de Barcelona. S’han mostrat esperançats en què el recent acord ​entre Foment, Generalitat de Catalunya, ADIF, Ports de l'Estat, FGC i Port de Barcelona signat a l’octubre dinamitze les obres. Sobre això, i a la pregunta dels periodistes, Sánchez Llibre ha afirmat que “esperem que, com diuen, a la tercera va la vencida, que aquest tercer projecte es pugui executar sense retards, sense més dilacions, aquest transport de mercaderies per la zona mediterrània perquè d'això depén la competitivitat de la nostra indústria, l’eficiència de l'Arc mediterrani i que no perdem el tren de ser un dels motors del sud d’Europa”.

Sobre l’acord al Port català també ha parlat el ministre Ábalos des de l'escenari, per a qui “cal connectar els ports”. També ha al·ludit al “desatesament” que s’ha resolt amb l’acord abans esmentat: “No podem desconnectar, hem d’anar actuant. És cert que els mesos de pandèmia ens ha generat problemes en els estudis de camp per la limitació de la mobilitat, però el que és important és la voluntat política i els recursos financers”. Amb tot, i a pesar de la insistència del presentador, el televisiu Jesús Calleja, de quan estarà completat el Corredor, Ábalos no ha volgut mullar-se més a donar dates, però al final ha reiterat la data del 2025, ja coneguda… “És l’escenari, sí".