• Exemples plens de color: Boticaria Garcia

Exemples plens de color: Boticaria Garcia

En aquest confinament, les faules s'han multiplicat però per sort algunes divulgadores estan aconseguint arribar a grans audiències

Marián García, @boticariagarcia en xarxes | Cedida
Marián García, @boticariagarcia en xarxes | Cedida
València
22 d'Abril de 2020

Són les 7.30 hores del matí d'un altre dia gris. Porta tota la nit plovent. Sense parar. Bowie dorm fet una bola als peus del meu llit. He d'alçar-me per a fer un “desdejuni” en directe en Instagram, atendre dues reunions online amb clients, revisar el correu, baixar al gos i fer els 250 passos que el meu wereable em recorda que he de fer cada hora. I la veritat és que cada dia em costa més fer el que he de fer.

Espera, espera… Un altre article en pla 'bicho bola'? Però no eres tu la que deies que no volies caure en aquest estat? No seré jo qui negue la realitat, però hi ha moltes més realitats. I algunes d'elles, plenes de color.

Com el cistell amb llimes que aquest matí estava en el portal del meu edifici amb una nota manuscrita amb bolígraf roig que deia: “De la nostra llimera. Si voleu, servir-vos. Salutacions i Salut”. Amb Majúscula.

O com la perruca roja de Marián García, @boticariagarcia en xarxes, que des de la cuina de la seua casa ens canta, al Mónica Naranjo, com congelar verdures amb tota seguretat. O com els arcs de Sant Martí que @LaVecinaRubia comparteix en el seu compte d'Instagram. Exemples de color hi ha, si vols buscar-los. En els portals o en les xarxes socials.

És una obvietat que s'ha disparat l'ús de xarxes socials durant aquesta pandèmia però si voleu dades, Comscore publica regularment en el seu web com va evolucionant el comportament online dels usuaris als països més afectats pel coronavirus.

La informació –i les faules- s'han multiplicat per mil encara que per sort algunes divulgadores estan aconseguint arribar a grans audiències. I jo que m'alegre. Marian García, doctora en Farmàcia i Nutrició, a qui vaig conéixer abans que fóra un estrella televisiva, fa un directe cada dia en el seu compte d'Instagram des que va començar el confinament. Per la seua butaca zorromostro –picada d'ullet per a les seues seguidores- han passat especialistes de quasi totes les disciplines mèdiques per a solucionar els dubtes sobre el coronavirus dels seus més de 237.000 seguidors. Des del seu “BotiTV”, que va pel capítol 26, la Boticaria García respon, divulga, ajuda, secunda i posa color i humor a cada cosa que fa, una màxima en el seu estil divulgatiu.

Algunes de les infografies on explica de manera senzilla les mesures per a frenar la pandèmia, han sigut plagiades, impreses i repartides per tot fill de veí. Fins i tot, per alguna Administració pública que es va oblidar de citar la font. 

Marian no és nova en això de la divulgació. La pandèmia l'ha feta arribar a més gent, però ella porta sembrant des de 2014, quan va arrancar el seu blog pel qual hui dia passa un milió de visites al mes. Els continguts sobre l'ús correcte de mascaretes no han fet més que espentar un treball que ja estava posicionat per explicacions sobre la diferència entre el ibuprofeno de 400mg i el de 600mg o com acabar amb els polls. Amb el seu salt a la televisió nacional, en el programa Zapeando, ha aconseguit portar la divulgació científica a un públic massiu que, per desgràcia, viu a esquena de la ciència i creu massa en les faules.

Com adscrita –una altra picada d'ullet per als seus seguidors- i amiga no puc estar més orgullosa i no deixe de recomanar el seu estil directe i clar per a explicar quasi qualsevol cosa a totes les persones que vulguen informació basada en evidència. Sempre que puc li agraïsc el seu treball i hui a més, he aprofitat per a preguntar-li com veu l'èxit en xarxes socials de perfils com el seu. “Les persones confien en les persones. Un ciutadà, en general, no segueix a la marca esportiva Nike però sí que segueix a Cristiano Ronaldo i es fixa en què Cristiano porta una gorra de Nike. Si Cristiano Ronaldo porta aquella gorra, és probable que el fan de Cristiano també es compre la gorra en quan puga”, m'explica Marian via WhatsApp utilitzant un senzill exemple, marca de la casa.

“El mateix ocorre amb l'educació en salut”, contínua. “Les persones, en general, no segueixen a l'OMS, ni al Ministeri de Sanitat, ni a la EFSA. Però sí que segueixen a persones que els fan sentir bé o en les quals confien com La Vecina Rubia. I si La Vecina Rubia fa un post, segons les recomanacions de l'OMS, dient que és millor desinfectar amb lleixiu en aigua freda en lloc d'amb aigua calenta, els seus seguidors, que confien en ella, usaran aigua freda. 

Però fins i tot hi ha més, si a més de dir-ho en un post, La Vecina Rosa treu les seues armes, usa l'humor, i versiona a Blancaneus dient que cal usar aigua freda amb el lleixiu… haurà provocat un sentiment, una reacció en qui la segueix. Ja no és informació, és també una emoció. I aquell concepte es quedarà per sempre”.

Boticaria Garcia i La Vecina Rubia es retroalimenten i juntes arriben a quasi 3 milions de persones que, com jo, usen les xarxes socials amb fruïció. Elles posen color als dies grisos al mateix temps que ofereixen informació contrastada, útil i necessària.

Gràcies.