"Distància, mans i mascareta" és l'eslògan de la Generalitat de Catalunya per a conscienciar sobre els contagis per la Covid. Amb una implicació tan rotunda de les Administracions per explicar constantment a la ciutadania com és d'important rentar-se molt les mans no és d'estranyar que supermercats com Mercadona hagen duplicat les vendes dels seus productes de mans en aquests mesos. El seu proveïdor especialista en sabons líquids, Laboratorios Maverick, amb seu a Ulldecona, ha reforçat intensament la producció aquests mesos fins a ser capaços d'envasar 15.000 sabons de mans en només una hora.
L'empresa forma part del grup empresarial valencià Ubesol, nascut fa quaranta anys i fundat per José Soler i Jorge E. Úbeda. Un projecte que va començar fabricant tèxtils per a la neteja de la llar a Atzeneta d'Albaida i que aquests dies treballa en nous productes sobre la base del gel higienitzant, ja que s'ha convertit en una prioritat per a frenar al virus.
La companyia ha reforçat la producció i ara són capaços d'envasar 15.000 sabons de mans en només una hora
Els orígens de l'empresa es remunten, però, a finals dels anys seixanta, quan els fundadors van crear Manufacturas Guerrero en la mateixa localitat valenciana. En aquella època, les dones de la zona treballaven ja des de casa elaborant fregalls i quan les comandes van créixer, l'automatització de processos va acabar originant l'empresa que és ara. D'aquelles pioneres del teletreball a ara han passat molts anys i molta gent; de fet, la crisi del coronavirus ha augmentat la plantilla de l'empresa i ja se situa en els 800 empleats.
"Hem creat més de 60 llocs de treball des que va esclatar l'Estat d'alarma i com a reconeixement a l'esforç realitzat per tots els nostres empleats en aquest període, el mes d'abril repartim una Prima Extra per Esforç i Risc que ha representat un 20% de la massa salarial. A més, actualment tenim diverses ofertes d'ocupació actives de perfils sèniors perquè atraure el talent serà el que ens permetrà ser cada dia més especialistes", apunten fonts de la companyia. "La nostra gent és el poder que ens permetrà afrontar amb èxit els reptes futurs", afegeixen.
Les tovalloletes, la clau
En quatre plantes de producció, ubicades a València, Madrid i Tarragona, el Grupo Ubesol, la suma d'Ubesol i Laboratorios Maverick fabriquen productes tèxtils per a la neteja de la llar, com pals de fregar, baietes, tirassos, plomalls, draps i isards. A més, en Laboratorios Maverick, envasos de plàstic. Però el producte determinant en la seua història, com expliquen, són les tovalloletes humides, que van arrencar el 2002.
L'èxit del producte, que plantegen en 4 línies diferents, dóna lloc a la compra en 2006 de Laboratorios Maverick, la qual ja estava especialitzada en productes cosmètics. D'aquesta especialització en saben els més de 3.500 consumidors que en 2019 van passar pel saló de bellesa que la companyia té a la fàbrica tarragonina per avaluar l'eficàcia dels productes.
És aquesta una eina més de la seua aposta per l'R+D+i, "el motor que ens permet ser líders al nostre sector". Als seus laboratoris hi treballen 70 professionals que han desenvolupat més de 400 fórmules noves durant el 2019 amb una inversió de més de 3 milions d'euros per a millora dels equips. Han fet 148 llançaments de producte i més de 328 milions d'unitats fabricades, darrere de les quals hi ha 500 proves d'ús en més de 7.300 consumidors. Són les xifres d'una empresa que ha anat creixent al ritme de Mercadona en els últims anys i que està darrere de l'èxit de Bosque Verde i Deliplus, les marques blanques en higiene i neteja del supermercat valencià.
Full de ruta sense canvis
Si els ha canviat molt la Covid? Asseguren que ara valors sobre els quals es fonamenta el seu negoci són seguretat, reacció, adaptació, esforç, ràpida capacitat de resposta i gran nivell de servei. "Hem reaccionat de manera àgil i hem adaptat la nostra manera de fer les coses per a garantir la seguretat dels nostres treballadors i dels consumidors i el proveïment de la població", destaquen.
En la diferent normalitat que s'ha imposat, la companyia seguirà el full de ruta marcat amb anterioritat i en el qual la internacionalització era un repte a assolir. El seu pla estratègic 2020-2025 implica apostar pels mercats exteriors, una expansió que han accelerat per a compensar les davallades en vendes del mercat nacional. Busquen aconseguir que el 10% de les vendes totals siguen a l'exterior, "ens agradaria arribar a ser un actor rellevant en el mercat europeu". També volen retenir i captar talent així com millorar la qualitat i els costos, "perquè una part important de la població ha perdut capacitat econòmica per la crisi però la pandèmia ha impulsat una nova era de consumidors informats i deslleials que valoraran més aquelles marques amb millor relació qualitat-preu i en això, nosaltres, som experts".
Destaque que "una part important de la població ha perdut capacitat econòmica per la crisi però la pandèmia ha impulsat una nova era de consumidors informats"
I, com en qualsevol projecte del segle XXI, en el seu discurs futur està la sostenibilitat. "És la nostra responsabilitat minimitzar l'impacte negatiu de les nostres operacions en el planeta". Com? A principis d'a quest juliol han renovat la flota de vehicles -"contribuint a una reducció de 4 tones anuals de CO₂ al medi ambient"-, la planta de bufat d'envasos de plàstic està preparada per a fabricar botelles de qualsevol % de r-PET, han instal·lat una planta recuperadora d'aigua amb l'objectiu de recuperar 37 milions de litres anuals del seu propi consum d'aigua, usen energia verda en totes les fàbriques i estan desenvolupant productes "cada vegada més sostenibles avalats per certificacions internacionals".