Fa una anys la crisi financera ho va arrossegar tot. O quasi tot. En un terreny pedregós del sud d’Alacant aquesta periodista va veure, literalment, com un empresari de la construcció, que ja tenia els planos fets per a construir apartaments d’estiueg, va acabar conreuant cebes. I segurament no és el primer. La rapidesa amb la qual molts estan actuant aquests dies és digna d’elogi. Canviar el negoci no és fàcil però en situacions díficils com la de la COVID-19 és qüestió de jugar al tot pel tot.
Cartells per informar i ara mampares per aïllar
És el cas de Mapubli, empresa valenciana especialitzada en comunicació visual a mida, que ha adaptat part de la seva activitat per a continuar generant activitat econòmica i salvar els 115 llocs de treball. La companyia, que des del 2004 col·labora amb Mercadona i és proveïdor de cartelleria per a les botigues, magatzems i oficines, ha aprofitat els seus recursos per a produir, part de les mampares de protecció i separació que des del 23 de març s’han instal·lat de manera progressiva a la línia de caixes dels més de 1.600 supermercats.
Mapubli ha dissenyat i fabricat parts d’aquestes mampares en el termini d'una setmana, el que ha suposat una inversió per part de Mercadona d'aproximadament 100.000 euros només per a aquest proveïdor. Segons José Miguel Monteagudo Aguilar, gerent de l’empresa, “vam estudiar conjuntament la millor manera d'oferir una resposta eficient, tot i que no estem especialitzats en el disseny i la fabricació de mampares. Ateses les circumstàncies, vam destinar una part molt rellevant dels nostres recursos a aquesta solució, en un moment en què factors com la seguretat, la urgència de resposta i la fabricació eren clau per, a més, continuar generant activitat econòmica i salvaguardar el projecte professional de les més de 115 persones que desenvolupen la seva carrera professional a la companyia".
Sopar d’alta cuina... al menjador de casa
En foodVAC han hagut de reinventar el lloc però no el què. Especialitzada en elaborar productes d'alta cuina -amb especialització en cuina al buit a baixa temperatura- ha llançat una línia enfocada al consumidor final, ja que el seu primer client, la restauració, ara no pot treballar. L'empresa forma part de la cartera d'inversió de Angels, la societat d'inversió de l'empresari Juan Roig, i Herrecha Inversions, propietat d'Hortensia Herrero, i té la seu a La Pobla de Vallbona.
La nova línia es diu foodVAC Home i funciona online. Els consumidors tan sols han de comprar el menú al seu web i, una vegada rebut, seguir les instruccions del plat per a gaudir de l'alta cuina com si estigueren en un restaurant.
“Hem creat aquesta línia perquè els clients puguen celebrar ocasions especials, eixir de la rutina, i recordar-los el que és gaudir del millor d'un restaurant, però sense eixir de casa”, declara el CEO de l'empresa, Alejandro Villanueva.
Els menús estan elaborats per a 2, 4 o 6 persones, i inclouen plat principal, acompanyament i postres. S'envien a domicili en tota la península en un termini d'entre 24 i 72 hores laborables, depenent del punt de lliurament.
De la neteja... a la desinfecció dels vehicles
Altra firma que es reinventa aquests dies és Istobal, empresa amb seu a València especialitzada en sistemes de neteja de vehicles. Amb la situació actual ha desenvolupat arcs automàtics per a la desinfecció d’equips de protecció individual (EPIs) del personal sanitari, agents de seguretat de l’Estat i emergències, a més d’arcs específics per a la desinfecció exterior de vehicles amb la finalitat de treballar contra la pandèmia.
ISTOBAL assegura que el seu sistema pot desinfectar 1.000 vehicles en un únic dia
Des de l’empresa expliquen que dues setmanes ha adaptat la seua tecnologia d'aplicació de químics sobre vehicles per a la fabricació d'arcs que poden polvoritzar al pas desinfectant sobre els EPIs de manera ràpida i completa en 15 segons. El seu sistema té una capacitat de desinfecció de 1.000 vehicles al dia.
De moment, ha instal·lat els arcs en la UME de Torrejón de Ardoz i Alzira i en els pròxims dies ho farà en la Policia Nacional de València. ISTOBAL ha posat a la disposició dels hospitals públics d'Espanya i de les forces i cossos de seguretat de l'Estat la seua producció inicial d'arcs per a la desinfecció de EPIs i de l'exterior de vehicles i també "té intenció de comercialitzar-los a entitats, empreses privades i a nivell internacional", asseguren des de l'empresa. ISTOBAL ha posat a la disposició dels hospitals públics d'Espanya i de les forces i cossos de seguretat de l'estat la seua producció inicial d'arcs per a la desinfecció de EPIS i de l'exterior de vehicles. També té intenció, asseguren, de comercialitzar-los a entitats, empreses privades a escala internacional.
Ajudes IVACE per als empresaris que han reinvertit
PrecisamEnt aquest dijous el conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafa Climent, ha anunciat "una nova línia d'ajudes del Ivace que comptarà amb un pressupost aproximat de 5 milions d'euros i que estarà destinada a les empreses de la Comunitat que han invertit per a adaptar-se a l'actual situació de crisi originada per la COVID-19". Climent ha detallat que es tracta d'ajudes a les empreses que, a causa de la pandèmia, "han hagut de reconvertir-se en aquests moments per a fabricar allò que necessitem per a la vida de la ciutadania".
És el cas, per exemple, de les empreses del sector tèxtil de la Comunitat, que han reconvertit les seues fàbriques i les han adaptades a la fabricació de productes sanitaris i de protecció, com a mascaretes o bates.