En aquest món ple de canvis, la formació contínua ha passat de ser una opció a gairebé una obligació. En aquest sentit, el fenomen dels MOOC (Massive Online Open Courses) està ajudant a transformar la manera d’aprendre noves habilitats al llarg d’una carrera professional. Des que Dave Cormier va encunyar el terme MOOC l’any 2008, el seu creixement ha estat exponencial. Només a Europa, a data de febrer de 2016 s’havien produït més de 1.700 d’aquests cursos. I el país on més se’n produeixen és Espanya.
Segons les dades de MOOC-Maker, observatori del sector impulsat per la Comissió Europea, Espanya i el Regne Unit són els líders destacats en aquest àmbit, amb més de 400 cursos produïts el 2016.
A Europa, la gran majoria d’aquests cursos sorgeixen de les universitats (1.358 de 1.705). Entre elles, la més activa és la Universitat de València (94), seguida per la UNED (50) i la Open University britànica (50).
Si es té en compte la proporció de cursos per habitant, Espanya es manté en primer lloc amb més de 10 cursos per cada milió d’habitant; seguida pel Regne Unit i Dinamarca amb una mica més de sis cursos per cada milió d’habitant.
Què s’aprèn en un MOOC?
L’estudi de MOOC-Maker mostra com la tendència actual d’aquest tipus de cursos és la de cobrir camps relacionats amb les habilitats professionals i les ciències aplicades (34%); amb una durada mitjana de nou setmanes.
De fet, dels 1.705 MOOCs produïts a Europa l’any 2016, 845 eren llargs (més de sis setmanes), 750 es completaven entre quatre i sis setmanes; per només 110 que duressin entre una i tres setmanes.