La Peixateria del Delta és un dels centenars de comerços a qui la crisi del coronavirus va posar en risc. Ubicada a l'Ametlla de Mar, i que tenia en restaurants i veïns de segones residències una de les seves principals fonts d'ingressos, l'aturada econòmica podria haver estat un cop mortal per aquest petit negoci de barri. "Veient les perspectives, era tancar o iniciar-nos en la venda online", explicaven.
I van apostar decididament per la segona opció. I no només han aguantat, sinó que han pogut contractar un nou treballador i han portat el seu peix a tots els racons de Catalunya. "L'Ametlla és un poble petit i a l'hivern hi viu poca gent. Va haver-hi una baixada total de la restauració, que potser era la meitat de facturació. I el moviment a particulars és sobretot a l'estiu, de gent de segones residències. El negoci va acabar amb sec", apunta Gabriel Lacruz, responsable de l'àrea digital de la peixateria.
Però l'aposta per la venda online no va ser de cop i volta, sinó que portaven setmanes treballant-hi. Casualitat o no, a finals de 2019, el Pere i la Meritxell, els joves propietaris de la peixateria, el van contactar per impulsar aquesta línia de negoci. Van començar a pensar-hi i per Nadal van fer les primeres comandes. Només en van ser quatre o cinc, però no van desistir i van decidir seguir el camí. "Vam començar una nova línia de venda. Al gener i febrer era un complement més. Arran del coronavirus, va començar a incrementar", recorda Lacruz. Així, mentre la venda presencial i a restauració anava baixant, per internet augmentava.
El 50% de les seves vendes ja són online. Serveixen a tot Catalunya en un dia, des de Figueres fins a Lleida, de Mataró a Esterri d'Àneu. "La resposta ha sigut excepcional", celebra.
No imitar el model d'Amazon
Peixateria del Delta no és l'única peixateria que fa venda online a Catalunya. I de fet, el seu model és diferenciat. Per començar, només treballen amb peix de la llotja de l'Ametlla. "Mai podrem ser el model d'Amazon. El peix que hi ha a l'Ametlla és el que hi ha. No anem a Mercabarna si necessitem 100 quilos de lluç; hi ha dies que no hi ha cert producte". El que podria ser un hàndicap, és una característica que els diferencia: peix de proximitat i de molta qualitat.
Clients del Pirineu els hi han dit que feia anys que no trobaven peix amb aquest gust. "El peix que donem costa de trobar i la gent que hi entén, quan els hi hem portat, han dit que per fi hi ha una peixetaria amb peix de llotja que envia a casa. Costa molt trobar aquest tipus de peix i que es vengui online", apunta Gabriel Lacruz.
"Hi ha moltes peixetaries online i si entres a la pàgina web, potser hi ha més d'un centenar de tipus de peix. Nosaltres en tenim 30. Si agafes un lluç que ve del Cantàbric, és segur que fa una setmana que està pescat. El lluç serà blanc, però si es de costa, encara és rosat perquè no ha perdut la sang. Quan els tastes, veus la diferència", assenyala.
Això fa que no es tracti d'una botiga online a l'ús. A la seva pàgina web no pots fer la compra directament, ja que el producte varia cada dia en funció del que es pesca. Així, el contacte amb els clients es fa a través de Whatsapp. Els clients fan la seva comanda, ells van a buscar-ho a la llotja i, al dia següent, els hi arriba a casa.
Productes únics i originals
A banda de disposar només de peix de llotja, la seva aposta es basa també en el comerç de proximitat. El producte el compren als petits pescadors del poble i també col·laboren amb altres botigues del poble, per exemple un obrador que fa canelons cassolans i que distribueixen.
Sobre la difícil situació del comerç i com afrontar l'entrada a la venda online, Lacruz és clar: "Hi ha futur, però amb productes originals i únics. Si vols vendre televisors, ho tens complicat". Explica que molts petits comerços tenen por que, per exemple, Amazon també acabi venent formatge o carn i s'emporti tot el negoci. "El que Amazon no podrà fer mai és vendre certs tipus de productes. Si se li acaba un producte, apreta el botó i n'hi surten mil més", apunta Lacruz, que afegeix: "Nosaltres depenem del que es pesca cada dia i això només ho podem fer nosaltres".
Lacruz: "Qui només vulgui créixer, farà formatges industrials i no seran tan bons"
És per això que aposta perquè els productors o elaboradors tinguin el seu propi canal de venda: "Els formatges d'un productor artesà, seran únics, només els farà ell. Qui només vulgui créixer, farà formatges industrials i no seran tan bons". Aquest model, també té el defecte que no permet un gran creixement, però també té una gran virtut: et fa únic i et diferencia.
De cara al futur, la idea de Peixateria del Delta és mantenir els clients online actual, dels quals repeteixen un 80%. Tenen clar que no volen créixer molt més, a canvi de mantenir el seu model de proximitat . Un model que els ha permès posicionar-se durant el confinament i convertir-se en la primera opció de molts pobles petits sense accés a peix de llotja. "El confinament ha sigut una de les causes perquè ens han comprat, però potser també perquè als seus pobles no arribava el peix que volien". Des d'una peixateria de barri han cobert aquesta necessitat.