• "Per primera vegada, els inversors de Silicon Valley agafen avions per detectar idees"

"Per primera vegada, els inversors de Silicon Valley agafen avions per detectar idees"

Ricard Garriga és el cofundador de Menorca Millennials, un programa que reuneix a l'illa del Mediterrani les 20 millors start-ups tecnològiques amb inversors internacionals

Ricard Garriga, emprenedor cofundador de Menorca Millennials
Ricard Garriga, emprenedor cofundador de Menorca Millennials
Andrea Rodés
06 de Juny de 2015
Act. 16 de Juny de 2016
Ricard Garriga és un emprenedor català que ha estat cinc anys vivint entre Barcelona i San Francisco. Conjuntament amb MarcosMartin, emprenedor del sector de les energies renovables han fundat Menorca Millennials, un programa que des del 4 de juny reuneix a l'illa de Menorca les 20 millors start-ups tecnològiques de tot el món, amb empresaris i inversors internacionals.

El projecte durarà fins al 24 de juny i els emprenedors – seleccionats per un jurat d'experts entre més de 300 projectes internacionals- tindran l'oportunitat de treballar en els seus projectes i fer contactes amb vistes al mar, braç a braç amb els grups de jubilats britànics, els únics turistes que aquests dies prenen el sol a les gandules de S'Algar. És a dir, "un entorn sense soroll mental", matisa Garriga. 

Aquesta és la primera edició de Menorca Millennials, un programa que definiu com una "desacceleradora d'start-ups". Què té de diferent respecte altres iniciatives?
La nostra filosofia és que fer créixer un negoci de qualsevol manera no és la millor forma d'arribar a l'èxit. És important créixer en la direcció correcta i per aconseguir això, a vegades cal aturar-se i pensar. És com aquell qui agafa per primera vegada un vaixell i s'estampa contra una roca perquè no mira més enllà. Si tens un producte que ja has testat al mercat, a vegades és més convenient quedar-te quiet i mirar lluny, per veure si estàs en la bona direcció. Aquest exercici de mirar lluny el pots fer sol, però si el fas acompanyat de gent amb experiència professional, que ja ha muntat una empresa abans i ha tingut èxit, et serà més fàcil. Aquesta gent són les 40 persones que hem convidat aquests dies a parlar amb les 20 start-ups participants: empresaris d'èxit, inversors... Dos experts per dia que parlaran amb 20 start-ups en un programa que dura 20 dies.

Un dels criteris de selecció del programa era que els emprenedors ja haguessin aixecat prèviament capital, que fossin second-time entrepeneurs. Aquests ja tenen experiència...
També ho vam fer per diferenciar-nos d'altres programes. El diàleg és més enriquidor entre dues persones que estan en etapes més properes en una fase de la vida, d'una empresa... Segons un estudi publicat per Techchrunch, el 85% de les start-ups fracassa, però el marge es redueix un 25% si el CEO del projecte és un second time entrepeneur! Tots els emprenedors participants es troben en una situació similar, i això que vénen de diferents parts del món: Taiwan, Brasil, Xile, Estats Units, Espanya, Kenya...

Allò de què el millor lloc per emprendre amb èxit és Silicon Valley comença a semblar un tòpic!
Et cito literalment el que diu la Judith Iglehart, vicepresidenta de Keiretsu International, una xarxa mundial de business angels i inversors de capital risc i un dels nostres advisors del programa: "El Silicon Valley del segle XXI ja no es limitarà només a Califòrnia". És a dir, molta gent que ha passat per San Francisco o que ha adoptat la seva mentalitat està tornant a casa i expandint l'esperit del Valley als seus països. I, a més a més, està succeint un fenomen que no havia passat mai: a Silicon Valley hi ha un carrer, San Gil Road, on es concentren la majoria de business angels i firmes de capital risc. Fins ara els inversors estaven avesats a quedar-se asseguts amb les cames creuades esperant a què arribessin les start-ups. Però ara s'han adonat que les que arriben a San Francisco sovint ja són molt cares per invertir-hi, ja tenen una alta valoració al mercat! Així que per primera vegada estan començant a agafar avions per poder detectar les start-ups més innovadores en el seu país d'origen, quan encara estan en un procés inicial. Per això Menorca Millennials compta amb tants socis i advisors de primer nivell. Tenen els ulls posats en nosaltres, en el que passa fora, esperen poder descobrir noves empreses! Volen evitar haver de dir: "ai, si t'hagués conegut abans..".

Un dels objectius de Menorca Millennials és que els projectes aixequin capital.
Es tancaran rondes de capital petites. En total, les 20 start-ups participants esperen aixecar al voltant de 27 milions d'euros. Tot i així, són emprenedors que ja han aixecat capital anteriorment, ja saben el que és. Alguns han passat per les millors acceleradores del món, com 500startups o Techstars. Tenim una emprenedora molt jove que és fellow del conegut empresari i inversor tecnològic Peter Thiel. També n'hi ha d'altres que ja han venut les seves empreses, i una altra que té un inversor de la talla de l'empresari nord-americà Tim Draper.

Les start-ups seleccionades tenen un fort component tecnològic. La tecnologia és clau per tenir èxit?
Ha estat el jurat qui ha valorat el component tecnològic, el seu potencial de creixement, l'escalabilitat.. Però jo crec que el més important perquè una empresa tingui èxit són les persones que estan al darrere. Un inversor nord-americà normalment et donarà una primera cita perquè li expliquis el projecte, i si vol tornar-se a reunir amb tu, és probable que et suggereixi d'anar a dinar junts o et convidi a un sopar a casa seva, per veure com reacciones. A part dels números i les mètriques del teu projecte, està avaluant el teu equip humà. Els inversors més top volen conèixer molt bé a la persona abans d'invertir en ella! A Menorca Millennials es tracta una mica d'això: durant aquests 20 dies, més que formació i consell, el que oferim és que inversors i emprenedors comparteixin experiències. Tindran molt de temps per conèixer-se i mirar-se de prop. És un programa molt focalitzat en les persones.