Només fa 14 anys que Youtube va donar el tret de sortida a la possibilitat de subscriure's als canals que hi viuen allotjats i, en nou anys, la plataforma ha canviat molt. Canvis mundials a la velocitat de la llum, empreses que aprofiten les eines que la xarxa els ofereix i estratègies publicitàries que cada vegada agafen més força en els seus canals. Si bé el 2010 els canals de Youtube que més creixien eren els dels youtubers independents, ara ho són els corporatius i els de música. Mentre que el 2010 el 80% dels canals que entraven en el top 100 eren independents, el 2019 només ho són el 28%, Així ho reflecteix en un rànquing el realitzador audiovisual i membre i fundador de la cooperativa audiovisual Bonobo Films, Albert Lloreta, que recorda que, en aquesta darrera dècada, també hi ha hagut "canvis de disseny a la plataforma i Google prioritzant contingut on pot anunciar millor".
Actualment, el canal independent amb més subscripcions és el de Felix Arvid Ulf Kjellberg, més conegut pel seu nom de youtuber PewDiePie, un jove de 30 anys suec que va deixar la seva carrera d'Economia Industrial i Gestió de la Tecnologia per centrar-se en el seu canal basat en jocs de terror i acció i que més endavant va sumar-hi també vídeos de comèdia. De fet, va ser nomenat com a una de les 100 persones més influents del món el 2016 per la revista Time i sempre ha competit amb el canal de T-Series, que avui ocupa la primera plaça del rànquing i el relleva a ell a la segona. T-Series, que és una discogràfica musical i una companyia de producció de pel·lícules a l’Índia, compta amb més de 121 milions de subscriptors, mentre que ell en té 102 milions.
El canal de la discogràfica índia pot guanyar entre 745.700 euros i 11,9 milions d'euros al mes segons calcula la plataforma Social Blade i entre 8,9 milions d'euros i 143,2 milions d'euros l'any tenint en compte que el cost per mil (CPM) és d'entre 0,25 i 4 dòlars. Amb una mitjana de 3,27 bilions de visites per mes, la plataforma creix una mitjana de tres milions de seguidors cada 30 dies i visualitzen els seus continguts una mitjana de 100 persones diàries. Per la seva banda, PewDiePie, amb 10 milions de visites al dia de mitjana, rebaixa els seus guanys fins els entre 62.400 i 998.400 euros al mes, que es tradueixen en entre 748.800 euros i els 12 milions d'euros l'any.
No és fins la vuitena posició a escala mundial que hi apareix un nou influencer, Dude Perfect, un canal sobre esports i comèdia que suma prop de 50 milions de seguidors. Dos de 10 al top 10.
Spain is different
A escala estatal, però, encara ocupa la primera posició un youtuber independent, ElRubiusOMG, amb més de 36 milions de seguidors i uns beneficis mensuals d'entre 15.700 i 251.200 euros, que representen entre 188.400 euros i 3 milions d'euros l'any. Cada dia, el visiten una mitjana de dos milions de persones amb pics de fins a prop de 9 milions en dies puntuals. El segueix Vegetta777, un canal dedicat als vídeojocs amb més de 28 milions de seguidors i AuronPlay, un canal dedicat a la comèdia que acumula prop de 20 milions seguidors. I el tercer també és per l'independent AuronPlay amb quasi 20 milions de seguidors.
De fet, fins la 25a posició coronada pel F.C.Barcelona i a llarga distància de la 49a plaça que ocupa el Reial Madrid, no apareix cap nom de corporació o grup musical. 24 yotubers independents a les primeres posicions. Més endavant, Antena 3 ocupa la 51a posició, Disney Junior España la 56a i Got Talent España la 57a. Entremig, altra vegada, la majoria influencers.
Precisament aquests dos primers youtubers independents entren en el rànquing mundial. El Rubius ocupa la 23a posició a escala global, mentre que Vegetta777 la 47a. En el rànquing internacional passen per davant la tira de canals de músics professionals com Ed Sheeran, Taylor Swift o Ozuna i corporacions privades com SET India, Zee TV o, fins i tot, el propi de Youtube, que cau a la 44a plaça del rànquing.
Segons la plataforma Digital Trends, gairebé dos milions de persones veuen prop de 5.000 milions de vídeos a Youtube cada dia. Les preferències dels usuaris són diverses, però per davant de cantants de la talla d'Ariadna Grande o els ja anomenats, hi passen canals de música diversa o el World Wrestling Entertainment (WWE) i, fins i tot, un compte de treballs manuals en cinc minuts. Deia el director executiu de Google entre el 2001 i el 2011, Eric Schmidt, que "internet és la primera cosa que la humanitat ha construït i que la humanitat no entén, l'experiment més gran d'anarquia que hem tingut". Veurem com evoluciona el futur i, sobretot, el (quasi) nouvingut 2020.