Les matriculacions de motocicletes, ciclomotors i vehicles lleugers van augmentar un 3,6% a Catalunya el 2022 respecte a un any abans, fins els 46.616 vehicles, segons dades de l’Asociación Nacional de Empresas de las Dos Ruedas (Anesdor). Catalunya és la comunitat autònoma en la qual es van vendre més motos l’any passat, per davant d’Andalusia, Madrid o el País Valencià, amb una quota de mercat superior al 23%.
No obstant, mentre que en el conjunt de l’Estat ja es van matricular més motos el 2022 que el 2019, abans de la pandèmia, Catalunya encara està un 7,23% per sota. Així, a l’Estat es van matricular el 2022 un total de 202.293 unitats, un 4,6% més que un any abans, superant per poc els registres de 2019.
Pel que fa a les motocicletes, Catalunya manté el liderat, però el seu creixement (+1,6%) respecte el 2021 és inferior al de les comunitats que la precedeixen: Andalusia (+7,5%), Madrid (+8%), País Valencià (+8,3%), Canàries (25,2%) i Balears (47,6%).
Posició | Comunitat | Matriculacions | % Mercat | % resp. 2021 |
1 | Catalunya | 41.048 | 23,4% | +1,6% |
2 | Andalusia | 36.509 | 20,8% | +7,5% |
3 | Madrid | 21.457 | 12,2% | +8% |
4 | País Valencià | 18.606 | 10,6% | +8,3 |
5 | Canàries | 9.741 | 5,5% | +25,2% |
6 | Balears | 9.517 | 5,4% | +47,6% |
7 | País Basc | 6.470 | 3,7% | +12,1% |
8 | Galícia | 5.499 | 3,1% | -7% |
9 | Múrcia | 4.778 | 2,7% | +0,6 |
10 | Castella-Lleó | 4.555 | 2,6% | -3,9% |
11 | Castella-La Manxa | 4.084 | 2,3% | -6,5% |
12 | Aragó | 3.372 | 1,9% | +2,8% |
13 | Astúries | 2.447 | 1,4% | -1,1% |
14 | Extremadura | 2.265 | 1,3% | -7,3% |
15 | Cantàbria | 1.801 | 1% | -5,9% |
16 | Navarra | 1.592 | 0,9% | -5,9% |
17 | Ceuta i Melilla | 1.015 | 0,6% | -23,1% |
18 | La Rioja | 767 | 0,4% | -4,2 |
TOTAL | 175.523 | +6,3 |
Respecte als ciclomotors (fins a 50 cc), Catalunya lidera el rànquing per unitats i percentatge respecte 2021, de fet només hi ha quatre comunitats en positiu, si bé la realitat és que es matriculen molt menys vehicles d’aquest tipus.
Posició | Comunitat | Matriculacions | % Mercat | % resp. 2021 |
1 | Catalunya | 3.715 | 23,7% | 26,1% |
2 | Andalusia | 3.578 | 22,8% | -17,3% |
3 | Madrid | 2.469 | 15,7% | -17,5% |
4 | País Valencià | 2.060 | 13,1% | -21,0% |
5 | Balears | 937 | 6,0% | 13,7% |
6 | Múrcia | 542 | 3,5% | -24,4% |
7 | Canàries | 354 | 2,3% | 1,1% |
8 | Castella-La Manxa | 347 | 2,2% | -16,2% |
9 | País Basc | 286 | 1,8% | -37,4% |
10 | Castella-Lleó | 243 | 1,5% | -22,1% |
11 | Aragó | 229 | 1,5% | -53,9% |
12 | Galícia | 227 | 1,4% | -35,3% |
13 | Extremadura | 218 | 1,4% | -31,7% |
14 | Astúries | 136 | 0,9% | -9,3% |
15 | Navarra | 115 | 0,7% | -31,1% |
16 | Cantàbria | 109 | 0,7% | -35,5% |
17 | La Rioja | 87 | 0,6% | 2,4% |
18 | Ceuita i Melilla | 49 | 0,3% | -29,0% |
TOTAL | 15.701 | -11,5% |
Les escúters van tornar a ser, l’any passat, el segment amb més demanda, amb 96.644 unitats a tot l’Estat, un 13% més que el 2021. En comparació, la moto registra una lleugera caiguda del -1,2% (78.880 unitats), i el ciclomotor cau un -11,5% (15.701 unitats). Els quads, tricicles i microcotxes van tancar en positiu.
Les matriculacions de motocicletes i ciclomotors elèctrics es va disparar un 30.3%, amb 15.431 unitats comercialitzades. Si s’afegeixen els microcotxes, tricicles i altres vehicles especials elèctrics, les unitats pugen a més de 17.000.
Per marques, el segment de motocicletes està liderat clarament per Honda, amb 38.310 unitats venudes l’any passat a l’Estat, un 5,4% més que el 2021, que suposa una quota de mercat del 21,8%. O sigui, una de cada cinc motos venudes és d’aquesta marca japonesa.
Posició | Marca | Matriculacions | % del mercat | % resp. 2021 |
1 | Honda | 38.310 | 21,8% | 5,4% |
2 | Yamaha | 21.271 | 12,1% | -11,2% |
3 | BMW | 12.323 | 7,0% | 2,4% |
4 | KYMCO | 12.089 | 6,9% | 14,5% |
5 | Piaggio | 11.095 | 6,3% | -1,9% |
6 | Sym | 10.852 | 6,2% | 27,8% |
7 | KTM | 5.673 | 3,2% | -4,6% |
8 | Kawasaki | 5.411 | 3,1% | -23,3% |
9 | Zontes | 5.028 | 2,9% | 36,4% |
10 | Aprilia | 3.409 | 1,9% | 199,3% |
Altres marques | 50.063 | 28,5% | ||
TOTAL | 175.524 |
Pel que fa a models, aquestes són les cinc motocicletes més venudes el 2022, totes de 125 cc: Honda PCX 125, amb 8.361 unitats; Sym Symphony 125, amb 5.965; Honda SH 125i, 5.736; KYMCO Agility City 125, 4.922; i Yamaha Xmax 125, 4.263.
Pel que fa als ciclomotors, el rànquing de marques està encapçalat per Peugeot, Piaggio, Rieju i Sym. per aquest ordre. Però el model més venut és el Rieju RMT 50.
Aquestes dades són d’Anesdor, l’associació referent en el món de les dues rodes que aplega 73 empreses fabricants i importadores. Des del juliol passat, el seu president és Jordi Bordoy, director general de la barcelonina Motos Bordoy.