2022 encara no és un bon any per a la compra de vehiclesnous. El trencament de les cadenes de subministrament internacionals i l'espiral inflacionista, que afecta no només als combustibles sinó també a moltes de les matèriesprimeres per fabricar un cotxe, no donen treva. Els compradors es troben amb preus cada cop més elevats i temps d'espera inabastables, sovint de molts mesos, per accedir al seu nou turisme o SUV. Així, el juliol d'enguany ha aprofundit la caiguda que ja fa dos anys que pateix la indústria –amb les minses excepcions del gener i el febrer d'aquest exercici – amb un retrocés interanual superior al 12%. Durant tot l'estiu les caigudes en vendes han voltat els dos dígits, si bé l'agost del 21 va registrar una de les davallades de més calat d'aquesta sèrie, propera al 30%. Tot i això, encara hi ha marques i models que poden comptar el 2022 com un èxit, alguns amb més de 10.000 exemplars matriculats en els primers set mesos del curs.
Només sis models han tancat vendes de més de 10.000 unitats en el que va d'any, segons dades facilitades per la patronal de l'automòbil Anfac. El lideratge correspon al SUV Hyundai Tucson. El totterreny de la marca coreana ha venut un total de 13.986 unitats en els primers set mesos de l'any, un augment proper al 20% (19,86%) en comparació amb el mateix període de l'exercici anterior. Tot i l'èxit de la gamma, Hyundai no ha aconseguit colar-se entre les marques més exitoses del curs. És, de fet, la quarta classificada, amb 36.136 unitats venudes, un 16% més que el 2021. El segueix un altre SUV, en aquest cas un d'urbà, el Seat Arona, també per sobre dels 13.000 vehicles adquirits, u retrocés en vendes del 13,36% respecte del període comprès entre el gener i el juliol del 21. L'empresa espanyola, com en el cas de Hyundai, no ha transformat l'èxit del seu buc insígnia en lideratge absolut, i queda sisena del global espanyol, amb unes vendes de 31.443 vehicles.
El bronze se l'ha quedat el Dacia Sandero, amb unes 11.704 unitats venudes, una acceleració d'activitat superior al 8% interanual. També han crescut les vendes totals de la companyia a l'Estat, amb encara més èmfasi. Els més de 22.000 vehicles matriculats en els primers set mesos de l'any la situen a la sisena posició del rànquing d'escuderies, el que suposa una alça interanual del 12,6%. A la quarta posició hi ha l'actualització d'un clàssic, el Toyota Corolla. El primer turisme de la llista ha venut fins al juliol 11.577 unitats, un creixement interanual del 13,07% més que el 2021. La insígnia japonesa ha situat un altre model entre els més atractius per al consumidor espanyol, el Toyota C-HR, amb prop d'11.000 matriculacions. L'empenta dels seus principals productes col·loca Toyota com la marca més venuda a l'Estat en què portem d'exercici, amb més de 43.000 unitats.
Entre els dos urbans nipons se situa un altre SUV, en aquest cas el Volkswagen T-Roc. El primer producte del grup alemany a la llista de vendes espanyola ha registrat fins a 11.338 matriculacions durant els primers set mesos de l'exercici. Acompanyat del T-Cross (8.818 unitats venudes) els cotxes més exitosos del grup el van empentar fins a la segona posició global en la taula de marques, amb 36.738 unitats venudes, una caiguda superior al 14% si es compara amb el 2021. Els altres tres models més adquirits comparteixen el tarannà europeu. A l'espanyol de l'Arona i l'alemany dels darrers SUVs s'afegeix la indústria francesa amb l'èxit dels Peugeots 2008 i 208, amb 10.116 i 9.589 unitats venudes, respectivament. Tanca el top-10 l'italià Fiat 500, amb un caràcter diferent de la majoria dels líders i més de 9.200 cotxes matriculats.
Cauen tots els formats
Tot i que hi ha vehicles que han aconseguit bones xifres durant el que va de 2022, fins i tot superiors a les vendes del 21, la indústria passa en general per un mal moment. L'acumulat deixa un 12% en vermell en la facturació del sector, i cap de les verticals encerten amb una nota positiva. Els vehicles de gasolina, els més venuts amb certa diferència, tanquen el juliol amb un acumulat mensual de 34.081 cotxes venuts, una caiguda del 16% en comparació amb un ja lent 2021 en què amb prou feines es van superar les 43.000 vendes. El gasoil aprofundeix la tendència, amb un retrocés substancial superior al 22% en termes interanuals. Només s'han venut 12.313 cotxes amb vehicles amb aquesta mena de combustió, una xifra que només agreuja la situació d'uns models que ja van caure fins a les 15.855 matriculacions el setè mes del 2021. Els elèctrics, híbrids i altres modalitats alternatives han notat menys la sotragada, amb una lleugera caiguda del 2% en vendes, fins a 29.894 vehicles matriculats en el setè mes, molt a prop d'ara fa un any.
Pel que fa a les modalitats de contractació, els cotxes per lloguer han estat els més afectats pel retrocés del mercat. Amb prou feines s'hi han superat les 11.000 vendes, una caiguda del 39% en termes interanuals, molt més pronunciada que en la resta de contractes. Les compres de particulars, si bé amb un alentiment més moderat, també continuen en caiguda –s'hi han assolit unes 31.330 vendes, lluny de les més de 35.000 tancades durant el juliol de 2021 –. Pel que fa als vehicles d'empresa, la reactivació econòmica ha apropat deixat mana d'adquisicions a uns nivells saludables –més, de fet, que els de l'exercici passat–. La compra de vehicles corporatius s'ha accelerat durant el setè mes del curs en un tímid però significatiu 3%, fins a superar les 31.000 compres en quatre setmanes, unes 800 més que les tancades el juliol del 2021.