Diversitat, meritocràcia, talent, inclusió, progrés i igualtat. El conseller delegat de Goldman Sachs, David Solomon, deia que "estic centrat en avançar en la igualtat de gènere perquè és correcte, és necessari, és un negoci imperatiu i és responsabilitat meva". I aquest és el futur cap on les empreses, però també la societat en general, han de caminar. Precisament per això, l'Índex d'Igualtat de Gènere 2020 de Bloomberg selecciona 325 companyies de 42 països de tot el món com les més compromeses en aquest terreny. Enguany, entren 95 noves empreses en el rànquing que, any rere any, va eixamplant la seva base. De fet, és la primera vegada que les empreses amb seu a la República Txeca, Nova Zelanda, Noruega, Filipines, Polònia i Rússia brinden informació sobre dades relacionades amb el gènere. D'aquestes 325 empreses -moltes de les quals pertanyen al sector bancari-, 14 són espanyoles i entre elles s'hi troben CaixaBank, el BBVA, Ferrovial o Inditex.
Segons el president de Bloomberg, Peter T. Grauer, formar part de l'Índex no és només positiu per normalitzar la igualtat, sinó que, a més, "aquest nivell de transparència sobre com les empreses aborden la igualtat de gènere en el lloc de feina està impulsant la presa de decisions financeres a tot el món i està donant suport a l'argument comercial per a un entorn corporatiu inclusiu". De fet, si el 2019 aquestes empreses tenien una capitalització borsària de 9 trilions de dòlars, aquest 2020 la xifra s'eleva fins els 12 trilions.
L'informe contempla el lideratge en igualtat de gènere en les seves múltiples dimensions i, en una escala piramidal, proporciona els percentatges d'ocupació femenina en les empreses seleccionades. El 6% d'elles són conselleres delegades, seguides del 19% que són executives, el 27% que són altes directives, un 37% que són càrrecs intermedis i, finalment, encara el 49% són treballadores rases. Ara bé, aquests percentatges disten molt de les companyies que no entren en el rànquing, que ni tan sols compleixen amb aquests requisits i tenen molts més homes en els alts càrrecs que dones.
Aquestes empreses es caracteritzen per tenir definida una estratègia per reclutar dones, perquè tornin al lloc de feina després d'una aturada laboral, és a dir, que continuï a l'empresa després d'una baixa per maternintat, per exemple, i per tenir dones amb rols directius dins la companyia. Però l'Índex també contempla que dins l'empresa hi hagi sales de lactància o el patrocini de programes STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) per a les dones, entre moltes altres coses.
La presidenta del Banc Santander, Ana Botín, que ja fa anys que apareix en el rànquing, sosté que evaluar i fer públiques aquestes dades és una manera "d'ajudar-nos a comprendre com ens estem desenvolupant en relació als nostres pares", així com una "disciplina" que els permet avaluar les seves pràctiques internes.
Gran part de les empreses que apareixen en el rànquing formen part del sector bancari i, en el cas estatal, la cosa va pel mateix camí. De les 14 companyies que hi surten, quatre són entitats bancàries: BBVA, Banc Santander, Bankia i Caixabank. Aquesta última entra per segon any consecutiu a l'Índex de Bloomberg gràcies al fet que compta amb un 41,2% de dones en posicions directives i amb el compromís públic d’aconseguir el 43% el 2021, i amb un 37,5% de dones en el Consell d'Administració, un dels percentatges més alts del sector.
De fet, Caixabank compta amb el programa de diversitat Wengage, un projecte transversal desenvolupat per persones de tots els àmbits de CaixaBank basat en la meritocràcia i en la promoció en igualtat d'oportunitats, que treballa per fomentar i visualitzar la diversitat de gènere, funcional i generacional.
Per la seva banda, el BBVA hi entra per tercera vegada. Segons destaquen, l'entitat treballa en diferents iniciatives per continuar promovent la igualtat i la inclusió i, recentment, ha presentat un pla de productivitat i conciliació implantat per impulsar un canvi en la forma de treballar que permeti als empleats un millor equilibri entre la vida personal i professional. A més, també desenvolupa diversos tallers i activitats per a reduir la bretxa de gènere i fomentar el paper de la dona en l'organització.
I és que, com diu T. Grauer, "la diversitat de gènere és imprescindible per als negocis" perquè "per a les empreses, un compromís amb la inclusió de gènere crea un suport en l'entorn laboral, que, al seu torn, fomenta la productivitat augmentada i la col·laboració entre treballadors amb
antecedents i perspectives diferents". En definitiva, continua, "això comporta innovació i millora el rendiment empresarial".