• McDonald’s o Burger King, quina marca té més restaurants?

McDonald’s o Burger King, quina marca té més restaurants?

Les dues grans cadenes d’hamburgueseries competeixen frec a frec a Catalunya

Restaurant McDonald’s d’Amposta (Montsià), obert el desembre de 2022 | McDonald’s
Restaurant McDonald’s d’Amposta (Montsià), obert el desembre de 2022 | McDonald’s
Barcelona
06 de Febrer de 2023

McDonald’s supera Burger King en nombre de restaurants als Estats Units i en el conjunt del planeta, però no a l’Estat espanyol, on s’imposa clarament la cadena ‘del rei’ si bé a Catalunya gairebé empata amb la del ‘pallasso’.

Al tancament de l’any passat, a l’Estat, Burger King guanyava McDonald’s per 919 a 580 restaurants, però a Catalunya és reduïen les diferències. A preguntes de VIA Empresa, la primera va declinar oferir dades desglossades per comunitats autònomes, però en el seu moment va informar que havia acabat 2021 amb 107 restaurants a Catalunya, que són més que els 100 als quals va arribar McDonald’s l’any passat. Catalunya és la tercera comunitat amb més locals d’aquestes dues marques, per darrere d’Andalusia i Madrid.

Nombre de restaurants (2022)
 Marca País Valencià Catalunya  C. Madrid  Andalusia  Total a l'Estat
 Burger King   105 107* 189 192 919
 McDonald's    69 100 104 105 580

 

Aquesta és la distribució de restaurants McDonald’s per comunitats: Andalusia (105), Madrid (104), Galícia (22), Catalunya (100), País Valencià (69), Canàries (41), Castella-Lleó (23), Balears (20), País Basc (15), Murcia (15), Aragó (14), Castella-La Manxa (14), Astúries (10), Extremadura (9), Cantàbria (6), Navarra (4), La Rioja (1), Ceuta (1) i Melilla (1). La companyia que té els drets a l’Estat també inclou un únic restaurant a Gibraltar i cinc a Andorra.

Les dues grans cadenes d’hamburgueseries competeixen frec a frec a Catalunya. Casualitats o no, els últims restaurants que hi han obert estan a les Terres de l’Ebre: McDonalds a Amposta, el desembre passat, i Burger King a Tortosa, aquest gener. A sobre, Banyoles passarà de no tenir-ne cap a tenir els dos en qüestió de setmanes i, a sobre, al mateix barri, la Farga. Un sector de banyolins va protestar per l’arribada d’aquestes marques de fast food.

Respecte a quina d’aquestes dues marques és la preferida pels consumidors, les enquestes anuals de Datacentric han detectat un canvi d’opinió: si el 2021 la més valorada era McDonald’s, l’any passat es va imposar Burger King en el conjunt de l’Estat (per un 27,57% a un 23,06%), però no a Catalunya. Segons els resultats de Datacentric, McDonald’s també és la preferida a l’Aragó, Cantàbria, Galícia, Canàries i les Balears. La resta del mapa és per a Burger King amb dues excepcions: La Rioja, on guanya Kentucky Fried Chicken (KFC), i Ceuta, on la cadena preferida és Telepizza.

"Restauració de marca"

L’anomenada “restauració de marca” està creixent arreu des de la pandèmia en detriment dels petits negocis familiars. Això també passa a Catalunya. En una jornada el desembre passat a l’Escola Superior d’Hostaleria de Barcelona organitzada per l’associació empresarial Marcas de Restauración (MdR), Edurne Uranga, directora de Foodservice NPD, va indicar que el 31% del que gasta el consumidor en restauració a Barcelona ho fa en “restaurants de marca organitzada”, o sigui, en les cadenes.

La “restauració de marca” va tancar 2022 amb un 9% d’apertures de nous locals a tot l’Estat, segons una enquesta als associats de la patronal Marcas de Restauración, que aplega 45 grups empresarials amb més de 150 marques de cadenes comercials. Apunten que això equival a 700 nous locals, 11.000 persones contractades i una inversió de 320 milions d’euros.

Segons les previsions de l’Observatorio de las Marcas de Restauración, elaborades per aquesta patronal juntament amb NPD Group i KPMG la tardor passada, nou de cada deu cadenes del sector preveu augmentar la facturació, obrir més locals (el 97% de les consultades) i ampliar les plantilles (57%) aquest 2023 malgrat la inflació, si bé a un ritme menor que l’any passat.

El 2022, el grup que va obrir més locals va ser Restaurant Brands Iberia, propietari dels drets sobre les marques Burger King, Popeyes i Tim Hortons, amb un centener de nous establiments. De fet és la primer grup de restauració de l’Estat, mentre que el segon, Restaurantes McDonald’s, es va quedar només amb 27. Aquestes són algunes de les dades sobre cadenes recopilades per MdR.

Nombre d'apertures 2022
 Grup empresarial Marques Apertures
 Restaurant Brands Iberia Burger King, Popeyes, Tim Hortons 100
 Alsea Starbucks, Domino's, Vips 50
 Restalia 100 Montaditos, TGB 45
 KFC Restaurants Spain  KFC 30
 Restaurantes McDonald's McDonald's 27
 Food Delivery Brands Telepizza 19
 Avanza Foods Carl's Jr, Tony Roma's 12
 Udon Franchising Udon 10
 Aloha Poke Aloha Poke 5
 Tastia Group Muerde la pasta, Savoiardi 3

 

Tant Burger King com McDonald’s van desembarcar a l’Estat per Madrid. La primera hi va obrir el seu primer establiment el 1975, a la madrilenya Plaza de los Cubos, i no va arribar a Barcelona fins el 1982. Per la seva banda, McDonald’s va obrir la primera hamburgueseria a Madrid el 1981, a la Gran Via, d’on va marxar fa poc, i un any després ho feia al carrer Pelai de Barcelona.

Però McDonald’s sembla que ha convertit Barcelona en un objectiu. Si més no, la capital catalana acollirà el 2024 la trentena edició de la convenció global de McDonald’s. Serà la primera vegada en els 82 anys d’història de la companyia que se celebra aquesta convenció fora dels Estats Units. Acostuma a reunir prop de 14.000 persones de tot el món entre franquiciats, proveïdors i empleats.