Què té a veure el referèndum de l'1-O celebrat a Catalunya amb les marques més consumides arreu del món? I, quina relació podria guardar el Brexit amb els béns de consum? I els armilles grogues amb un canvi en la mentalitat del consumidor? Probablement cap, però l'informe anual de Kantar Brand Foodprint, que selecciona les 50 marques preferides del client arreu del món, subratlla que, malgrat que el 2018 va ser un any de "volatilitat política" a l'Europa occidental, el volum de béns de consum ha crescut un 1,4%. Ara bé, avisa que el consumidor està canviant la mentalitat i s'inclina ara per comprar béns més barats. Tot i això, sempre hi ha unes marques top que poques vegades o mai fallen a les nostres llistes de la compra. La número 1? Coca-Cola, que manté el lideratge any rere any.
Segons apunta Kantar, si els clients adquireixen béns més econòmics és per "la creixent participació d'etiqueta privada en la majoria de mercats, amb l'excepció de França, on la quota de l'etiqueta privada està baixa i l'era de consumir menys però millor està establerta". Després d'analitzar 49 països dels cinc continents i 21.400 marques, el CEO global de la companyia, Josep Montserrat, també incideix en aquests "anys d'agitació política" de manera generalitzada i considera que aquesta situació "genera un entorn difícil perquè operin les marques de béns de consum".
Però això també obre un nou repte. Si bé a Europa el volum de béns de consum ha anat lleugerament a l'alça, el còmput global és que ha disminuït. A tot plegat, s'hi ha de sumar la nova era marcada per les noves tecnologies. L'informe destaca que, paral·lelament, "l'activitat de fusió entre les empreses més grans del món, està canviant els espais tradicionals en què juguen les marques". Dit això, i com podia ser previsible, Coca-Cola és la millor marca del món. Amb més de 130 anys d'història, la beguda de The Coca-Cola Company continua sent el producte més venut i desitjat pels consumidors mundials. Una companyia que, tot i ocupar la primera plaça del rànquing, la 17a i la 33a, no supera Unilever, amb 13 de les seves marques dins de la llista o PepsiCo i Procter & Glamber, que se n'emporten sis.
Sense cap empresa espanyola ocupant el rànquing, l'informe posa damunt la taula que, a Espanya, Gallina Blanca "és una sopa líder" i que GBFoods, la companyia que la produeix, "és un dels fabricants més destacats del país". Un fabricant que neix de la suma de la marca de sopes i Star el 2007. Gallina Blanca naixia el 1937 de la mà de Lluís Carulla, que va establir la seu de l'empresa al Passeig de Gràcia de Barcelona.
Si la marca catalana entra en el rànquing espanyol i escala tres posicions aquest 2018 amb un increment de 600.000 compradors i arribant a més de vuit milions de llars a tot l'Estat és, sobretot i segons apunta l'empresa de dades, pel seu Caldo Casero i el recent llançament del caldo Mediterráneo, amb segell propi d'aquestes terres.
Fer-se gran i expandir-se és l'objectiu de moltes marques, però cal treballar dur per arribar a ser dels millors. I, sempre, calant en la ment del possible consumidor. Qui no ha dit mai el famós "Siempre Coca-Cola" o "Cueces o enriqueces"?. I tot això sense oblidar que, com deia Lluís Bassat, "el major defecte de la publicitat actual és que n'hi ha massa". What else?