Enyorat turisme, enyorats viatges i enyorada cultura. Per sort, sempre ens quedaran els records i l'esperança que algun dia tot tornarà a la normalitat i que podrem tornar a visitar ciutats, pobles, països i paisatges. Però, mentrestant, continuem immersos en el món virtual i tornem a aplaudir Barcelona per repetir presència en un rànquing internacional. Aquesta vegada, la protagonista és la Sagrada Família, batejada com el millor monument del món pels Remarkable Venue Awards 2020 de Tiqets, i es planta així com l'únic lloc emblemàtic que guanya un d'aquests guardons de tot l'Estat. Una bona notícia enmig d'un dels anys més durs de la història per al turisme i una notícia que va sortir a la llum pocs dies abans que, després de pràcticament 11 mesos, es reprenguin les obres del monument d'Antoni Gaudí.
Malgrat que el sector del turisme sigui un dels últims que entrarà en la corba ascendent de la recuperació, més de 6.000 consumidors han votat pels seus museus i atraccions preferides del 2020 i, segons assenyala la plataforma de venda d'entrades, "aquesta és la primera vegada a la història dels premis que els guanyadors regionals s'enfronten cara a cara per competir en una ronda de votació d'elecció del consumidor mundial". De fet, entre aquests guanyadors regionals també s'hi trobaven La Pedrera, el Museu Reina Sofia o l'estadi Santiago Bernabeu.
D'aquesta manera, d'entre els 42 llocs emblemàtics regionals guanyadors -triats per un jurat professional-, set països s'han endut els guardons més rellevants en les diferents categories votats pels seus visitants: Espanya, França, Itàlia, Holanda, el Regne Unit, Irlanda i els Estats Units. Però aquests 42 guanyadors no se'n van amb les mans buides i Tiqets els ajudarà a recuperar-se de la pandèmia amb un paquet de màrqueting valorat en 5.000 euros. A banda de la Sagrada Família, que és l'únic dels monuments de l'Estat espanyol seleccionat, han guanyat el Museu Van Gogh d'Amsterdam com a millor museu; el Palazzo Ducale de Venècia, com a millor fita arquitectònica; les Catacombes di San Gennaro de Nàpols, com a millor experiència de visita 2020, i el Parco Giardino Sigurtà, com a millor atracció.
__galeria__
La Sagrada Família posa la directa, doncs, després de reprendre les obres aturades per la pandèmia de covid-19 aviat farà un mes i centrarà aquest 2021 en finalitzar la Torre de la Mare de Déu, la segona més alta del conjunt de la Basílica, de 138 metres d'alçada. Ara mateix, només falten els elements del terminal de 25 metres i la part final de la torre, que estaran coronats per una estrella de 12 puntes il·luminada; ja que tots els nivells de la torre ja estan col·locats. Sigui com sigui, i encara amb molta feina pendent per endavant, un dels monuments estrella de Gaudí es corona com l'atracció més destacada del món.
Monuments catalans al terreny nacional
A banda d'això, altres monuments catalans també van triomfar a finals d'any en els premis nacionals concedits per la plataforma. És el cas de la Casa Museu Salvador Dalí, triomfador de la categoria del millor lloc del museu, i que, com diu una usuària francesa que ha votat per donar-li el seu suport, és una "preciosa casa amb jardins i vistes que s'ha de veure si s'està visitant la zona". La Casa de Dalí competia amb la Fundació Joan Miró, el Teatre-Museu Dalí o el Museu del Prado.
En terreny estatal, un altre monument de Gaudí s'imposava a d'altres també ideats per ell mateix. És el cas de la Casa Vicens, que passava per davant de la Casa Batlló, la Sagrada Familia o l'Alhambra en la categoria de millors llocs emblemàtics d'Espanya; o Ideal, el centre d'arts digitals i d'experiències de realitat virtual situat a Barcelona i que, juntament amb el Camp Nou, guanyaven la categoria nacional com a millors llocs d'atracció a l'Estat, per davant de l'Aquàrium de Sevilla o el Zoo Aquàrium de Madrid.
Mentrestant, la factoria marítima basca Albaloa guanyava la categoria a escala estatal de la millor experiència al lloc; el Museu Chillida Leku al millor lloc de gemmes ocultes, i el Museu Nacional Thyssen-Bornemisza al lloc més innovador. Perquè la cultura és segura i la gent en continua gaudint, ara com pot, però segur que ben aviat, tot tornarà a posar-se a lloc.