Fins quan una startup és una startup? La imatge que tenim de les empreses emergents – i el terme mateix que les identifica – està molt lligada a l'imaginari californià de l'emprenedoria: firmes amb l'estructura d'una pime, un equip reduït, sovint de persones joves i formades en sectors de relativa avantguarda empresarial. Les startups, però, tenen tant d'èxit en l'imaginari social – i també com a producte d'inversió – precisament perquè els seus marges de creixement són difícilment abastables. Una empresa emergent fundada sobre una bona idea i navegada amb certa habilitat pot esdevenir amb relativa facilitat una altra cosa molt diferent. Les que muten de forma més agressiva, aquelles startup amb especial potencial que disparen les seves valoracions per sobre dels mil milions d'euros, passen a anomenar-se unicorns, tot i que cada cop són menys un animal mitològic i més part del dia a dia de molts ecosistemes emprenedors.
D'entre els grans unicorns del planeta durant 2021, un destaca amb una diferència que no es pot ignorar. Es tracta de l'emergent xinesa ByteDance, especialitzada en algorismes, machine learning i Intel·ligència Artificial. El programari desenvolupat per l'empresa, valorada en uns més de 124.000 milions d'euros, fa servir algorismes per a la distribució de continguts. L'empres aes especialment famosa per les seves plataformes de vídeo, precisament les que fan servir aquests sistemes per a decidir quin contingut mostrar a cada usuari: la més coneguda d'elles, TikTok, ha estat el principal motor de creixement de l'empresa, i el producte que l'ha propulsat a esdevenir l'emergent privada millor valorada del món.
Font: Visual Capitalist
El següent classificat a la llista elaborada pel lloc web nord-americà Visual Capitalist és gairebé tant una cara com una empresa. Valorada en prop de 89.000 milions d'euros, l'empresa aeroespacial Space-X, del magnat sud-africà Elon Musk, és el segon unicorn més gran de 2021. La segueix la fintech nord-americana Stripe, especialitzada en la gestió de pagaments digitals, valorada en més de 82.000 milions d'euros. El neobanc finlandès Klarna i l'aplicació australiana de disseny en línia Canva tanquen el top 5, amb valors aproximats de 40.000 i 35.000 milions d'euros, respectivament – dues de les úniques empreses de fora dels Estats Units o la Xina entre els líders mundials.
Només cinc dels 10 unicorns més grans, de fet, no són nord-americans. A banda de Bytedance, Klarna i Canva, dues entitats financeres digitals més apareixen a l'encapçalament de la llista: el neobanc britànic Revolut, amb una valoració de 29.270 milions d'euros, i l'entitat de crèdit Nubank, fundada al Brasil, i amb un valor propera als 27.000 MEUR. Els acompanyen l'empresade logística Instacart (EE.UU., 34.590 MEUR) i la firma de big data Databricks, també estatunidenca, i amb un valor superior als 33.700 milions d'euros.
Sectors d'èxit
Les més de 30 empreses llistades per Visual Capitalist en la seva anàlisi dels principals unicorns mundials tenen en comú les apostes, diverses i des de molts punts de vista, per la tecnologia com a model de negoci. Els múltiples sectors en què operen les principals startups del planeta no presenten propostes de valor similars, però sí canals i tècniques compartides. Des de nous models de logística fins a la tecnologia educativa, els entorns digitals són el camí més ràpid, si fem cas a la taula del lloc web nord-americà, cap als grans creixements a què aspiren moltes de les startups que s'estableixen actualment.
Les diverses cares de la tecnologia financera són la millor garantia per a grans valoracions de mercat. Set de les 20 startup amb un valor de mercat més alt pertanyen a aquest sector – tot i que ofereixen serveis diferents, des de la gestió d'actius digitals de FTX fins als pagaments de Stripe, passant per l'activitat bancària de Revolut o Nubank. El comerç electrònic segueix les finances amb un total de quatre de les 20 grans startups del món. Les seves valoracions mitjanes, però, disten molt de les aplicacions financeres. La companyia d'e-commerce millor valorada de la llista, la xinesa Xiaohongshu, amb prou feines supera Checkout.com, la vuitena fintech de la llista – amb valoracions respectives de 17.740 milions d'euros i 13.310 MEUR. Altres sectors, com la tecnologia educativa o els videojocs, també s'aconsegueixen colar entre les 35 startups més cares del món, però les compres i els pagaments són les palanques que mouen l'entorn digital.
Per territoris, els Estats Units i la Xina són els grans dominats. De fet, si s'observa el tall de les 20 startup amb més valor de mercat, fins a nou són nord-americanes, mentre que unes altres quatre provenen del país asiàtic. Cap altre país, de fet, repeteix: el Regne Unit, el Brasil, Taiwan, Hong Kong o l'Índia també apareixen esmentades a la llista, gràcies a empreses com FTX o J&T Express. Tot i les oportunitats i la descentralització cap a la petita escala són uns els grans atractius de l'ecosistema startup, amb les tendències del seu valor queda clar que els grans mercats tecnològics i els seus sectors més actius continuen sent, amb tot, els llocs on s'ha de ser del món startup.