• Museus populars (i ara virtuals) per visitar des de casa

Museus populars (i ara virtuals) per visitar des de casa

El confinament pel coronavirus empodera la imaginació del sector cultural, que innova amb visites virtuals, llistes d'Spotify o jocs de preguntes

La Sagrada Família de Barcelona. | ACN
La Sagrada Família de Barcelona. | ACN
Barcelona
23 de Març de 2020

Els museus també s'han hagut de reinventar en temps de coronavirus. Diverses iniciatives han anat sorgint aquests darrers dies per complir amb el #joemquedoacasa o #quedatacasa, entre elles, també les visites virtuals pels diferents museus de l'Estat. De fet, museus de tot el món s'han sumat a la iniciativa, entre ells el Metropolitan de Nova York, la National Gallery de Londres o el Museu del Vaticà. Però, quines són les galeries que més triomfen entre els usuaris?

 

Un dia abans que el Govern espanyol declarés l'estat d'alarma, la Generalitat ja va anunciar el tancament temporal de museus i de centres i serveis al públic del Sistema Bibliotecari. Molts, com el MNAC, la Fundació Joan Miró, els centres CaixaForum o el CosmoCaixa ja havien tancat o anunciat el seu tancament, però ara no en queda cap d'obert. Almenys físicament. Perquè, per exemple el MACBA ha preparat un Diari de confinament d'artistes, descarregables i nous podcasts.

 

De ben segur, doncs, que molts museus estan triomfant com mai en el món virtual, però, segons Epsilon Technologies, n'hi ha 20 que ja ho feien des d'abans d'aquesta crisi i que ja fa temps que són molt populars a Instagram. El podi el coronen el Museo del Prado, el Guggenheim i el museu de la Sagrada Família. Tots tres compten amb una estratègia exitosa a la xarxa social, però a més ara hi estan afegint més contingut i proposen visites virtuals des de les seves pàgines web -detallades més endavant-.

 

El sector dels museus ha generat més de 4,8 milions d'interaccions durant el segon semestre del 2019, una xifra que representa un increment del 8,26% respecte al semestre anterior. L'informe subratlla que, en general, el contingut que aporten les galeries d'art és "aspiracional" i ho fan a través de les seves obres i els diferents racons. En la majoria dels casos, destaquen curiositats de les obres i artistes, però aquests dies de confinament estan innovant com mai.

Un directe, un quizz i un tour cada dia

A banda d'oferir una tour a través de les pantalles dels nostres dispositius, el Prado a Madrid està fent directes diaris a Instagram comentant els seus quadres, característiques i procés de restauració. El segueixen prop de 700.000 persones. Entre d'altres, ens permet adentrar-nos en obres com La mort de Viriato de José Madrazo, El jardí de les delícies del Bosco o l'Anunciació de Fra Angelico. De fet, l'informe de la consultoria de xarxes socials ja destacava abans de la pandèmia del coronavirus que els seus directes tenen un "important impacte" a les xarxes socials.

Amb quasi 2,5 milions de seguidors i estrella indiscutible entre els followers, el Guggenheim a Bilbao ha creat l'etiqueta #guggenheimbilbaolive i et porta les seves obres a casa amb exposicions online, visites a l'edifici i molts vídeos a les xarxes socials. El museu basc triomfa a l'informe d'Epsilon per generar continguts co-patrocinats amb altres museus i centres educatius.

La Basílica de la Sagrada Família de Barcelona també ha innovat en el seu Instagram -on hi té més de 100.000 seguidors- i, sota el hashtag #quedatacasa, cada dia publiquen una pregunta a les seves històries que, després, guarden en els seus destacats. Per la consultoria, el seu punt fort és que publica en tres idiomes diferents i que, de tant en tant, destaca alguna curiositat de la seva infraestructura.

Tots els museus han fet volar la seva imaginació. Per exemple, La Casa Encendida, a la 15a posició, anuncia que "no s'apaga en temps de coronavirus" i que "es continua gaudint des del sofà". El centre cultural madrileny ha preparat una programació en línia amb visites guiades i virtuals, cinema en família i concerts. També ha creat llistes d'Spotify i conferències al canal de Youtube i Vimeo, mentre va penjant material pedagògic. Fins i tot, ha estrenat un club de lectura a Facebook.

El millor de tot plegat és que la xarxa ho pot tot i permet imaginar més enllà de les fronteres. Precisament per això, durant aquests dies també podem donar la volta al món i visitar altres museus com El Louvre de París, La Galeria dels Uffizi a Florència, la Capella Sixtina al Vaticà o la Pinacoteca de Brera. 

Concerts online, reproduccions d'espectacles teatrals, recomanacions literàries, cursos i concursos, xerrades, clubs de lectura... La imaginació no té límit i, tot i que el sector cultural preveu -com tants altres- pèrdues milionàries derivades de l'estat d'alarma, molts dels seus actors s'han llançat a la piscina amb noves propostes, mentre que d'altres han aprofitat allò que ja feien per potenciar-ho encara més i tenir-nos a tots entretinguts (i ben cultes).