Una de les frases cèlebres de l'expresident espanyol, Mariano Rajoy, que quedaran per a la història és que "los catalanes hacen cosas". I aquesta és ben certa. L'ecosistema emprenedor de Catalunya es va posar les piles després de la cancel·lació del Mobile World Congress i el resultat no podia haver estat millor. El Barcelona Tech Spirit ha demostrat que sí, que los catalanes hacen cosas, i les fan molt ben fetes. La suma de les administracions públiques, institucions, entitats, universitats, emprenedors i persones disposades a donar-ho tot han reafirmat la ciutat comtal com la capital de l'esperit emprenedor. I cada vegada sorgeixen noves sinergies, nous horitzons de futur i noves startups amb tot un món de possibilitats per recórrer.
D'empreses de nova creació n'hi ha desenes i desenes, però quines són les que actualment tenen més potència en el mercat català? Segons un estudi de l'agència de comunicació Amano, Goin, la guardiola virtual que t'ajuda a estalviar, es planta al top 1. Amb un finançament de 2,2 milions d'euros, la startup fundada per David Riudor compta amb inversors individuals com Jandro de El Hormiguero, Elena García d'Iese o l'humorista David Guapo, amb qui hi tenen una relació envejable. Ja ho van demostrar durant el #BS4TechSpirit al Valkiria Hub, quan protagonitzaven la conferència David²: Humor i màgia entre inversions i startups, on es complementaven a la perfecció i van saber com fer riure el públic amb la seva espontaneïtat, però també donar lliçons molt valuoses. "Tu tens un preu i hem d'acabar amb la fòbia de dir que valem aquest preu", afirmava Guapo.
Inversors individuals a banda, també compten amb el suport de fons com Encomenda Smart Capital, Anthemis o Kfund, entre altres. La startup va néixer el 2018, però el maig del 2019 ja va volar a Itàlia i el seu propòsit de cara al 2020 és projectar-se a escala europea. Amb 25 treballadors, Goin ja ha rebut el premi a la millor startup del món en fase feed, entre molts altres.
A l'app de la màgia d'estalviar diners, la segueix Venvirotech, que tenen previst implantar i validar la seva tecnologia dedicada a la transformació de residus orgànics en bioplàstics a tota la Península Ibèrica. El juliol del 2018 van tancar la seva primera ronda d'inversió de 255.000 euros i al maig del 2019 la segona per un valor de 2 milions d'euros. La segona startup més potent del mercat català també ha estat guardonada amb diversos premis, entre ells, el premi Everis o el Fòrum Acció.
En el top 3 s'hi situa Akiles, fundada per Nicolás Salame -que també va participar en una de les taules del #BS4TECHSPIRIT moderada pel director de VIA Empresa, Víctor Costa- i que ha tancat diverses rondes de finançament. La primera, de 60.000 euros al juliol del 2018; la segona es va elevar fins els 300.000 euros el febrer del 2019 i ara estan pendents de tancar-ne una altra d'entre 500.000 euros i 1 milió d'euros. La startup té socis i inversors potents: els fundadors de Verse, els de Badi o, fins i tot, Finques Forcadell. A més, ja han traspassat fronteres i ja tenen presència a Dubai. En els propers cinc anys, a més, tenen la intenció d'estar a Madrid, València, Sevilla, Milà, Roma, París i Londres.
Seguint el podi de les tres startups catalanes més potents, s'hi troba Brickbro, una marketplace immobiliari que ha tancat més de 30 operacions i que factura més de 2 milions d'euros. Segons Seedtag, és una de les 100 startups més prometedores de l'any i, precisament per això, tenen la vista posada en la seva expansió internacional. La segueix Refruiting, la que té més treballadors de totes, amb més de 55 persones en plantilla. L'empresa de solucions integrals per a oficines saludables va tancar una ronda de finançament de 350.000 euros el gener del 2019.
A la sisena posició, s'hi troba Project Lobster, la marca d'ulleres artesanals que treballa amb diverses companyies reconegudes com Laagam, Robin Collection o Aloha Sandals. Després d'haver guanyat també diversos premis i d'haver tancat una ronda de 300.000 euros, tenen en ment obrir nous establiments a Catalunya i Madrid. Precisament Laagam és la següent startup més prometedora i, amb només tres anys de vida, ja ha venut a més de 60 països.
Tropicfeel, Advancing i Saigu tanquen el rànquing. La primera va aconseguir recaptar 2,1 milions d'euros a través d'una campanya de crowdfunding després d'haver tancat una ronda de 43.000 euros; la segona va aixecar-ne 350.000 i la tercera vol consolidar-se al mercat espanyol per després anar-se expandint de manera gradual a altres països europeus.
L'ecosistema és divers. I és que, diuen, en la varietat està el gust i l'ecosistema emprenedor català sap cap a on ha de caminar i com fer de Catalunya el hub startupero del sud d'Europa. I això no ha fet més que començar.