Sense imprevistos d'última hora i amb un titular que pot trencar els esquemes a molts emprenedors: "És un error pensar que un fundador és un bon CEO". Així ha sigut el First Tuesday celebrat al bar de l'entrada del Pier 01 i protagonitzat per dos vells coneguts com el fundador de Nuclio, Carlos Blanco, i la CEO de Red Points, Laura Urquizu (que no fundadora). A primera fila, s'hi troba el fundador Josep Coll que va deixar de capitanejar la startup que lluita contra la pirateria digital després d'una trucada estiuenca del seu mentor Dídac Lee. "Ella és aire i jo sóc terra", assegura Coll.
"Jo vaig marxar del costat fosc al costat clar", comença Urquizu. Després d'haver participat en la transformació digital d'Arthur Andersen o el canvi de pesseta a euro de Caja Navarra, la directiva es va deixar portar pel "cuquet de les startups". De res va servir que Caja Navarra hagués invertit 60 milions d'euros dins l'ecosistema tecnològic perquè va esclatar la crisi i va recol·locar les entitats financeres a la seva zona de confort de core business.
Dels espavilats a les mètriques
Els ordinadors encara no eren plat del dia a dia quan Urquizu ja volava entre startups: "Era prova i error, hi havia molta inexperiència i ens sentíem pioners que anaven a l'oest a la recerca d'or". Blanco que admet haver fracassat amb les seves cinc primeres inversions com a business angel es coneix la lliçó de memòria.
Blanco: "Mai hem tingut tan poca sensació de bombolla com ara"
Però, l'ecosistema ja no és com llavors. Segons la CEO de Red Points, les coses han madurat tant per l'emprenedor com per l'inversor. De l'època dels "espavilats" s'ha passat a l'era de "les mètriques". "Jo he arribat a invertir 2 milions d'euros en una idea amb un power point, això ara es veu molt poc", explica.
Blanco hi està plenament d'acord: "Mai hem tingut tan poca sensació de bombolla com ara".
El cuquet i el rock'n roll
Urquizu s'autodefineix com una dona d'estratègia i lectura anticipada. Potser per això, quan se li va presentar la idea de Red Points al davant no va dubtar a arriscar-se i deixar-ho tot. I tot no és poc: viure a Pamplona, formar part de consells d'administració a Barcelona i Madrid i passar revista a més de 400 empreses per any. Amb 15 dies de vacances.
"Em va agafar el rock'n roll i vaig traslladar la meva família a Barcelona perquè quan vols ser un handsomeCEO has de ser-hi tots els dies", recorda. Blanco interromp la seva música i li pregunta per l'equitat i el salari. Urquizu no titubeja en la resposta: "Jo no sóc fundadora però sóc emprenedora i quan emprens has de saber que si busques un bon sou millor que vagis a banca".
Urquizu: "No conec ningú que hagi creat una gran empresa fent networking"
En aquell moment, Red Points havia aconseguit una inversió de Bstartup del Banc Sabadell de 100.000 euros, dels quals 70.000 en cash i els 30.000 restants en formació. La directiva va arribar i moldre: en vuit dies va aixecar una ronda de 630.000 euros. Ara bé, insisteix que no hi veia diners sinó sobretot oportunitats. "No conec ningú que hagi creat una gran empresa fent networking", etziba.
Ronaldo, un client estrella
Una jornada de 15 hores al dia i un temps prudent de tres anys i mig li han donat la raó: "Som famosos arreu del món, estem fent disrupció en l'àmbit legal i protegim a les empreses contra la pirateria online amb una solució tecnològica". Tant és així que Blanco s'atreveix a filtrar el nom d'un dels clients estrella de Red Points: Cristiano Ronaldo.
Tant és així que són partners mundials de Youtube, tenen darrere grans fons de capital risc, assoleixen 15 clients nous i un creixement del 10% per mes i facturen més de 5 milions d'euros per any. "Als inversors de Red Points quasi que els escollim i dir no als inversors sempre és dur", afegeix. Pròxima parada: més i millor intel·ligència artificial i machine learning per aconseguir també solucions disruptives a les xarxes socials, fotografies o perfils falsos.
Urquizu: "Als inversors de Red Points quasi que els escollim i dir no sempre és dur"
En lloc d'obrir seus a fora, Red Points les tanca perquè "des de Barcelona es pot vendre a tot el món". Amb permís de Nova York, on sí s'obrirà una seu perquè "ningú ven com els nord-americans, són pura sang, fan carrera i es forren". No és d'estranyar tenint en compte que més d'un 60% del seu mercat es troba creuant l'oceà Atlàntic i que un dels seus grans objectius és cotitzar al Nasdaq.
La carguitis aguda del fundador
Blanco critica que "hi ha molts fundadors amb carguitis aguda" i llança la gran pregunta: "Com es gestiona la relació entre fundador i CEO?". Moment idoni per a la intervenció de Josep Coll. "Em vaig arruïnar dos cops amb la mateixa idea", admet. A la tercera va la vençuda, gràcies al consell de Dídac Lee i el fitxatge d'Urquizu. L'ingredient secret? Generositat entre les parts i que cadascú conegui el seu límit.
Ara, Coll es dedica a noves línies de negoci i a eliminar continguts a través del mòbil. És més accionista que Urquizu però li deixa fer la seva feina. I mai millor dit. "Un CEO pot estar motivat amb un percentatge menor que el fundador", matisa Blanco. Però fins i tot així, la directiva no es tanca portes a deixar pas a un nou CEO que la substitueixi si és capaç de col·locar Red Points a Nasdaq millor que ella. Tot, per l'empresa.
Arriba el sempre esperat torn de preguntes i l'encara més esperat torn de respostes. "Un negoci pot ser molt bo però no invertible per un fons de capital risc", assegura Urquizu. Les xifres inversores no enganyen: "De deu inversions, dos han de ser increïbles, sis moren i dues zombis". Així doncs, quin és el secret? Aquí sembla haver-hi consens: equip, lideratge, mercat (necessitat i mida) i timing (trobar el moment adequat). Ara, és el moment de Laura Urquizu i Red Points però qui sap què pot passar demà.