Red Points s’ha convertit en un cas d’èxit emprenedor. Una startup dedicada a lluitar contra els problemes de la distribució online i la pirateria que en pocs anys ha obtingut un creixement exponencial. El 2014, amb l’arribada de Laura Urquizu com a CEO de la companyia, Red Points va patir un gir de 180 graus en el seu model de negoci. Una transformació que ha provocat canvis dins de l’empresa però també els ha portat a tenir una visió global i a obtenir un creixement anual del 350% durant el 2017. “Construir una empresa és una cursa de relleus”, apunta Urquizu durant el dinar tecnològic que organitza Barcelona Tech City al Pier 01.
Com ho fa una empresa per passar d’1 milió d’euros d’ingressos a 10 milions d’euros en tan sols dos anys? Aquesta és la pregunta estrella que tothom es fa quan se sent a parlar de Red Points. Sembla missió impossible però Urquizu té clara la resposta: amb una visió ben executada, una mentalitat global i de fer el mercat el més gran possible, i un gran equip al darrere. No és el primer cop que la CEO de Red Points ho afirma: “És un error pensar que un fundador és un bon CEO”. I és que, segons l’empresària, “les persones que comencen un projecte no són les mateixes que portaran l’empresa a una sortida a borsa”. La clau és ser capaç de transformar l’equip i anar substituint posicions, “perquè el projecte ho necessita”.
Un canvi de 180 graus
Red Points neix l’any 2012 amb la idea de protegir els drets d’autor i eliminar tota la pirateria a la xarxa. Aquest era l’objectiu de la startup fins al 2014, quan va entrar Urquizu en el negoci. Però l’empresària volia anar més enllà i va veure com el mercat podia ser més ampli, enfocant-se també a trobar i eliminar falsificacions. “Només amb aquesta decisió el mercat es multiplicava per 10”, apunta Urquizu. Així que dos anys després del seu naixement, van transformar una empresa de serveis en una plataforma SaaS (Software as a Service). “Això va suposar donar-li la volta a l’empresa com un mitjó, tot i que no és difícil de fer-ho en una companyia de 10 persones”, bromeja.
Urquizu: “Les persones que comencen un projecte no són les mateixes que portaran l’empresa a una sortida a borsa”
Aquest nou enfocament ha estat el que ha proporcionat a Red Points el creixement experimentat. I és que la companyia és capaç de detectar a través de quins portals web es venen samarretes d’equips de futbol falses, per exemple, i eliminar aquests enllaços. I això ho fa gràcies a una tecnologia basada en Machine learning i intel·ligència artificial. “El problema és que les falsificacions es troben en llocs com Amazon, Facebook, Instagram, Ebay... pel que la dificultat resideix en distingir els productes vertaders dels falsos”, explica Urquizu.
Però l’ambició de Red Points no va acabar en les falsificacions i el 2018, quan ja tenien la seva plataforma en ple rendiment, van decidir ampliar encara més el mercat, dels 10 milions d’euros als 100 milions d’euros. Així que van desenvolupar una nova solució per monitorar la distribució online dels seus clients i ajudar-los a detectar productes legals però que es distribueixen de forma il·legal, és a dir, a preus que no toquen o amb distribuïdors falsos.
“La decisió d’ampliació ha estat el gran èxit de Red Points”, destaca Urquizu. I no n’hi ha cap dubte: l’empresa ha passat de ser 10 persones a l’equip a donar feina a 170 persones en quatre anys. “I acabarem l’any sent unes 250”, afegeix.
Una empresa sense fronteres
L'ampliació del mercat i de les diferents línies de negoci ha estat essencial en el creixement de Red Points. "Quan em pregunten quin és el nostre mercat, jo no dic un lloc específic, sinó que el nostre mercat és global", afirma Urquizu. Per a l'empresària, aquesta visió global que ha tingut la startup des del primer dia els ha portat a vendre a qualsevol lloc del món. "No existeixen els mercats, existeix el món, però s'ha de tallar a trossets", afegeix.
L'empresa compta actualment amb més de 500 clients i n'incorpora uns 35 nous al mes. A més, el 2017 ha obtingut una ràtio del 99% de retenció de clients. Per a Red Points, la visió d'un mercat global és essencial i ho demostra el fet que només el 5% dels seus clients són espanyols, mentre que la resta provenen de l'estranger. Tan important és la seva presència internacional que un 38% dels clients són dels Estats Units, on compten amb un equip de vendes a Nova York des del març de l'any passat. D'aquesta manera, des de Barcelona s'atenen les vendes a Europa i Llatinoamèrica i des de Nova York als Estats Units i al Canadà.
"No existeixen els mercats, existeix el món, però s'ha de tallar a trossets"
I una manera de vendre internacionalment és tenir treballadors d'arreu del món. Red Points compta amb 32 nacionalitats diferents dins del seu equip de Barcelona, cosa que li proporciona diversitat. Així com un 43% de dones i un 57% d'homes a la plantilla. "Tenir una empresa d'homes i dones de diferents cultures i nacionalitats et proporciona moltes visions de la vida i de l'empresa", puntualitza Urquizu.
Ara bé, el talent s'ha de retenir. "Barcelona és un pol d'atracció d'empreses, de talent, d'inversors... però com més atracció hi ha, més competitiu és l'ecosistema", apunta la CEO de Red Points. I com ho fan ells per retenir els seus empleats? "Nosaltres ni som la que més paga, ni la que més patinets donem, ni tenim taules de ping pong per tot arreu", bromeja Urquizu. Però sí que tenen una cosa vital: un projecte atractiu i del qual fan partícips als seus treballadors.
Les claus de l'èxit
No obstant això, Urquizu alerta que amb una idea i un projecte atractiu no n'hi ha prou. "La idea no val res, perquè tots tenim moltes idees tots els dies. El que val és executar-la bé i si vosaltres no podeu per algun motiu, busqueu a gent que sí", aconsella a tots els nous emprenedors. I és que com afirmava l'empresària en una entrevista a VIA Empresa,"les habilitats que es necessiten per emprendre i començar una empresa no les tenen tots els CEO ni molt menys".
Resumint, les claus de l'èxit per a Urquizu són clares: "Les empreses neixen amb una idea inicial, però aquesta s'ha de testar i s'ha de pensar en el que vol el mercat i si podeu ampliar-lo". Perquè, com afirma la CEO de Red Points, com més gran sigui el mercat, més fàcil serà créixer, atraure inversors i convertir-se en una empresa global.