• Review Pro, la reputació hotelera al minut

Review Pro, la reputació hotelera al minut

El nord-americà resident a Barcelona RJ Friedlander és el responsable de l'empresa de reputació online sobre hotels que Shiji, filial d'Alibaba, acaba de comprar per 26 milions de dòlars

Review Pro revisa tota la informació sobre els hotels a la xarxa
Review Pro revisa tota la informació sobre els hotels a la xarxa
Neus Navarro
14 de Febrer de 2017
Act. 14 de Febrer de 2017
La seva no és una firma especialment mediàtica en el món emprenedor però atenció a la gesta que acaba d'aconseguir Review Pro, firma creada a Barcelona: la multinacional xinesa Shiji, un operador de plataformes de Big Data amb 30 filials arreu del món i més de 3.000 empleats (i propietat en un 15% del grup Alibaba), els ha comprat el 80% de la companyia per 26 milions de dòlars. "L'operació ha estat una compra d'accions i ampliació de capital, amb la qual estem desenvolupant serveis nous i expandint la nostra capacitat comercial a escala mundial, però sobretot a la Xina i al mercat nord-americà", explica el seu cofundador i CEO, RJ Friedlander. Es diu prompte però la feina que hi ha hagut al darrere aquests anys és ingent.

L'empresa neix el 2009, finançada amb capital propi, a Barcelona perquè fa 16 anys que Friedlander viu i treballa a Catalunya. Va venir per incorporar-se a l'àrea digital del Grup Planeta, "quan vaig arribar en 1999 Internet escassament existia en Espanya, era l'època en què algunes coses començaven a moure's però no hi havia ni fibra òptica", explica. Natural de Los Angeles (EUA) i amb un màster cursat a Londres, Friedlander tenia clar que volia "una vida internacional".

Una vegada aquí va veure que les plataformes de continguts digitals eren "un tren imparable. La premissa era que cada vegada més les ressenyes per tots els productes i serveis tindrien més impacte en la decisió de compra. I amb aquesta visió, analitzàrem per veure quines indústries i quins serveis tindrien més ressò". És així com va néixer Review Pro, una empresa de Guest Intelligence, software que permet als hotels i cadenes hoteleres analitzar la seva reputació online des de les valoracions recopilades en 175 agències de viatge online, pàgines d'opinió en 45 idiomes, a més, òbviament, del que se'n diu a les xarxes socials. La seva darrera valoració econòmica, segons confirma Friedlander, ha estat de 32 milions de dòlars.

Uns desconeguts?
Amb tot, i a pesar de l'èxit milionari aconseguit en un curt període de temps, els seus fundadors passen molt desapercebuts al món emprenedor. El seu CEO apunta que aquesta 'invisibilitat' al sector és perquè "hi ha qui fa mitja carrera als esdeveniments i jo m'hi he dedicat a fer moltes coses". Les 'coses' que ha fet les ha desenvolupades juntament amb Tim Towle i Dimitry Lvovsky, els altres cofundadors de la companyia que compta amb seu al carrer Aribau de Barcelona i a les ciutats de Nova York i Singapur.En total, donen feina a 64 treballadors.


 

 

Friedlander reconeix que "hi ha molta gent que no ens coneix, i això que som una empresa que facturem més de 10 milions d'euros i que vam créixer l'any passat al 40%. Però en el sector hoteler sí que saben qui som perquè som un proveïdor altament imprescindible per a ells: mesurem el cor del seu negoci, que és l'hoste, i el seu grau de satisfacció". L'empresa ofereix el Global Review IndexTM (GRI), un índex estàndard en la indústria per calcular el nivell de reputació online hotelera que és utilitzat per milers d'hotels com a punt de referència.

La seva matèria primera són les enquestes abans i després de l'estada als hotels, els típics comentaris que tots deixem en algun moment en pàgines web com TripAdvisor, en les xarxes socials... tot els serveix per dir-li a l'hotel què està fent malament amb el seu client. "Podem registrar que un hotel té un problema, com que als xinesos no els agrada el tipus de desdejuni, o que en el check-in els hostes de totes les nacionalitats solen queixar-se que és un procés molt lent. Encara que no som una empresa consultora, l'analítica i els nostres reports permeten identificar on estan els problemes i on l'hotel ha de centrar-se per millorar", argumenta.

El sector, en ple canvi
Amb aquesta anàlisi exhaustiva de què pensa el turista, Friedlander apunta un cert canvi en les tendències del sector turístic. "És un sector que ha canviat molt. El criteri i el comportament del viatger, sigui turista o de negocis, ha virat perquè la tecnologia i les plataformes donen més informació i altres possibilitats de prendre decisions". Un altre canvi que han vist en els últims anys és que "el sector hoteler està sent més sofisticat en la implementació de tecnologia per a la gestió del seu negoci perquè és imprescindible".

Després de més 15 anys a Barcelona, i des d'aquesta perspectiva de ser un emprenedor d'èxit, RJ Friedlander veu òbvies diferències entre l'ecosistema emprenedor català i el del seu país, però aprecia evidents avançaments respecte al que passava fa uns anys. "No sé quin és millor enfocament, si el de Silicon Valley on es prima l'educació, la formació i el recurs del capital o el model d'aquí, que és molt diferent. Però si miro el sistema i el nombre d'empreses d'ara, la situació ha canviat moltíssim, cada vegada hi ha més empreses de referència. És molt diferent però crec que hi ha èxit i sembla que està donant fruits", clou.