• Robin Data Hood, dades a canvi de descomptes

Robin Data Hood, dades a canvi de descomptes

La startup digitalitza el tiquet de compra per emetre informes de consum als supermercats i oferir ofertes als consumidors

L'app de Robin Data Hood permet obtenir informació nutricional dels productes del supermercat | iStock
L'app de Robin Data Hood permet obtenir informació nutricional dels productes del supermercat | iStock
Barcelona
06 d'Agost de 2019

Digitalitzar el tiquet de compra del supermercat en temps real. Enviar les dades a les grans superfícies. Rebre ofertes i descomptes personalitzats en funció dels productes que habitualment compres. En el món del Big Data, sembla que les dades només siguin en benefici de les grans companyies. Robin Data Hood vol tancar aquest cercle i fer que el veritable beneficiari d’aquest procés sigui el propietari de la informació, l’usuari.

 

És per això que el principal client i d’on obté els seus ingressos la startup són les cadenes de supermercats. Però Robin Data Hood vol que l’usuari tingui una recompensa per cedir les seves dades, així que ha creat una app amb la qual quan el consumidor digitalitza el seu tiquet de compra, obté en aquell mateix moment i gràcies a la intel·ligència artificial i al machine learning, informació sobre els ingredients que conformen aquell producte, els al·lèrgens o els valors nutricionals.

Així mateix, l’app també guarda la llista per a futures compres i proporciona ofertes i descomptes personalitzats per estalviar. I és que, “la despesa en el supermercat és la segona més elevada a la llar, després de l’allotjament”, assenyala el CEO i cofundador de Robin Data Hood, Jorge Marín. I en arribar als 20 euros d’estalvi, l’usuari podrà obtenir-los en efectiu o donar-los a alguna ONG.

 

Què comprem al supermercat?

D’altra banda, Robin Data Hood s’enfoca principalment al B2B, oferint dades del shopper i dels consumidors als supermercats. “Ens dirigim al gran consum perquè és d’on prové la meva experiència professional prèvia”, explica Marín. Les marques i els supermercats són conscients del gran valor de les dades, per la qual cosa fa anys que tenen targetes de fidelització o treballen amb empreses intermediàries que els proporcionen aquesta informació. “Però nosaltres el que volem és que les companyies tinguin la informació directament del consumidor”, afegeix l’emprenedor. Així que el 2016 va fundar Robin Data Hood.

Robin Data Hood vol que el veritable beneficiari de les dades sigui el propietari d'aquesta informació, és a dir, l'usuari

“Les marques tenen molts problemes, entre ells que la marca blanca tingui més del 30% de distribució, traient-los quota de mercat”, explica Marín. A més, cadenes com Lidl, Aldi o Mercadona cada cop tenen menys marques i més producte de distribuïdor perquè els consumidors busquen el més barat. És per això que les marques han d’apostar cada vegada més per la qualitat i per valors sostenibles per no perdre terreny. En aquest sentit, la startup facilita informació de consum a les empreses perquè puguin realitzar accions de màrqueting personalitzades i arribar a aquell client al qual no està arribant perquè el seu producte no es troba en els supermercats on compra habitualment.

Robin Data Hood, que de moment encara està en període de prova de la seva solució, ha realitzat tests amb Condis i amb marques com Idilia Foods. Ara bé, també confien arribar a marques tan conegudes com Nestlé o Procter & Gamble. L’empresa va arrencar a Catalunya, però la seva solució es va fer coneguda molt de pressa i “vam haver d'ampliar el mercat a tot l’Estat”. “Això ens va fer córrer una mica amb la tecnologia perquè nosaltres llegíem els tiquets de compra en català i van començar a arribar-ne en castellà”, recorda Martín. I és que digitalitzar el tiquet de compra no és una novetat, però sí que ho és tenir la informació en temps real, com fa Robin Data Hood.

Aposta pel producte de km 0

D’altra banda, Robin Data Hood també aposta per la sostenibilitat i vol ajudar a reduir la petjada de carboni. És per això que a través de l’app ajuda als seus usuaris a prendre decisions de compra més sostenibles. “Hi ha estadístiques que diuen que una llar, prenent les decisions adequades, podria reduir les emissions de CO2 l’equivalent a un cotxe 15.000 quilòmetres l’any”, explica Marín. L’emprenedor posa l'exemple de Mercadona que ven patates d’Israel o de molts supermercats que ofereixen raïm del Perú quan no estem en temporada. Però portar-los de tan lluny suposa un cost mediambiental.

En aquest sentit, des de la startup volen que els consumidors es fixin més en si els aliments que compren són de proximitat a través de les fitxes de producte que ofereixen en digitalitzar el tiquet de compra. Unes accions que han portat als emprenedors Jorge Marín i Javier Fuentes, CMO de l’empresa, a participar en la cinquena edició de Decelera Menorca.

Jorge Marín, cofundador i CEO de Robin Data Hood, durant el Decelera Menorca

Jorge Marín, cofundador i CEO de Robin Data Hood, durant el Decelera Menorca | Paula Jaume

Objectiu 100.000

L’app de Robin Data Hood és totalment gratuïta per als usuaris, així que la startup obté ingressos dels supermercats a través de diverses vies: d’una banda, per accedir a la informació de Robin Data Hood i als informes de mercat; també per cada producte comprat a partir d’una promoció, la startup s’emporta un percentatge de la venda; i finalment si els clients volen informes més detallats i específics o accions de comunicació, com realitzar un vídeo amb la recepta per fer una coca amb la margarina Tulipán.

La startup ja compta amb 6.000 descàrregues de la seva aplicació, 2.000 usuaris actius mensualment i més de 120.000 tiquets de compra escanejats. A més, els seus usuaris entren entre vuit i 11 vegades mensualment a l’app. No obstant això, encara no estan facturant i és per això que de moment s’han finançat amb les tres FFF (friends, family and fools) i amb l’aportació d’algun business angel. Ara estan en una ronda per escalar el negoci i aconseguir un nombre suficientment rellevant d’usuaris –esperen arribar als 100.000 a finals d’any- perquè les marques puguin fer ja accions de màrqueting i començar a monetitzar.