Empreses reconegudes com Apple o HP van néixer al garatge de casa seva. En el cas de la primera, Steve Jobs i Steve Wozniak van començar el seu negoci a casa dels pares de Jobs, mentre que Bill Hewlett i David Packard, fundadors de HP, van construir el seu primer oscil·lador d'àudio l'any 1939 al garatge de la casa llogada on vivia Packard amb la seva dona. Però aquestes no són les úniques empreses que tenen un origen similar. Santafixie Group, l’ecommerce especialitzat en bicicletes, components i accessoris per al ciclisme urbà, també va néixer en el garatge del pare de Xavier Claveria, un dels creadors i CEO de l'empresa.
L’any 2010, Claveria va deixar la feina que tenia a Barcelona com a gestor i va marxar a viure a Londres. A la capital britànica va adonar-se que l'ús de bicicletes a la ciutat havia tingut un auge espectacular en els darrers anys i que molta gent s’estava desplaçant en aquest mitjà de transport. A més, es va fixar molt amb un tipus de bicicleta en concret, les anomenades fixie o de pinyó lliure, ja que són molt personalitzables. Va ser a la capital anglesa quan Claveria va decidir que volia tornar a Barcelona i muntar un negoci enfocat en aquest tipus de vehicle. “La manera de fer-ho va ser comprant 20 bicicles a un proveïdor britànic i les vaig ficar al garatge del poble del meu pare”, explica el CEO. D’aquesta manera, amb un petit magatzem i 20 velocípedes, l’emprenedor va crear una pàgina web, les va començar a vendre i així va néixer la startup.
Xavier Claveria va comprar 20 bicicletes 'fixie', les va ficar al garatge del seu pare i les va vendre per Internet
Sis anys després, Santafixie Group compta amb més de 25.000 clients, ven a 25 països de tot el món i ha tancat l’any 2016 amb una facturació de 2,5 milions d’euros. “Un any després de la tornada a Barcelona, es va unir al projecte el meu soci Juan Pablo Alberca i els dos vam començar a canviar la pàgina web, a millorar-la i a comercialitzar a diferents països”. Actualment, l’empresa ven sobretot a França, Espanya, els Països Baixos, Bèlgica, el Regne Unit i Itàlia. Dins de l’Estat espanyol, Barcelona és el primer territori on més venen, seguida de Madrid, però també es ven molt pel nord i a les grans ciutats.
Bicicletes adaptades a cada tipus de ciclista
Santafixie Group compta amb tres botigues online: Santafixie, Volavelo i New Born Riders. Santafixie va ser la primera que va néixer amb l’objectiu de vendre peces o bicicletes de pinyó fix. “El públic principal d’aquesta botiga té entre 16 i 35 anys i és un públic sobretot masculí, mentre que el de Volavelo és més heterogeni, amb la meitat d’homes i la meitat de dones, d’una edat que ronda entre els 30 i els 40 anys i amb un mercat molt més gran, ja que són bicicles de passeig”, explica Claveria. I a més a més, l’empresa també compta amb una línia pels més petits, New Born Riders, amb l’objectiu d'oferir aquest mitjà de transport de dues rodes a nens perquè puguin acompanyar els seus pares ciclistes. “Tot i així, tots ells es caracteritzen per ser un públic urbà, modern i cosmopolita que busca bicicletes de qualitat, de disseny i personalitzables, és a dir, que s’adaptin a les seves preferències, estètica i necessitats”, assenyala l’emprenedor.
A més, Santafixie Group també s’ha especialitzat en la venda de components per restaurar bicicletes antigues, per la qual cosa l’empresa compta amb un blog i un canal de YouTube on explica com fer-ho i com muntar les diferents peces. Pel que fa a la venda, “aquestes arriben el 80% muntades, però si els clients tenen dubtes, tenen dues opcions: mirar un vídeo de com muntar el que falta de la bicicleta i que ho facin ells sols, ja que només es necessita una clau anglesa i no és molt complicat, o poden anar a un taller a què li acabin de muntar”, explica Claveria.
L'empresa ven a 25 països de tot el món i ha tancat l'any 2016 amb una facturació de 2,5 milions d'euros
L’ecommerce compta amb una àmplia xarxa de proveïdors i distribuïdors que faciliten l’arribada dels seus productes als clients de tot el món. La gran majoria de bicicletes que ven Santafixie es troben a la nau que l’empresa té a Barcelona, però si alguna no la tenen en estoc, l'empresa demana al proveïdor que l’enviï directament al client.
La companyia, que s’ha finançat amb una petita injecció de capital dels socis, via vendes i també amb finançament bancari, ha tancat aquest setembre la seva primera ronda d’inversió, amb la qual ha captat mig milió d’euros per potenciar els mercats on tenen negoci.
In Bikes We Trust
Recentment, l’organització ha llançat una campanya per fomentar l’ús de les bicicletes. In Bikes We Trust és una iniciativa que té com a objectiu que els ajuntaments deixin d’emprar cotxes oficials i utilitzin aquest mitjà de transport en distàncies curtes. “Evidentment estem parlant de funcionaris i polítics i no del president del Govern o l’alcaldessa de Barcelona, per exemple, perquè per temes de seguretat han d’anar en cotxe”, explica Claveria, “però sí que hem vist que hi ha molts tècnics o polítics de segona fila que en distancies curtes podrien agafar la bicicleta en lloc d’un cotxe que contamina la ciutat”, afegeix.
Per a la campanya, que va començar fa uns mesos, Santafixie va enviar una vintena de cartes a diversos ajuntaments de l’Estat espanyol, entre els quals hi havia Barcelona, Madrid, Sevilla, Bilbao i Sabadell, entre d’altres, per si volien participar en la iniciativa. El primer consistori que s’ha sumat ha estat el de Sevilla, al qual ja s’ha fet l’entrega de cinc bicicletes pel departament de senyalització i mobilitat. “Estem molt contents per l’acceptació de Sevilla, ja que és una ciutat que aposta molt pels carrils bici i pel transport sostenible”, assenyala l’emprenedor.
"L'objectiu de la campanya és que els ajuntaments deixin d'emprar cotxes oficials i utilitzin bicicletes en distàncies curtes"
A més, l’empresa també llança diverses campanyes per tal que els clients, quan fan una compra, puguin decidir si volen fer una donació en algun projecte. Per exemple, fa uns mesos Santafixie va estar col·laborant amb la fundació Vicente Ferrer i també va llançar una campanya per ajudar nens d’Àfrica a anar a l’escola amb bicicleta. L’empresa ja ha realitzat set campanyes i “estem molt contents per l’èxit que estan tenint, la gent és molt més generosa del que pensem”, apunta Claveria.