
06
de Novembre
de
2014
Ni un ebook, ni un llibre de tota la vida, els lectors podran fer una passa endavant el pròxim 15 de novembre i sumar a la seva biblioteca un Seebok. És el producte estrella la start-up barcelonina Digital Tangible, i amb el que preveuen retornar als lectors la il·lusió de tenir un llibre entre les seves mans, però amb la comoditat d'un ebook.
Es tracta d'una targeta amb la portada de l'obra –títol, autor i il·lustració, com qualsevol exemplar- i que incorpora en el seu interior un codi QR. Aquí és on hi ha la clau de tot, ja que mitjançant el seu escaneig amb un dispositiu mòbil es pot descarregar el document tantes vegades com vulgui i en tres formats diferents: pdf, Epub i Mobi. Útil pel lector, per les editorials i pels mateixos autors.
Còmode i útil per tothom
La CEO de la companyia, Rosa Sala, veu la tangibilitat com el principal objectiu de Seebook. Primer de tot, perquè es pot trobar a les llibreries exposat i ser comprat com qualsevol dels llibres que un troba amagat entre els estants de la botiga. Seguidament, perquè és "regalable, dedicable i col·leccionable". "Tot això abans, amb els ebooks, no era possible", afegeix Sala.
La sorpresa és clara, i molt més per els autors i les editorials que pel lector. Aquest últim cada cop està més habituat als avenços tecnològics i a consultar documents en format digital. En canvi, pels autors, el Seebok és un producte revolucionari que "ho canvia tot". Al principi, això "d'enganxar un ebook en una tarjeta" els sembla una "tonteria", explica, però després la incredulitat es converteix en un "fa gràcia això del Seebook".
Des del punt de vista de Sala –també escriptora- és una manera de tornar una altra vegada a les presentacions de llibres on l'autor signava autògrafs i feia alguna dedicatòria. Les editorials, per la seva banda, ara tindran la sort de poder transportar tants exemplars com vulguin sense haver de patir pel pes que suposava abans carregar una pila de llibres.
Contra la pirateria
Resoldre l'allau de descàrregues il·legals seria un segon objectiu d'aquest sistema pioner. Es fa a través del ExLib, una mena de segell, signe o element que anuncia que el Seebook té propietari.
No es tracta d'una pràctica nova, ni tampoc el seu nom, la idea prové de reciclar l'antiga tradició d'enganxar a la primera pàgina dels llibres un símbol –un exlibris- que permetia al qui havia comprat el llibre prestar-lo amb la seguretat que li seria retornar. "Tu creus que algú seria capaç de quedar-se una cosa que duu una marca que identifica una altra persona?". Amb aquesta pregunta retòrica respon Sala al perquè de la pràctica. "El mateix passaria, doncs, amb els Seebooks", afegeix.
El nou ExLib és una imatge incrustada digitalment, diferent en cada llibre i fet per artistes. "Mai saps què t'hi trobaràs", subratlla amb orgull la CEO, qui assegura que aquest element "incentiva la part col·leccionable".
La marca es veu un cop s'obre el document, sigui en el format que sigui. Això significa que si una persona el comparteix a les xarxes, tothom qui se'l descarrega sabrà que ell és el propietari. I serà fàcil identificar-lo perquè tots els ExLib duen el seu nom i e-mail.
Per tant, un detall tan simple com aquest fa una doble funció de valor: "Personalitzar i evitar la il·legalitat".
Suport d'experts i coneguts
La start-up es va crear el juliol del 2013 amb autofinançament. "Al principi ens vam rascar una mica la butxaca els tres socis, vam posar 4000 euros i pico", recorda Sala. Després van rebre préstecs participatius –els coneguts com Friends, Family i Fools-, concretament, "quantitats petites que van sumar al voltant de 10.000 euros.
Mentre recorda aquells inicis, Sala remarca que tot i que la idea va ser seva, l'ajuda dels qui avui són el CTO, Simon Effing, i el COO, Jordi Pérez, han sigut vitals. Especialment del primer, qui ha fet front a tota la part tecnològica, la que la CEO quantifica en 140.000 euros que s'han estalviat per no haver-ho d'externalitzar.
En aquest sentit, Barcelona Activa amb el seu servei de suport a emprenedors ha pres un paper important: "Quan comences des de zero, no saps com fer-ho. Per això cada curs al qual hem assistit ha sigut vital". Especialment pel que fa al disseny del pla de negoci, puntualitza.
Es tracta d'una targeta amb la portada de l'obra –títol, autor i il·lustració, com qualsevol exemplar- i que incorpora en el seu interior un codi QR. Aquí és on hi ha la clau de tot, ja que mitjançant el seu escaneig amb un dispositiu mòbil es pot descarregar el document tantes vegades com vulgui i en tres formats diferents: pdf, Epub i Mobi. Útil pel lector, per les editorials i pels mateixos autors.
Còmode i útil per tothom
La CEO de la companyia, Rosa Sala, veu la tangibilitat com el principal objectiu de Seebook. Primer de tot, perquè es pot trobar a les llibreries exposat i ser comprat com qualsevol dels llibres que un troba amagat entre els estants de la botiga. Seguidament, perquè és "regalable, dedicable i col·leccionable". "Tot això abans, amb els ebooks, no era possible", afegeix Sala.
La sorpresa és clara, i molt més per els autors i les editorials que pel lector. Aquest últim cada cop està més habituat als avenços tecnològics i a consultar documents en format digital. En canvi, pels autors, el Seebok és un producte revolucionari que "ho canvia tot". Al principi, això "d'enganxar un ebook en una tarjeta" els sembla una "tonteria", explica, però després la incredulitat es converteix en un "fa gràcia això del Seebook".
Des del punt de vista de Sala –també escriptora- és una manera de tornar una altra vegada a les presentacions de llibres on l'autor signava autògrafs i feia alguna dedicatòria. Les editorials, per la seva banda, ara tindran la sort de poder transportar tants exemplars com vulguin sense haver de patir pel pes que suposava abans carregar una pila de llibres.
Contra la pirateria
Resoldre l'allau de descàrregues il·legals seria un segon objectiu d'aquest sistema pioner. Es fa a través del ExLib, una mena de segell, signe o element que anuncia que el Seebook té propietari.
No es tracta d'una pràctica nova, ni tampoc el seu nom, la idea prové de reciclar l'antiga tradició d'enganxar a la primera pàgina dels llibres un símbol –un exlibris- que permetia al qui havia comprat el llibre prestar-lo amb la seguretat que li seria retornar. "Tu creus que algú seria capaç de quedar-se una cosa que duu una marca que identifica una altra persona?". Amb aquesta pregunta retòrica respon Sala al perquè de la pràctica. "El mateix passaria, doncs, amb els Seebooks", afegeix.
El nou ExLib és una imatge incrustada digitalment, diferent en cada llibre i fet per artistes. "Mai saps què t'hi trobaràs", subratlla amb orgull la CEO, qui assegura que aquest element "incentiva la part col·leccionable".
La marca es veu un cop s'obre el document, sigui en el format que sigui. Això significa que si una persona el comparteix a les xarxes, tothom qui se'l descarrega sabrà que ell és el propietari. I serà fàcil identificar-lo perquè tots els ExLib duen el seu nom i e-mail.
Per tant, un detall tan simple com aquest fa una doble funció de valor: "Personalitzar i evitar la il·legalitat".
Suport d'experts i coneguts
La start-up es va crear el juliol del 2013 amb autofinançament. "Al principi ens vam rascar una mica la butxaca els tres socis, vam posar 4000 euros i pico", recorda Sala. Després van rebre préstecs participatius –els coneguts com Friends, Family i Fools-, concretament, "quantitats petites que van sumar al voltant de 10.000 euros.
Mentre recorda aquells inicis, Sala remarca que tot i que la idea va ser seva, l'ajuda dels qui avui són el CTO, Simon Effing, i el COO, Jordi Pérez, han sigut vitals. Especialment del primer, qui ha fet front a tota la part tecnològica, la que la CEO quantifica en 140.000 euros que s'han estalviat per no haver-ho d'externalitzar.
En aquest sentit, Barcelona Activa amb el seu servei de suport a emprenedors ha pres un paper important: "Quan comences des de zero, no saps com fer-ho. Per això cada curs al qual hem assistit ha sigut vital". Especialment pel que fa al disseny del pla de negoci, puntualitza.