No totes les entrevistes són cosa de periodistes. "Estem en època de pre-escalfament", alerta el CEO de Barcelona Tech City, Miquel Martí, a l'espera que el MWC i el 4YFN que es presenta aquest dimecres donin el tret de sortida a una nova edició de rècords. Per a fer l'aperitiu més tecnològic, Aleix Valls (CEO de Liquid Co.) entrevista al pare israelià de la indústria hi-tech Yossi Vardi per parlar de quines són les noves tendències del 2018. Per sorpresa de molts, sembla que queden descartades les criptomonedes: "No m'atrauen però potser sóc idiota. Segueixo la regla de Buffet: Si no ho entens, no hi inverteixis".
Si Vardi realment inverteix tant com entén del món emprenedor, vol dir que no hi entèn precisament poc. Així ho acrediten quasi 50 anys d'experiència com a business angel, premis de tota mena o inversions en més de 85 startups tecnològiques, entre les quals destaca el primer sistema de missatgeria instantània a internet. Sense anar massa lluny, el CEO de la Fundació Mobile World Capital, Carlos Grau, reconeix que Vardi ha estat una inspiració per a ell i que "el 4YFN no seria el mateix sense el seu lideratge".
Nascut al Mediterrani
Des del primer minut, Vardi es posa el públic a la butxaca. Valls li pregunta per Barcelona, l'inversor israelià somriu i es desfà en elogis cap a la capital catalana. "M'encanta Barcelona, la gent és agradable i sap el que vol, és una combinació de bona ubicació, estil de vida, tecnologia, música, actitud i govern", assegura.
A l'hora de crear, el caràcter mediterrani sempre ajuda: "Creatiu, feliç i lliure". I si és en "un bonic espai per compartir" com el Pier 01, encara millor. Recordant la modernitat de Zygmunt Bauman, Vardi té molt clar que "la classe creativa és molt líquida i es pot moure on sigui. No es concentra allà on el govern té un pressupost més alt, sinó on té l'estil de vida que vol". Vardi, nascut a Tel Aviv, equipara la qualitat de vida de la seva ciutat natal amb la de la capital catalana.
La plaça de Barcelona, al top 3
En ple segle XXI, els treballadors tecnològics en tenen prou amb un ordinador, un carregador i un mòbil per fer la seva feina. Sense fronteres. Abans, recorda l'inversor, "la indústria era un home blanc" i ara no importa "el color, el gènere o el gust". Tothom és benvingut a l'hora de crear i en això el Mediterrani té la partida guanyada.
Vardi: "Barcelona es convertirà en una de les tres places més importants d'Europa"
De fet, Vardi admet que se li va posar la pell de gallina quan va veure la manifestació a Barcelona pels refugiats, tant per l'actitud com per la manera de pensar com a comunitat. Per tot plegat, augura que "Barcelona es convertirà en una de les tres places més importants d'Europa". Segons la plataforma inversora Atomico, encara la supera el trident format per Londres, Berlín i París. Però, garantir i millorar el MWC o el 4YFN sembla la millor manera de retallar distàncies. Grau es mostra convençut que aquestes seran "les millors edicions de tota la història".
Per mirar-s'ho
Vardi ha sigut moltes coses: cofundador de la petroliera Alon, assessor del Banc Mundial i de les Nacions Unides o inversor en software, internet, telefonia mòbil o cleantech, entre d'altres. Amb la mirada posada al passat, llança les cartes del futur: "La veu és important però aquest és l'any de l'òptica". I no parla únicament de càmeres o pantalles mòbils, sinó de reconeixement facial o altres formes de comunicació visual. "Com l'òptica pot empoderar les startups?", es pregunta.
Així doncs, no seria estrany que l'inversor israelià posés la mirada (i mai millor dit) en alguna startup catalana de reconeixement facial. Qui sap. També apunta grans oportunitats en el Big Data de la salut. On difícilment invertirà és en bitcoin, tot i que li augura un gran futur al blockchain pel que fa a transaccions monetàries. "Si no faig la inversió inicial no hi estic interessat. La gent pensa que és arriscat però segons la meva experiència, no és arriscat si diversifiques", afirma.
Vardi: "Encara no he llegit un ''business plan' que em digui que la idea és una merda"
Com era d'esperar, Vardi és amant del producte però sobretot del talent que el fa possible: "Què fa un producte gran? El talent de les persones". Una manera de deixar en fora de joc tant el business plan com la idea o la demo. "Encara no he llegit un business plan que em digui que la idea és una merda. Tots conclouen que són grans productes", afegeix sense pèls a la llengua i amb un somriure.
La conquesta de les dones
"Històricament a les grans companyies no agradaven les startups", recorda. Tot i tenir diferents cultures, la seva combinació resulta sovint en un win-win. A cavall de totes dues, Vardi destaca l'escalabilitat, el finançament, el màrqueting o la internacionalització de les grans i la creativitat o la innovació de les petites.
Ara bé, assolir la paritat entre homes i dones tant a empreses com a congressos segueix sent un gran repte. Conscient d'això, Vardi defensa que la solució passa per trobar un equilibri no només al mercat laboral sinó també a les organitzacions dominants o a les cases. "La tendència és que les dones estan conquerint més i més presència en el mercat tech", explica.
I parafrasejant una popular cita de Game of Thrones, "les millors edicions" del congrés de mòbils i de startups are coming...