• El Google de la selectivitat

El Google de la selectivitat

Tres emprenedors creen una plataforma que facilita la cerca de materials de les PAU i permet estalviar una hora i mitja d’estudi per sessió

Xavier Verdaguer i Pol Baladas amb la plataforma Seleactivitat
Xavier Verdaguer i Pol Baladas amb la plataforma Seleactivitat
Barcelona
06 de Juny de 2018

En Pol Baladas, en Javier Roset i en Pau Alemany són tres joves que el passat juny del 2017 estaven tan nerviosos com ho estan ara els qui es preparen per a les PAU. La diferència, però, és que mentre alguns ho fan amb els seus apunts i consultant exàmens de mostra penjats al web oficial, ells van posar a prova el seu enginy creant Seleactivitat, el que podria denominar-se com el Googlede la selectivitat

 

“La idea la vam tenir a classe, quan ens preparàvem per a les proves. Jo ja sabia que volia crear algun projecte i vaig veure l’oportunitat de fer-ho. I, a més, em va ajudar a estudiar”, explica Baladas. Ell és tot un exemple de com emprendre amb menys de 18 anys no és cap bogeria, perquè juntament amb els seus companys ha creat una plataforma que aplega els exàmens de les PAU des del 2000 i ofereix un cercador per temes o paraules. Es pot buscar tant un examen de filosofia concret com exercicis que preguntaven sobre la I Guerra Mundial. Tot plegat, mitjançant la intel·ligència artificial per segmentar per àmbits.

 

“Tot són tècniques d’estudi que milloren el procés”, resumeix el seu cofundador, “permeten reduir en una hora i mitja les hores d’estudiar fent servir la tecnologia”. Perquè no només és un cercador i un agregat d’exàmens, també compta amb apunts validats per ells mateixos –han revisat al voltant de 150 documents- i, novetat d’enguany, professors particulars per ajudar els alumnes a preparar-se. “Això sorgeix d’un acord amb Sharing Academy que acabem de tancar perquè els usuaris tinguin una ajuda extra”, especifica.

Adaptar el servei als anys que corren

Algunes veus poden dir que el servei que oferia l’eina quan va néixer, la d’aplegar els exàmens dels darrers anys, és una tasca que ja feia el web de la Generalitat, una cosa que per a Baladas no és cert: “La nostra plataforma és més atractiva, té un disseny que és més fàcil que consumeixi la gent jove, a qui tot li entra pels ulls”.

Baladas: "Tots els autors dels apunts han signat un document legal per cedir-nos els drets d’explotació i protegir-lo, sempre el posem per davant"

A més a més, han modernitzat la proposta de Patatabrava o El Rincón del Vago, on es penjaven apunts que acabaven perdent tota la seva autoria. “En el nostre cas no passa”, compara Baladas, “alguns dels documents els hem comprat i altres els hem rebut voluntàriament, però tots tenen una mínima qualitat i tots els autors han signat un document legal per cedir-nos els drets d’explotació i protegir-lo, sempre el posem per davant”.

Amb tota aquesta proposta, en un sol mes, han arribat a 20.000 persones. Segurament són 20.000 estudiants que han tingut un extra d’informació per preparar-se i també un temps addicional estalviat que han pogut destinar a relaxar-se, “cosa molt important entre les sessions d’estudi, diu Balades.

En el seu llançament fa poc més d’un any, Seleactivitat va trigar una setmana a aplegar 800 usuaris i set dies més per tenir-ne 7.000.

Captar la publicitat convencional

Convertir una idea en un projecte amb base és difícil, però ho és més encara monetitzar-ho. Els tres emprenedors es troben ara en aquesta fase, primer han volgut centrar-se a millorar la plataforma i agafar massa crítica.

L’estratègia actual és iniciar converses amb universitats i institucions diverses de l’àmbit educatiu. Uns clients, tal com apunta el cofundador, que encaixen amb “un target segmentat com el de Seleactivitat i a qui rebre informació sobre estudis o cursos, en aquest moment, li interessa”. La idea és que posin publicitat a la plataforma perquè els usuaris la rebin a mesura que l’utilitzen.

Col·laborar per créixer

Partnership. Aquesta és la paraula estrella de la plataforma per entendre el seu creixement. De la mateixa manera que amb Sharing Academy han trobat un model que afavoreix les dues parts, han comptat amb el suport dels advocats i consultors de Cirial180, especialitzats en el treball amb startups i emprenedors. Amb ells han formalitzat la part relacionada amb els drets d’explotació dels apunts. També han comptat amb els consells del fundador de l’Imagine Creativity Center, Xavier Verdaguer.

Ara preveuen que l’acostament als centres formatius per buscar una fórmula de monetització també els serveixi per convertir la relació en un laboratori. De cara al 2019 preveuen llançar una nova eina que generi exàmens automàticament, sempre seguint el temari de les PAU, i així els professors tinguin més temps per a dedicar-lo a preparar les classes.

Seleactivitat s’ha finançat, fins al moment, amb capital propi. “No ha estat massa”, reconeix Baladas, qui afirma que en una startup tecnològica tens les despeses mínimes de formalització de la companyia. Pensen en una possible ronda, tot i això, afirma que no és una cosa que els preocupi a curt termini.