• Smartfooding, menjar sense gluten i assequible a un clic

Smartfooding, menjar sense gluten i assequible a un clic

La startup crea una plataforma col·laborativa online que engloba professionals de l’alimentació, consumidors i fabricants de productes sense gluten

L'equip de Smartfooding
L'equip de Smartfooding
Paula Amer
Barcelona
29 de Juny de 2017

Román Chalumeau té quatre fills, dos dels quals són celíacs, un és al·lèrgic a la proteïna de llet i el quart és intolerant a la lactosa. Ell, més que ningú, sap el que és haver de buscar productes específics i que estiguin adaptats a les necessitats de persones celíaques o al·lèrgiques. A més, és car: la cistella de la compra d'una família amb un membre celíac pot pujar 21,69 euros a la setmana. Això significa que gasten, de mitjana, 1.040,41 euros a l'any més que altres famílies. En el context d'aquesta problemàtica, Chalumeau, juntament amb els seus socis Alex Raksanyi i Emeric Roulin, van decidir crear Smartfooding, un ecommerce de menjar per persones celíaques i al·lèrgiques a determinats aliments.

Smartfooding és una plataforma col·laborativa online pensada per ajudar aquelles persones que segueixen algun tipus de dieta específica -sense gluten, sense llet, vegana, entre d’altres- i que mobilitza professionals de l’alimentació, consumidors i fabricants de productes sense gluten. A més, Smartfooding ofereix descomptes d'entre el 15% i el 30% en tots els seus articles, cosa que ajuda a apropar el seu preu a la resta de productes.

La primera versió de la plataforma va sortir al mercat el novembre del 2016 amb l'objectiu "d'identificar, avaluar i donar accés a aquests productes a tota la gent que segueix algun tipus de dieta específica", esmenta Raksanyi, enginyer agrònom i CEO de la startup. La startup va estar sis mesos analitzant i triant més de 1.000 productes abans de sortir al mercat. Segons Raksanyi, abans de seleccionar els aliments que es publiquen a la seva pàgina web, "s’ha de fer un gran treball de registrar les propietats de cada producte i fer els càlculs adequats perquè sapiguem realment el seu valor nutricional". "Aquests tipus d'aliments tenen més sucres, més oli de palma, més greixos poc saludables... Per això intentem buscar productes sense gluten o sense components al·lèrgens però que nutricionalment no estiguin descompensats", explica Mireia Bosch, nutricionista de Smartfooding.

Els fundadors de Smartfooding van estar sis mesos analitzant i triant més de 1.000 productes abans de sortir al mercat

Els principals clients de Smartfooding són persones al·lèrgiques i celíaques, però també compten amb persones que els agrada menjar productes naturals. "La plataforma dóna resposta a tota aquella gent que segueix algun tipus de dieta específica i que li costa trobar bons productes", assenyala l'emprenedor. Tot i així, la startup també porta a terme una part d'assessorament nutricional, encara que de rebot. "Ens truca molta gent que està desesperada perquè l'acaben de diagnosticar i no saben què menjar, i nosaltres els proposem alternatives d'aliments perquè s'iniciïn en aquesta dieta", explica Bosch.

Àmplia gamma de productes

El catàleg de productes que ofereix Smartfooding està basat en aliments per a celíacs i persones al·lèrgiques de primeres marques, així com de petits productors que tenen un enfocament nutricional de qualitat i garanties que el producte és ecològic. "Hem tardat una mica a treure el catàleg perquè necessitàvem entrar en contacte amb els fabricants per avaluar el seu producte i també per conèixer una mica l'empresa amb la qual treballarem", comenta Raksanyi. La startup compta avui en dia amb 60 marques en el seu catàleg, de les quals una vintena són grans marques conegudes i la resta són petites empreses fabricants d'aquests productes. "La nostra tasca de cada dia és trobar nous productors que tinguin aliments que millorin el nostre catàleg per anar-nos renovant", afegeix l'emprenedor.

Raksanyi: “La plataforma dóna resposta a aquella gent que segueix un tipus de dieta específica i que li costa trobar bons productes”

Smartfooding compta amb un petit estoc de productes a l'espai del qual disposen a la incubadora de Glòries de Barcelona Activa per tal d'enviar ells mateixos la caixa d'articles amb un transportista. Actualment, la startup compta amb els serveis de Deliverea per enviar els aliments a casa dels clients. "Òbviament, això només pot funcionar mentre el volum de comandes és petit; després haurem de comptar amb un operador logístic que ens ho gestioni", concreta Raksanyi.

Model de negoci diferenciat

La startup es diferencia pels baixos preus dels seus productes. Al ser una botiga online, Smartfooding no té una gran quantitat de despeses. A més, el fet d'anar directament als petits fabricants, sense intermediaris, també els permet reduir costos. Tot i així, el tret diferencial és el canvi de model en la plataforma que la startup va realitzar fa un mes. "Tots els productes de la nostra web tenen un descompte d'entre el 15% i el 30% en comparació amb els preus de mercat que hem analitzat", comenta Raksanyi. Això ho aconsegueixen gràcies a una subscripció anual de 39,90 euros que els permet cobrir gran part dels costos i vendre els productes a un preu molt semblant al dels proveïdors.

Actualment, Smartfooding compta amb 300 persones registrades a la seva pàgina web i genera un volum d'entre 40 i 50 comandes al mes. L'objectiu és arribar a les 600 comandes mensuals aquest any i incrementar aquesta xifra de cara al 2018.

La startup, que s'ha finançat amb recursos propis, preveu obrir una ronda de finançament a finals d'any per potenciar el model a Espanya i llançar-lo també a França. "Ara toca comprovar que el model de negoci funciona i aconseguir el finançament necessari per seguir avançant", conclou l'emprenedor.