• Speakap, el Whatsapp intern de McDonalds o Ikea

Speakap, el Whatsapp intern de McDonalds o Ikea

La plataforma de comunicacó interna per a empreses arriba a l'Estat espanyol amb la delegació implantada a Sant Cugat del Vallès i amb clients com G-Star o Marriot

Part de l'equip d'Speakap a Sant Cugat, amb Marco Van Velzen al centre | Cedida
Part de l'equip d'Speakap a Sant Cugat, amb Marco Van Velzen al centre | Cedida
Sant Cugat del Vallès
26 de Febrer de 2019

La història d'Speakap és la de dos joves holandesos que, mentre treballaven en un supermercat, van detectar com la comunicació entre empreses i treballadors estava antiquada i sovint encara funcionava a través de missatges a la paret. Així van impulsar el 2008 aquesta startup amb la voluntat de convertir-se en el nou canal de comunicació interna per les empreses. Anys després, grans companyies com McDonald's, Ikea, els hotels Marriot o G-Star ja utilitzen Speakap per trametre la informació a la plantilla.

Després d'anys de creixement a Holanda, la companyia es va implantar durant el 2018 a Sant Cugat del Vallès amb l'objectiu de fer créixer el seu mercat a l'Estat espanyol. Arribaven després d'obtenir més de 12 milions d'euros en una ronda d'inversió que també els va portar a obrir delegacions a Londres, Nova York o Koln, a Alemanya.

Durant el 2018, la plantilla d'Speakap va passar de 40 a 80 treballadors en totes les seves delegacions. I des de la seva arribada a l'Estat via Sant Cugat, ja treballa amb grups com Sagardi o Rituals.

Però com funciona exactament Speakap? Es tracta d'una aplicació que es descarreguen tots els treballadors i caps d'una empresa i que ofereix un canal de comunicació immediat entre ells. La seva aparença recorda a Facebook, amb un mur de notícies i missatges privats, tot i que la seva filosofia s'aproxima més al Whatsapp en la voluntat de tenir via directa entre els treballadors.

Entre Facebook i Whatsapp

"És la comunicació des de la seu central cap a tots els treballadors, sobretot en aquelles on els treballadors treballen a distància i sense ordinador com hostaleria, fàbrica o retail", explica Marco van Velzen, responsable de la delegació d'Speakap a l'Estat. Així, molt sovint aquests treballadors "no reben les notícies de l'empresa i la gent depèn del seu cap directe que li comenta de forma directa". "Ara ho pots enviar directament al seu telèfon", destaca.

"Visualment és més com un Facebook per empreses", emfatitza Van Velzen. Així, es poden enviar missatges als treballadors de forma conjunta o segmentada per territoris i sectors. Disposa de missatges privats i també d'un canal de notícies, també segmentat, que els treballadors veuran en el seu mur. "El més important és que els missatges arribin a les persones".

Pres Speakap Enterprise.002

Així es veu l'aplicació d'Speakap | Cedida

Segons Van Velzen, moltes empreses "no són conscients" de la importància de tenir una comunicació directa amb els treballadors i els beneficis que aporta. En posa un exemple: "Una empresa que té botigues o restaurants a 300 km i que només pots visitar cada mes, ara tens un canal diari i instantani amb ells. I també a la inversa, els treballadors poden informar sobre quins productes o serveis funcionen en una botiga i l'empresa té molt més feedback".

I tot plegat per què no fer-ho a través d'eines com Whatsapp? "És restrictiu. Pots obrir grups amb no més de 250 persones i per empreses molt grans és difícil. Tampoc pots segmentar: no pots dir que la notícia arribi a tota la gent de transport, de caixa... necessites més tecnologia per fer-ho".

Treballador connectat a la feina

Un dels dilemes que poden generar eines d'aquest estil és la possibilitat de desconnexió per part dels treballadors i el fet de no rebre constantment missatges de l'empresa, sigui de vacances o en cap de setmana. Des d'Speakap, però, consideren que l'aplicació combat aquesta realitat.

"El treballador decideix quan entrar a l'aplicació de la seva feina", assenyala Van Velzen. En canvi, amb eines com Whatsapp, assegura que hi ha més intromissió: "Pots estar de cap de setmana i se't cola el teu cap a través d'un missatge i interromp la teva vida privada". "Si ho tens separat en dues aplicacions, prens la decisió de quan li dediques temps a la feina. És menys intrusiu, perquè el treballador decideix", resumeix.

A més, considera que l'aplicació de missatgeria instantània genera altres inconvenients. "Qualsevol persona pot obrir un grup però l'empresa sovint ni ho sap. Un gerent pot obrir un grup amb els seus treballadors directes, però si un dia marxa, què passa. Si marxa malament, pot tenir influència negativa en els treballadors que es queden", explica.

A més, si ha d'afegir l'ús de les dades dels treballadors a través de Whatsapp i que, amb el canvi legislatiu, poden comportar sancions importants.