• Kiwi Last Mile, adéu als camions mig buits (i contaminants)

Kiwi Last Mile, adéu als camions mig buits (i contaminants)

L'empresa emergent ofereix un nou model de gestió de rutes per reduir a la meitat la flota de vehicles que circulen per Barcelona a causa del repartiment d'última milla

Kiwi Last Mile vol optimitzar les rutes de repartiment de l'última milla | iStock
Kiwi Last Mile vol optimitzar les rutes de repartiment de l'última milla | iStock
Barcelona
23 de Juliol de 2019

El repartimentd'últimamilla ha crescut de forma exponencial. Tant que els camions van migbuits perquè un conductor no té temps de repartir tots els paquets que cabrien en la seva jornada laboral. I això quin acaba provocant? Que hi hagi encara més vehicles repartint a la ciutat i contaminant més. La startup Kiwi Last Mile vol donar solució a aquest problema, optimitzant els repartiments d'última milla i, a més, reduint la contaminació en urbs com Barcelona.

 

"El 40% de la contaminació d'una ciutat com Barcelona ho provoca el repartiment d'última milla", assenyala el cofundador i CEO de Kiwi Last Mile, Alex Tortras. Però si s'imposés el seu model de repartiment en tota la ciutat, aquest percentatge es podria reduir a la meitat.

Com aconsegueix aquest impacte Kiwi Last Mile? Simplement amb una millor gestió dels equips i dels treballadors. Fàcil eh, dit així. I tal com ho explica el també cofundador de la startup, David Costa, ho és. El seu model és el següent: en una mateixa ruta de repartiment van tres persones, una en el camió i dues en motos elèctriques. El camió, quan arriba al punt d'entrega, sense necessitat d'aparcar, lliura el paquet a l'operari que ha arribat amb motocicleta, qui s'encarrega de pujar a la casa i entregar el producte en mà. Mentre, el camió pot seguir amb la ruta. A més, en el cas que hi hagi algun paquet prou petit com perquè es pugui portar amb moto, el camió simplement funciona de magatzem mòbil.

 

Tortras: "El 40% de la contaminació de Barcelona ho provoca el repartiment d'última milla"

I és que la solució de la startup està enfocada principalment al repartiment d'última milla però de paqueteria voluminosa o complexa. Es tracta d'entregues que pesen entre 50 i 80 quilos, ja sigui de mobles, electrodomèstics o compres del supermercat. De fet, aquest últim és el sector en el qual s'ha enfocat primerament l'empresa.

Repartir abans que emprendre

El valor diferencial de Kiwi Last Mile és un lliurament planificat "amb un 98% de puntualitat o més", destaca Costa. Un valor afegit que el cofundador de la startup ha après de la seva pròpia experiència com a repartidor abans d'embarcar-se en aquest projecte. Costa es dedica al software de logística, concretament de la gestió de la demanda i planificació de rutes. Però abans de posar-se a programar aquest programari va decidir conèixer bé a fons els problemes del sector, "així que em vaig posar a repartir". "I vaig estar uns quants mesos repartint productes de tot tipus en diferents mitjans de transport com a camions, furgonetes, motos… Qualsevol cosa que et puguis imaginar, ho vaig repartir", explica. Una experiència que li va servir per conèixer de primera mà les dificultats amb la qual es troben dia a dia els repartidors.

Aquesta experiència li va servir per desenvolupar un millor software de gestió de rutes d'última milla. La de Tortras, per la seva banda, va servir perquè Ullabox es convertís en el primer, i encara principal, client de Kiwi Last Mile. El CEO de la startup era el responsable de transport d'Ullabox, una posició que els va permetre provar el seu model de negoci en l'empresa i que va cridar molt l'atenció. Avui dia també treballen amb Font Vella a Casa -un ecommerce de Danone que fa lliuraments a domicili d'aigua-, amb BonÀrea, Peix a Casa -que reparteix pescat a domicili- i Frit Ravich.

Costa: "En cinc anys no hi haurà res que no s'entregui de forma planificada, és a dir, en una franja horària que el client pot escollir"

Els supermercats i empreses d'aliments han estat el primer sector en el qual s'ha enfocat la startup, però la seva idea és complementar aquest vertical amb el repartiment d'altres productes que tinguin complexitat de lliurament. "Creiem que en cinc anys ja no hi haurà res que no s'entregui de forma planificada, és a dir, en una franja horària que el client pot escollir", apunta Costa. Un nou nínxol de mercat en el qual posar l'ull en un futur. De moment, però, el lliurament planificat en franja horària solament ho trobem en entregues voluminosos o en compres del supermercat.

Alex Tortras (CEO) i Christian Costa (COO) de Kiwi Last Mile

Alex Tortras (CEO) i Christian Costa (COO) de Kiwi Last Mile | Cedida

Reduir la contaminació dels repartidors

Kiwi Last Mile només opera de moment a Catalunya i principalment reparteix a la ciutat de Barcelona, però el seu objectiu és entrar a Madrid en els propers 12 mesos: "És un pas natural que hem de donar", expliquen els emprenedors. A més, esperen entrar en més supermercats d'àmbit nacional, ja que consideren que estan tenint molt bona rebuda entre les marques. "El que fan ara moltes empreses és treure més i més camions perquè no són capaços d'omplir un de sencer. Això no és escalable i ho saben, i amb el nostre model poden reduir la flota a la meitat", explica Costa.

La startup, que cobra un preu per comanda lliurada, sap que té potencial per escalar i per això preveuen una facturació d'un milió d'euros per aquest any. Fins avui, Kiwi Last Mile s'ha finançat amb una ronda d'inversió de 100.000 euros quan van arrencar el projecte a l'estiu de 2017, i una altra de 700.000 euros fa un any. A més, també han rebut un Enisa i un ICF.

La seva aposta per reduir la contaminació provocada per l'auge de l'ecommerce i el repartiment d'última milla ha portat a Kiwi Last Mile a participar en la cinquena edició de Decelera Menorca. Uns valors per la sostenibilitat i amb un punt de vista social molt clars, ja que, a part, defensen que "mentre que no hi ha cap supermercat que reparteixi d'una manera legal avui dia, nosaltres tenim un total de 35 treballadors tots assalariats, sense falsos autònoms".