Librazo canvia les regles del joc de la lectura. Fins ara, si tu tenies un llibre a casa, fos en paper o digital, quan et feia ganes llegir l’agafaves, el llegies i quan et cansaves, paraves. Amb Librazo això ha canviat i són ells qui et diuen en quin moment i a on pots llegir.
Es tracta d’una app que ofereix experiències de lectura curtes pel mòbil. Librazo compta amb històries d’uns 5 o 10 minuts que són interactives pel lector, amb l’objectiu “d’involucrar-lo més en la lectura”, assenyala el fundador de la startup, Raúl Ibáñez.
Una de les primeres històries que es podran llegir a través de l’app i amb la qual estan treballant actualment s’anomenen “històries de mitjanit”, perquè només es podran llegir quan s’arribi a les 00 hores. A més, es tracta d’un relat de por que inclou música de fons per oferir encara una experiència més completa i “que el lector pugui sentir la por que se sent amb una pel·lícula quan hi ha música de terror”, detalla l’emprenedor.
Però la creativitat d’aquesta startup no acaba aquí i un segon projecte que posaran en marxa seran històries que només es podran llegir a la ubicació on succeeix la narració. Es tracta de relats localitzats, com per exemple la llegenda de la vampira del Raval. “Per llegir-la hauràs d’anar a aquest barri de Barcelona i per poder avançar en la història t’hauràs de desplaçar físicament per la ciutat”, explica Ibáñez.
L’objectiu de la startup és llançar la primera lectura a la plataforma en un període aproximat d’entre tres i sis mesos.
Una experiència transmèdia
Ara bé, no només serà llegir i escoltar, sinó que Librazo vol que el lector visqui una experiència transmèdia. És per això que preveuen utilitzar les xarxes socials perquè el relat tingui continuïtat encara que hagi acabat la lectura. I és que els personatges del seu primer relat tindran un perfil a Twitter de tal manera que els aficionats podran seguir i comentar també la història a les xarxes socials.
Librazo vol que la lectura continuï després d'acabar el llibre a través de les xarxes socials
L’objectiu de l’emprenedor és captar lectors que no llegeixen habitualment, sinó més aviat persones que els costa agafar un llibre. A més, s’enfoquen a un públic jove, d’entre 18 i 24 anys aproximadament, per la qual cosa els textos tenen un llenguatge senzill i divertit.
El gènere literari amb el qual arranca Librazo és el terror i misteri, però a mesura que passi el temps tenen previst explorar-ne d’altres. Actualment estan treballant en les tres primeres històries, enfocades en aquest gènere, però la idea és anar creixent i explorant nous àmbits. Totes les històries es podran trobar en llengua castellana, però Ibáñez té clar que també les traduiran al català i a l’anglès.
Una idea nascuda a Irlanda
Librazo arrenca mentre el seu fundador, Raúl Ibáñez, estava treballant a Irlanda fa un parell d’anys. Va ser llegit a un famós escriptor irlandès, James Joyce, que Ibáñez va començar a preguntar-se de quina manera s’escrivien els llibres i com havia evolucionat la literatura amb els anys. Aquesta curiositat va ser el que el va portar a inscriure’s a un programa a Irlanda en el qual ajuden a les persones a desenvolupar idees i va rebre una beca de 5.000 euros per destinar en recerca i investigació.
La startup va guanyar el programa Creamedia, en el qual va obtenir un premi de 6.000 euros
“Amb la recerca vaig descobrir que antigament els llibres es llegien en grup i també s’escrivien notes addicionals als marges del llibre. I és que hi ha tot un món al voltant i que va més enllà del text i això és el que volem fer nosaltres, explotar totes les possibilitats”, explica.
Amb aquesta idea en ment, Ibáñez va tornar a Barcelona i va entrar en el programa Creamedia de Barcelona Activa l’any passat, el qual va guanyar. Com a premi van entrar a la incubadora d’Almogàvers, on actualment s’ubica la startup.
L’empresa, que compta amb un equip de tres persones, s’ha finançat gràcies a la beca del programa irlandès, el premi de 6.000 euros de Creamedia i amb recursos propis. Uns recursos que li han permès treballar en la primera història i anar avançant a poc a poc. “En un any ens agradaria tenir unes tres històries ja a la plataforma i obtenir 1.000 usuaris a l’app”, detalla.