• Storytel, el Netflix dels audiollibres

Storytel, el Netflix dels audiollibres

L'empresa sueca que està revolucionant la indústria literària troba a Catalunya un dels seus punts forts del sud d'Europa

Storytel, el Netflix dels audiollibres | Cedida
Storytel, el Netflix dels audiollibres | Cedida
Barcelona
23 d'Abril de 2019

Sembla que Netflix està cridat a sortir en el 80% dels articles sobre startups que es fan, però en aquest cas està plenament justificat. Promès. L’empresa sueca Storytel, el producte de la qual és una aplicació per a mòbil amb la qual es poden escoltar fins a 60.000 audiollibres, va instal·lar-se a Catalunya l’any 2017 i tant la seva aparença, com la seva filosofia, és molt semblant a la de Netflix. L’Álex Gibelalde, director general de Storytel a Espanya, emfatitza que “la companyia no vol descàrregues”. Tots els seus audiollibres es poden trobar a les aplicacions d’iOs i Android.

- Què escoltes?

- La Metamorfosi.

- És algun grup Indie modernet d’aquests?

- No, estic escoltant La Metamorfosi de Kafka!

Gibelalde reflexiona que a l'Estat espanyol no està gaire arrelat això d’escoltar llibres en comptes de llegir-los. “Sí que s’ha anat intentant diverses vegades. Per exemple, recordo que es venien lots de CDs amb els audiollibres de Harry Potter, però la gent no va acabar de comprar la idea”. Al nord d’Europa, però, és una cultura que està molt més normalitzada.

“Escoltar audiollibres és comodíssim i, a més, interessa tothom”, explica el director general d’Storytel a Espanya. “Al principi, és cert que les editorials es miren els audiollibres amb una mica de recel, però després se n’adonen que el fet que la gent consumeixi literatura és quelcom que beneficia a tots”. Actualment, els contractes al món editorial ja inclouen clàusules que tenen en compte els drets per fer audiollibres. Gibelalde explica que hi ha dos tipus de lector que arriba a Storytel. D’una banda, aquells que consumeixen audiollibres mentre estan duent a terme algun altre tipus d’activitat com conduir o fer esport i de l’altra, un públic jove que s’enganxa a la literatura a través d’Storytel. Per a Gibelalde, aquest nou consumidor, és un potencial futur lector.

Gibelalde: "Al principi, és cert que les editorials es miren els audiollibres amb una mica de recel, però després se n’adonen que el fet que la gent consumeixi literatura és quelcom que beneficia a tots"

Els fundadors d’Storytel, Jonas Tellander i Jon Hauksson, van crear la seva empresa l’any 2005. A partir d’aquí, el seu creixement va ser constant. Especialment, quan els anys 2016 i 2017 va adquirir empreses de la competència tant sueques, com daneses. Actualment, Storytel està en ple procés d’expansió. Ja són 15 els països on opera la companyia i ara planeja ampliar la seva presència amb tres més. Al seu informe anual, no apareixen dades específiques de Catalunya, cosa per la qual no es pot mesurar la implantació que té la companyia al territori català. Això no obstant, sí que apareix una llista dels països on Storytel està creixent i Espanya n’és un. Així, al costat d’Holanda, Polònia, Finlàndia, Rússia, Turquia i Itàlia, Espanya és un dels llocs on la companyia està aconseguint implantar-se amb més èxit. A Suècia, Dinamarca, Noruega i Islàndia, en canvi, Storytel, que ha facturat 30 milions d'euros l'any 2018, ja és plenament rendible.

Molts dels usuaris d'Storytel utilitzen l'aplicació per escoltar audiollibres mentre duen a terme altres activitats

Molts dels usuaris d'Storytel utilitzen l'aplicació per escoltar audiollibres mentre duen a terme altres activitats

“Catalunya en particular i el conjunt de l’Estat espanyol en general és un mercat molt atractiu per a l’empresa”, explica Álex Gibelalde. D’una banda, “perquè la tradició literària és molt rica i àmplia” i, de l’altra, “perquè hi ha molt poca competència”. En concret, Catalunya és un punt on es concentra molta part de l’activitat d’Storytel dins el conjunt de l’Estat espanyol. “Nosaltres treballem de dues maneres: hi ha alguns llibres que ja ens arriben amb l’audiollibre fet, ja que el grava la mateixa editorial; i uns altres que els gravem nosaltres mateixos”. Al territori català, explica, “treballem conjuntament amb molts estudis de gravació”.

Álex Gibelalde: "Catalunya en particular i el conjunt de l’Estat espanyol en general és un mercat molt atractiu per a l’empresa” 

Per Sant Jordi, Storytel serà present a molts mitjans de comunicació per tal de fer arribar a tanta gent com sigui possible el seu missatge: “els audiollibres són una bona manera de gaudir de la literatura, especialment quan es disposa de poc temps”. Per a Àlex Gibelalde, l’èxit de Storytel, però, no hauria de ser aconseguir un gran impacte el dia per excel·lència del llibre a Catalunya, sinó fer que “Sant Jordi sigui cada dia”.

De la mateixa forma com Netflix ens ha enganxat a les sèries, Storytel es proposa enganxar-nos als audiollibres. Us imagineu, tot de gent al tren escoltant Rodoreda, Zafón o Mary Shally?