El 40% dels espanyols consumeix aigua embotellada. La causa principal? El mal sabor que té l'aigua de l'aixeta en algunes zones del territori espanyol. Així ho indica un estudi de TAPP Water, una startup de Barcelona que ha dissenyat un filtre per l'aixeta que millora la qualitat de l'aigua perquè es pugui beure. Segons l'informe, les llars de la costa mediterrània són les que més compren aigua embotellada, situant-se els habitants de les Illes Balears com els que beuen menys aigua de l'aixeta, després de les Canàries.
La raó principal és que l'aigua de la costa mediterrània és una de les que té un major nivell de clor i cals, la qual cosa provoca un sabor i olor distintius i, fins i tot, desagradable. D'altra banda, el País Basc i Madrid són les comunitats autònomes que més consumeixen aigua de l'aixeta, amb un 86% i un 84% respectivament. L'estat de les canonades i qüestions de salut són els dos següents motius pels quals les persones beuen aigua envasada. El problema es troba, però, en què les llars que beuen aigua embotellada consumeixen aproximadament 11,34 litres a la setmana, la qual cosa suposa al voltant de 400 bòtils de plàstic d'1,5 litres anuals.
Emprendre per lluitar contra la contaminació plàstica
Quan Magnus Jern i Alex Schwarz, després de 10 anys vivint a Barcelona, van adonar-se de la quantitat de botelles d'aigua que es tiraven cada dia, van començar a investigar el mercat i a mirar solucions perquè la gent comencés a beure aigua de l'aixeta i evitar així el malbaratament d'ampolles de plàstic. Després de dos anys investigant i de provar diferents tipus de filtres arreu del món, van fundar TAPP Water l'any 2016 per llançar al mercat un nou filtre per l'aixeta "més fàcil d'instal·lar, que no fos molt car, i que ajudés a evitar la contaminació que suposa l'aigua embotellada", explica Rocío Alcocer, una de les cinc fundadores de la startup, juntament amb Jern i Schwarz.
"Veient que no havia solucions al mercat que competissin en preu amb les botelles de plàstic, vam decidir crear TAPP Water", assenyala Alcocer. TAPP 1 és el primer producte d'aquesta startup catalana, un filtre d'aigua per l'aixeta d'una capacitat de 1.500 litres. Des que va sortir al mercat, el juny de l'any passat, l'empresa ja ha venut més de 2.700 unitats del TAPP 1. "Cada vegada hi ha més preocupació per l'aigua de l'aixeta i per l'estat de les canonades; i la costa mediterrània és on més bé està funcionat el producte", assenyala Alcocer. Fins fa poc, "el sistema de filtratge d'aigua més habitual eren les gerres amb un filtre, però aquest sistema té una capacitat més limitada i s'ha de canviar més freqüentment", assenyala l'emprenedora.
La startup ja ha venut més de 2.700 unitats del seu primer filtre per l'aixeta i ha aconseguit evitar l'ús de 600.000 ampolles de plàstic
Els filtres de TAPP Water es dissenyen a Barcelona, tot i que la fabricació es realitza a Taiwan. Els cartutxos del filtre tenen una duració de tres mesos aproximadament, encara que la startup ha posat a disposició dels seus clients una app que els ajuda a recordar quan s'apropa la data de canvi del cartutx. "La durada de cada cartutx és una estimació, perquè no és el mateix una casa en la qual viuen dues persones que una on viuen vuit; per això tenim l'app", explica Alcocer.
L'empresa, que comercialitza els filtres d'aigua a través de la seva pàgina web, d'Amazon i en algunes botigues físiques a Barcelona i Eivissa, ofereix dos sistemes de pagament pel filtre: el client pot comprar el filtre i el primer cartutx a un preu de 39 euros, o pot pagar una subscripció anual de 60 euros que inclou el filtre i tots els cartutxos necessaris per a un any sencer, de tal manera que al final tot el sistema de filtratge d'aigua només costa cinc euros al mes. L'empresa ja ven el seu filtre d'aixeta a més de 20 països, tot i que el seu principal mercat són Espanya, Alemanya, el Regne Unit i, en menor mesura, Itàlia.
Productes més innovadors i millorats
Un altre producte innovador que comercialitza TAPP Water és un filtre per la dutxa. Aquest producte va néixer com a petició dels primers clients de TAPP 1, que demandaven un filtre que millorés l'aigua de la dutxa, especialment consumidors de l'àrea de Barcelona. Aquest filtre disposa d'una tecnologia de filtratge diferent perquè el carbó activat per a l'aixeta no és tan efectiu amb altes temperatures o a alta pressió. "Aquest altre producte es ven força bé, tot i que no és el nostre enfocament principal, ja que creiem que tindrem un impacte major en el medi ambient amb el filtre per l'aixeta", expressa Alcocer.
La startup, que s'ha finançat inicialment amb recursos propis, acaba de tancar una ronda de finançament de 300.000 euros. A més, té previst llançar una nova campanya aquest octubre per finançar una versió millorada del TAPP 1. "Volem rellançar el filtre de l'aixeta amb les millores que hem rebut del feedback dels nostres clients", explica Alcocer. Aquest producte millorat, que serà més intel·ligent i tindrà una altra tecnologia de filtratge, es començarà a comercialitzar el pròxim any.
Els pròxims objectius de TAPP Water són millorar el desenvolupament del seu producte principal i aconseguir més clients per tal d'evitar 1.000 milions d'ampolles de plàstic de cara al 2020. "Des que vam llançar el nostre producte al mercat, ja n'hem evitat més de 600.000", conclou l'emprenedora.