• Les cinc tendències 'top' de màrqueting emocional

Les cinc tendències 'top' de màrqueting emocional

La tecnologia s'estableix com la principal eina per fer campanyes publicitàries a mida i aconseguir un retorn de la inversió

La intel·ligència artificial o el reconeixement per veu s'imposen el 2019 | iStock
La intel·ligència artificial o el reconeixement per veu s'imposen el 2019 | iStock
Barcelona
21 de Gener de 2019

Màrqueting emocional i cognitiu, canvis a la velocitat de la llum, personalització total... Steve Jobs deia que "no pots simplement demanar als teus clients que et diguin el que volen i provar de proporcionar-li-ho" perquè "quan ho aconsegueixis, estaran demanant una cosa nova". Però, com podem saber com pensen, què opinen i què senten els consumidors? La tecnologia s'estableix com la reina del màrqueting emocional aquest 2019 i serà la rock star de les campanyes publicitàries ultrapersonalitzades.

Fer-se un mapa mental de cada consumidor és converteix en la clau per triomfar a escala publicitària. Així s'extreu d'un informe conjunt de les startups d'Ogilvy Upcelerator, que consideren que el futur passa per "crear experiències completament adaptades al consumidor" per així aconseguir "un gran retorn de la inversió".

 

Feta pública la (no) conspiració que les apps escolten les nostres converses per identificar paraules claus i associar-les a productes concrets, quin és el panorama que tenim per davant? El màrqueting per veu arrassarà aquest any en el sector publicitari i, segons el director general d'Ogilvy Barcelona, Jordi Urbea, assistents de veu com Alexa, Google o Homepod podran intervenir en el desenvolupament de campanyes online. Precisament per això, sosté, el repte de les companyies "serà la creació i la consolidació d'una identitat pròpia en aquest entorn".

Les empreses ja no estan per fer publicitat generalitzada, sinó que té clar que el dia de demà tot funcionarà de manera personalitzada. Perquè així cala el missatge i perquè així tenen més incidència. Justament pels canvis que venen, la forma de les empreses de relacionar-se amb el seu públic està en constant evolució i caminarà cap a la Intel·ligència Artificial (IA) com a base per a tot. Si ara ja s'aplica en àmbits com l'economia o la salut, també passarà a liderar les campanyes de màrqueting i comunicació publicitària.

Assistents (virt)humans

Amb el perfeccionament de les interfícies conversacional com els assistents virtuals, es podrà parlar amb ells d'una manera molt més natural i, sobretot, útil, cosa que encara farà les campanyes publicitàries "més eficaces". Els chatbot es convertiran en els reis de l'atenció al client i les xarces socials es consolidaran com a plataformes publicitàries per explotar les tecnologies més actuals. De fet, segons el director d'Ogilvy Upcelerator, Diego Fernández, aquest any "veurem com WhatsApp obrirà la seva plataforma perquè els usuaris puguin generar bots, cosa que serà més real i accessible per a les marques".

I com que la cosa va d'emocions, pensaments, maneres de fer... ja s'han creat CRM que recopilen i analitzen dades emocionals de la persona mitjançant sensors físics, rastres digitals o eines de geolocalització. Amb totes aquestes dades, les empreses poden crear-se un mapa mental complert de com és un i cada un dels seus consumidors: sabran què fas cada dia, per on et mous i... què t'agrada. D'aquesta manera, cada companyia podrà crear-se perfils cognitius i crear una publicitat feta a mida. Una publicitat que cada persona rebrà en els seus dispositius de manera personalitzada.

Així doncs, la comunicació amb el client estarà personalitzada quasi al 100% i podran anticipar-se i predir les seves necessitats en temps real. En aquest sentit, millorar l'experiència de l'usuari també serà indispensable per atraure'l. Per exemple, la senyalètica digital -en pantalles d'aeroports o estacions de tren- que, fins ara, era passiva però podrà ser bilateral per fer content el consumidor.

Per tot plegat, 5G i IoT es tornen indispensables per saber i connectar-ho tot i, en aquest punt, s'hi suma la televisió Over the Top a les smart TV, que permet connectar dispositius per oferir continguts audiovisuals i publicitaris fets a mida. I és que, com deia la investigadora de social media de Microsoft Danah Boyd "pots entendre el que és social com la creació d'un nou tipus d'espai públic".