• Territori
  • 243 quilòmetres de nova infraestructura a l'Anoia

243 quilòmetres de nova infraestructura a l'Anoia

La nova via de comunicació connectarà 58 municipis barcelonins al voltant dels rius Llobregat, Anoia i Cardener

Presentació de l'avanç del Pla director urbanístic de les Vies Blaves al Campus motor Anoia | Diputació de Barcelona
Presentació de l'avanç del Pla director urbanístic de les Vies Blaves al Campus motor Anoia | Diputació de Barcelona
Redacció VIA Empresa
Barcelona
09 d'Abril de 2018

La Diputació de Barcelona i la Generalitat activen l'avanç del Pla director urbanístic (PDU) de les Vies Blaves, un planejament que permetrà crear 243 quilòmetres de camins per a vianants i mitjans no motoritzats al llarg dels rius Llobregat, Anoia i Cardener. El Pla contribuirà a obrir noves connexions i relacions de mobilitat entre els municipis dels tres rius. En conjunt, suposarà una inversió de 45 milions d'euros, a càrrec de la Diputació.

Les Vies Blaves discorreran per 58 municipis de set comarques, amb una població de més de 400.000 habitants. Des de la Diputació remarquen que, per la dimensió del projecte, "és una actuació inèdita al sud d'Europa" que van engegar el 2015 i que és ara el Departament de TES l'encarregat de la tramitació i coordinació del PDU. El Pla vol crear un marc urbanístic i territorial adequat per recuperar, difondre i fer accessible els diversos paisatges culturals i naturals situats al llarg de les lleres dels tres rius. Així, el PDU incentivarà el coneixement dels elements arquitectònics, arqueològics i socioculturals amb la màxima integració amb el paisatge que els acull, tot recuperant la seva història i potenciant la seva difusió.

Elements estructuradors

El PDU distingeix tres elements que conformaran les Vies Blaves i proposa criteris d'ordenació per a cadascun. En primer lloc, la via, que es concep tant com un camí físic, amb els requisits d'accessibilitat que això comporta, com un recorregut i un relat per l'evolució del paisatge i el patrimoni. Sempre que sigui possible, s'aprofitaran i condicionaran camins existents. Les portes es corresponen amb els punts d'accés a la via i de concentració de serveis de mobilitat, seguretat i tècnics. Indicativament, l'avanç proposa un total de 35 portes d'accés a les Vies Blaves.

Finalment, els nodes són els encreuaments de les Vies Blaves amb altres camins històrics, rutes turístiques o senders de Gran Recorregut.

Tres branques de recorreguts

Les Vies Blaves s'estructuraran en tres branques.

  1. Via Blava Llobregat: recorrerà 140,5 quilòmetres des de les fonts del riu, a Castellar de N'Hug, fins a Martorell, unint indrets com Sant Benet de Bages, Montserrat i 15 colònies tèxtils. El recorregut principal es podrà completar amb fins a gairebé 90 quilòmetres més de possibles variants i enllaços. Es proposen 16 portes. La Via Blava Llobregat suposarà una inversió de 22 milions d'euros.
  2. Via Blava Cardener: en aquest cas, s'habilitaran 54,7 quilòmetres d'itineraris pel Bages, entrant a la demarcació de Barcelona per Cardona i confluint amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. La inversió prevista és de 10 milions d'euros i s'indiquen 7 possibles portes d'accés.
  3. Via Blava Anoia: seguirà el riu al llarg de 48 quilòmetres per l'Anoia, l'Alt Penedès i el Baix Llobregat. Començarà a Jorba i s'unirà a la Via Blava Llobregat a Martorell, amb un total de 12 possibles portes. Requerirà una inversió de 12 milions d'euros.

L'aprovació definitiva del PDU de les Vies Blaves es preveu per al primer trimestre de 2019. Per tal de coordinar tots els treballs, s'ha posat en marxa una comissió de seguiment amb representants de la Generalitat, de la Diputació i de l'equip redactor.