La cooperativa Arrossaires del Deltasegregaràl'activitat industrial i comercial de l'agrícola amb la creació de la nova societat Nomen Foods. La posada en marxa d'aquesta nova empresa, que culminarà de forma definitiva el pròxim mes de setembre i serà controlada pels gairebé 900 socis de l'entitat, forma part d'un procés de reestructuració per afavorir el creixement obrint mercats a partir de nous productes alimentaris.
D’aquesta manera, Nomen Foods, que pren el nom de la marca adquirida el passat 2012, assumirà l'activitat industrial i la gestió comercial de les marques, les polítiques de màrqueting i la inversió en recerca, desenvolupament i innovació. Les varietats d'arròs especialitzades, la producció ecològica o els productes amb característiques nutricionals especials seran alguns dels nínxols de mercat als quals es vol dirigir. Amb una facturació abans d'impostos de 35 milions d'euros anuals i una producció de 40 milions de tones d'arròs, l'empresa actualment ostenta una quota de mercat del 6% a l'Estat i el 20% a Catalunya.
Iniciat fa tres anys, el projecte de segregació dels àmbits industrial i comercial pretén, segons ha destacat el director general d'Arrossaires, Enric Batlle, "focalitzar" la cooperativa en aspectes agronòmics per poder "donar més rellevància" i aprofitar la recerca i innovació en aquest terreny, com el desenvolupament de llavors, de la mà d'una empresa valenciana- per poder garantir un major rendiment dels camps dels socis.
El procés es troba ara mateix en la recta final, pendent del tràmit al Registre de Cooperatives. A finals de juliol o principis d'agost, la nova societat es podria inscriure notarialment i, al setembre, començaria a operar. Arrossaires es quedaria una part "menor" de patrimoni, la que fa referència a conservació d'estocs d'arròs, principalment. La gestió de les marques Nomen, Segadors del Delta i Bayo i l'equipament industrial (maquinàries i magatzems) passarà a Nomen Foods.
La titularitat d'aquesta societat serà en un 90% de la mateixa Arrossaires. El 10% restant passarà a mà directament dels gairebé 900 socis, gràcies a la conversió del retorn operatiu acumulat els últims anys per l'entitat (entre 1,6 i 2 milions d'euros provinents de les facturacions de les collites), equiparable a una ampliació de capital.
Bona previsió de collita per aquest any
"La idea és estructurar la marca per obrir mercats", ha admès Batlle, tot precisant que maniobrar en aquest sentit des d’una societat cooperativa, tot i que possible, "seria molt difícil". La voluntat “d'avançar de forma ordenada", segons el directiu, passar per conèixer cada cop de forma més precisa les necessitats i demandes dels consumidors, estant present a les xarxes socials de forma constant i donant resposta a aquestes inquietuds. "Ens hem volgut segregar perquè unes inversions d'aquestes característiques són altíssimes", precisa.
El punt de partida, d'acord amb els directius de l'empresa, és bo. Tot i que la collita del passat 2017 va acabar amb rendiments baixos, les expectatives de venda dels últims mesos preveuen un creixement d'entre el 6 i el 10%, amb uns beneficis abans d'impostos que poden arribar entre els 3,5 i els 3,6 milions d'euros (un 10% del volum de negoci, uns 35,8 milions abans d'impostos). Així mateix, Arrossaires preveu incrementar un 18% la collita aquest any, arribant als 34 milions de quilos d’arròs.
Unes xifres similars a les de l'anterior exercici, però inferiors a les expectatives generades arran d'un ritme de creixement del 20% anual des de la compra de la marca Nomen l'any 2012, que es preveu apuntalar a partir del pròxim any. Actualment, les exportacions suposen el 22% de les vendes.