• Territori
  • Barcelona agrupa una cinquantena de productes alimentaris genuïns

Barcelona agrupa una cinquantena de productes alimentaris genuïns

La Xarxa de Productes de la Terra reuneix més d’un miler d’empreses productores d’aliments singulars de la demarcació barcelonina

La maduixa del Maresme és un dels productes locals emblemàtics de la demarcació. | MaduixaMaresme.com
La maduixa del Maresme és un dels productes locals emblemàtics de la demarcació. | MaduixaMaresme.com
Redacció VIA Empresa
Barcelona
30 de Novembre de 2017

La llonganissa de Vic, el cigronet de l’Anoia, la mongeta del ganxet, la maduixa del Maresme, el vi DO Penedès o les gambes de Vilanova són alguns de la cinquantena d’aliments singulars que alberga el territori barceloní. Durant els set anys de trajectòria de la Xarxa de Productes de la Terra, aquesta agrupació, formada per 12 ens locals, ha identificat fins a 55 productes que, per les seves característiques, són genuïns i singulars de la demarcació de Barcelona.

 

Per fer-ho l’agrupació compta amb un cens de més d’un miler d’empreses productores d’aliments amb trets singulars propis de la demarcació. La Xarxa està integrada pels Consells Comarcals de l’Alt Penedès, l’Anoia, el Bages, el Baix Llobregat, el Garraf, el Maresme, Osona i el Vallès Oriental; el Consorci de Formació i d’Iniciatives Cercs-Berguedà, el Consorci per la Promoció dels Municipis del Moianès i el Consorci de Turisme del Vallès Occidental. Amb la coordinació de la Diputació de Barcelona, dóna cobertura pràcticament a tota la demarcació.

En total, són 1.047 empreses productores i/o elaboradores que generen feina per, aproximadament, un total de 6.700 treballadors. Les empreses són, en un 70,6%, microempreses, de propietat familiar i el titular de la firma és, de mitjana, un home d’entre 35 i 65 anys amb relleu generacional assegurat. Altres xifres a destacar del perfil de les empreses participants és que un 46% d’elles són elaboradores, el 30% són productores i el 19% són productores i elaboradores. En conjunt, produeixen 55 productes singulars i un total de 155 especialitats que es promocionen al Fòrum Gastronòmic, la fira Mercat de Mercats, la Festa Alicia’t i Benvinguts al Pagès.

 

Les empreses participants són microempreses, de propietat familiar, en les quals el titular és, de mitjana, un home d’entre 35 i 65 anys amb relleu generacional assegurat 

La Xarxa va néixer amb l’objectiu de protegir i promoure la identitat i la cultura gastronòmica de la demarcació de la mà de la Diputació de Barcelona, que va posar en marxa l’any 2010 aquesta agrupació voluntària d’ens locals d’àmbit supramunicipal dirigida a reivindicar i enfortir el teixit empresarial de productes alimentaris locals i de qualitat. L’essència de la Xarxa de Productes de la Terra pivota sobre tres visions predominants: disposar d’una xarxa ben articulada i organitzada, augmentar la competitivitat de les empreses i posar en valor el territori. Per tal d’aconseguir-ho, les accions de la Xarxa es dibuixen sobre 7 línies estratègiques que pretenen desenvolupar els objectius de l’agrupació.

L’agrupació compta amb un Directori d’empreses i productes de la Xarxa, on es pot consultar la informació de contacte del miler de companyies classificades per sectors en què es destaca què produeixen, les que realitzen producció ecològica, les empreses amb una llarga trajectòria històrica i les que comercialitzen en circuit curt.

En definitiva, la Xarxa treballa per establir un sistema organitzatiu i de dinamització, així com per influir sobre organitzacions públiques i privades que permetin eixamplar i consolidar la xarxa de productors. Per tal d’incrementar la competitivitat del sector també, posa esforços en l’optimització de la gestió empresarial i la millora de la producció, la promoció, i la comercialització. Tot plegat, tracta d’integrar les actuacions a un nivell territorial de referència que permeti posar en valor l’intangible del territori barceloní.

I és que tot i representar un pes discret de l’estructura empresarial de la demarcació, el sector agroalimentari compta amb una importància a escala territorial que va més enllà de paràmetres economicistes. La seva capacitat d’esdevenir un motor creixent en municipis rurals fa que la producció d’aliments locals i de qualitat es trobi en una posició emergent i presenti un elevat potencial de creixement.