• Territori
  • Barcelona vol reduir l'ús del cotxe del 20% al 15% de cara al 2030

Barcelona vol reduir l'ús del cotxe del 20% al 15% de cara al 2030

La capital catalana també es fixa com a objectiu a cinc anys augmentar l'ús de la mobilitat en transport públic del 34% al 37%

Autobús on s'indica que la xarxa d'autobusos es troba en serveis mínims a causa de la vaga de transport per carretera | ACN
Autobús on s'indica que la xarxa d'autobusos es troba en serveis mínims a causa de la vaga de transport per carretera | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
17 de Gener de 2025
Act. 17 de Gener de 2025

Barcelona ja té un Pla de Mobilitat Urbana de cara als pròxims cinc anys. L'ajuntament de la capital catalana vol reduir l'ús del vehicle privat del 19,9% actual al 15% i passar del 34,2% de la mobilitat en transport públic al 37,1%. També passar del 3,8% al 5,7% dels desplaçaments en bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP). Amb tot, l'objectiu final és que el 2030 s'arribi al 85% de la mobilitat en modes sostenibles el 2030, tot i que actualment ja és de més del 80%.

 

La idea del consistori és portar el pla a aprovació inicial durant el primer trimestre d'aquest 2025. La proposta planteja 32 mesures concretes entre les quals hi ha, per exemple, pacificar 20 quilòmetres de la xarxa de mobilitat quotidiana, abaixar 40.000 motos que aparquen en vorera i revisar la xarxa d'autobusos per captar més usuaris.

Pel que fa al taxi, el govern municipal proposa estudiar els mecanismes per tal de minimitzar els quilòmetres que circulen en buit, incrementar les places de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) i aconseguir un compliment real dels límits de velocitat. Fonts municipals han indicat que no es volen modificar els límits, sinó posar en marxa mesures que controlin el seu compliment.

 

De moment, s'ha descartat un peatge urbà a la capital catalana, tal com han fet altres grans ciutats europees com Londres o Milà

El pla no estableix mesures concretes pel que fa a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) però sí diu de manera genèrica que s'han d'estudiar i avaluar modificacions i evolucions de l'actual ZBE, així com implantar mesures de monitoratge i control dels vehicles contaminants. Sobre això en concret, el govern municipal el que vol és anar contra els vehicles que més contaminen actualment. Ara bé, de moment s'han descartat mesures com la necessitat d'implantar un peatge urbà a Barcelona, com han fet ciutats com Londres o Milà.