L’Ajuntament de Barcelona ha arribat a un acord amb els quiosquers i les entitats del sector (l’Associació Professional de Venedors de Premsa de Barcelona i Província, el Col•legi de Periodistes de Catalunya i l’Associació de Quioscos de la Rambla) per transformar l’actual model de quiosc cap a un model multiservei, més sostenible i viable econòmicament. Segons l'acord del consistori, els quioscos podran incorporar en la seva oferta fins a una desena de nous productes i serveis.
L’acord arriba després de molts mesos de treball, entrevistes amb els representants de les associacions i grups empresarials, enquestes als titulars dels quioscos per conèixer de primera mà les necessitats i expectatives de les persones que regenten els negocis. "L'acord al qual s'ha arribat amb el col·lectiu de quiosquers i l'Ajuntament és el resultat de quatre anys de treball i suposa l'inici d'un pla d'implantació que serà un abans i un després en el concepte de quiosc que avui es té a Barcelona", celebra Luis Sancho, cofundador i director d'Urban Service Point (USP), startup nascuda el 2018 a Barcelona amb l'objectiu de liderar la transformació del quiosc.
Els quioscos de premsa pateixen de fa anys la crisi de la premsa escrita, a la que se li ha sumat les conseqüències i efectes de la pandèmia o la crisi global geopolítica. De fet, segons dades d'USP, en l'última dècada han tancat més del 35% dels quioscos, "quedant-ne poc més de 300, dels quals 55 tenen la persiana baixada". En aquest sentit, el nou acord consensuat amb les associacions vol adaptar el model actual a les noves necessitats de la ciutat, per tal de fer-ho més viable econòmicament i maximitzar beneficis. A més, també suposa una oportunitat per Barcelona per aprofitar el potencial que representa disposar d’aquesta xarxa d’espais de propietat municipal repartides per tots els barris de la ciutat per prestar serveis d’utilitat social o d’interès ciutadà.
Quins productes i serveis incorporaran?
Fins ara els quioscos situats a la via pública tenien la facultat de vendre diaris, revistes, i en general, publicacions periòdiques i llibres en un 80% de l’espai, i tenien la possibilitat de destinar el 20% de la superfície d’exhibició restant a la venda d’altres productes, com loteries, souvenirs, regals, targetes de transport, entrades o recàrregues de mòbils, etc. Però amb el nou model de quiosc podran modificar els percentatges de venda, mantenint un mínim del 51%, i incorporar la venda de nous productes fins ara no autoritzats, com cafè o menjar per emportar envasat.
També amplien el ventall de serveis a oferir, que aniran a càrrec dels quiosquers, com fer de taquilla per la distribució d'última milla de paqueteria, incorporar caixers automàtics, servir de base per instal·lar antenes pel desplegament de xarxes 5G, vendre entrades d’espectacles o recarregar bateries elèctriques. Pel que fa al calendari d’implantació dels canvis consensuats, es preveu que en un termini de tres mesos es puguin fer efectius els que requeriran autoritzacions i acords entre les parts i un horitzó de sis mesos per fer les modificacions del plec administratiu.
USP, que ja va començar a implantar els seus serveis als quioscos de Màlaga fa pocs mesos i està a punt de fer-ho a Madrid, celebra la decisió de l'Ajuntament de Barcelona. "Ens fa especial il·lusió com a barcelonins poder materialitzar la reconversió del quiosc a la nostra ciutat", admet Sancho.