• Territori
  • Barcelona Wine Week, la revolta contra el boicot crònic

Barcelona Wine Week, la revolta contra el boicot crònic

Catalunya és el territori amb més presència al saló, que té per objectiu incrementar les exportacions del sector del vi

Gran part del vi català es ven a l'exterior | iStock
Gran part del vi català es ven a l'exterior | iStock
Barcelona
03 de Febrer de 2020

Barcelona es converteix en la capital mundial del vi durant tres dies i, després que l'Incavi i les diferents Denominacions d'Origen (DO) ho hagin reclamat durant anys, per fi arriba la primera edició de la Barcelona Wine Week (BWW), un saló dedicat exclusivament al vi i organitzat per Fira de Barcelona. Amb l'objectiu d'incrementar les seves exportacions i la prioritat d'elevar les oportunitats de negoci en terreny vitivinícola, el saló dóna el seu tret de sortida amb prop de 550 cellers de tot l'Estat, que engloben 40 DO espanyoles, 12 de les quals són catalanes. De fet, Catalunya és el territori amb més presència a la fira d'Alimentaria Exhibitions seguida de Castella i Lleó, la Rioja, Euskadi i Navarra. I és que el territori català té unes característiques pròpies que pocs altres llocs del planeta comparteixen, però, a més, ha hagut de fer-se un forat en els mercats internacionals per la crisi econòmica, però també pel boicot dels consumidors espanyols.

Amb una gran diversitat de climes i de diverses característiques segons la localització que va des del Pirineu fins al mar, Catalunya compta amb punts molt forts en la seva viticultura. Més del 90% del raïm que es produeix en vinyes catalanes acaba destinat a vins amb DO i això no només dóna "un caràcter molt important pel que fa a qualitat", com recorda el director general de l'Incavi, Salvador Puig, en una conversa amb VIA Empresa, sinó que també li atorga prestigi en relació a la "garantia d'origen, organització del sector en el territori i en quant a presentació dels vins per al consumidor d'aquí i de fora".

Un consumidor internacional que cada vegada pren més protagonisme en el sector vitivinícola català i és que, segons les últimes dades de l'Observatori Espanyol del Mercat del Vi (OEMV), Catalunya exporta tres quartes parts del vi i most que realitza, un 75,6% de la seva producció total. Les 55.118 hectàrees catalanes en què es produeixen poc més de 3 milions d'hectolitres de vi serveixen per vendre un 60% del cava fet a Catalunya a l'exterior, un 27% de vins amb DO protegida i un 8,8% de vins sense DO. El valor d'aquests vins fa que el preu mitjà sigui de 2,79 euros el litre, quasi el doble de la mitjana estatal.

Vins estimats mundialment

Els països que més estimen els vins catalans? Alemanya, els Estats Units, Bèlgica, el Regne Unit i el Japó, que representen el 55,7% del total del valor de les vendes, mentre que els mercats que més creixen són Bèlgica, França i la Xina, que superen un increment del 10% anual. Al seu torn, i tot i que continua sent el principal comprador de vins catalans, han caigut les vendes en el mercat alemany i han crescut a un ritme molt inferior als EUA, el Regne Unit, el Japó o Suïssa. Sigui com sigui, però, les exportacions no paren de créixer i s'han doblat en 16 anys: representaven 359 milions d'euros l'any 2000, mentre que s'eleven fins 627 milions d'euros el 2016.

 

Per la seva banda, Espanya és el país que més vi exporta a escala mundial amb més de 21 milions d'hectolitres l'any i, de fet, el territori compta amb la major superfície de cultiu dedicada a la vinya amb 953.000 hectàrees, segons dades de l'Observatori Espanyol del Mercat del Vi (OEMV). En els 10 primers mesos del 2019, el territori estatal va incrementar les seves exportacions de vi envasat un 1,9%, una xifra que representa un total de 802,3 milions de litres i un valor de més de 1.380 milions d'euros. Els països que més vi espanyol compren són el Regne Unit, Alemanya i França, però on més creixen les vendes és a Portugal, el Japó, Canadà i Rússia.

En aquest sentit, el president de la BWW i del Consell Regulador del Cava, Javier Pagés, ja explicava que la fira "permetrà a la indústria vitivinícola espanyola projectar al món l'excel·lència i diversitat dels seus vins, a més de mostrar el treball i esforç en innovació que estan realitzant per diversificar els seus productes i adaptar-los als diferents mercats". De fet, al saló hi assistiran prop de 300 compradors d'alt nivell procedents de 50 països diferents, països totalment estratègics per a l'exportació com els Estats Units, Alemanya, la Xina, Canadà, Regne Unit, Suècia, Rússia, Colòmbia o els Països Baixos. A aquests compradors s'hi sumen els més de mil compradors nacionals als quals ha convidat el saló a través del programa VIP Buyers que junts celebraran entorn 5.800 trobades B2B.

Conviure amb un boicot estabilitzat

Partint de la base que "amb la baixada del consum per part dels clients de l'Estat a Catalunya, els cellers han hagut de fitxar altres mercats que no venen de la cultura del vi", el director de l'Incavi recorda que el boicot que es va patir en el seu moment, entorn el 2012, dels consumidors espanyols als vins i caves catalans, "d'alguna manera s'ha cronificat", motiu pel qual assenyala que "el sector s'ha hagut de posar les piles amb mercats de fora", cosa que, assegura, "no vol dir que oblidi el mercat estatal i que poc a poc també es va recuperant, però el potencial de creixement ha de venir d'altres llocs".

Puig: "Amb la baixada del consum per part dels clients de l'Estat a Catalunya, els cellers han hagut de fitxar altres mercats que no venen de la cultura del vi"

A més, a això s'hi suma el fet que "no estem sols" i que "hi ha molta competència d'altres zones de l'Estat". Espanya va incrementar un 1,9% les seves vendes a l'exterior de vi envasat en els 10 primers mesos del 2019, una xifra que representa 802,3 milions de litres i un valor de més de 1.830 milions d'euros. Segons l'OEMV, el consum de vi s'està recuperant a Espanya i millora la seva estabilitat recuperant xifres del 2011. A més, les tendències canvien i evolucionen i cada vegada més i el mercat estatal ja està experimentant des de fa temps un increment de les vendes directes des de la bodega. I és que la importància que es dóna cada vegada més a l'enoturisme, les DO i la innovació en els vins fomenten aquest canvi de model de consum.

Per això, la competència entre DO i bodegues està més viva que mai i, com explica Puig, les pròpies DO tenen estratègies pròpies. "N'hi ha que tenen un ventall de varietats molt reduït perquè consideren que és amb el que han de jugar com a DO i n'hi ha que tenen una visió més oberta i que no donen tanta importància al factor varietal. Però això és un tema en evolució", sosté el director de l'Incavi, que apunta que, a tot plegat, s'hi afegeix el canvi climàtic, que "afectarà i provocarà moviments en quant a varietats". Seran canvis lents perquè des que es planta una vinya fins que comença a donar fruits, passen quatre o cinc anys, però passar, passarà.

Cultura del vi, al gust de tots

Donar-se a conèixer, exportar més, fer segell... Les prioritats de la Barcelona Wine Week són clares i, justament per això, el director general d'Alimentaria Exhibitions, J. Antoni Valls, posa damunt la taula que el saló "ha dedicat un gran esforç a atreure els compradors forans de més interès per a les empreses espanyoles el negoci de les quals s'orienta en bona mesura a l'exportació", al mateix temps que afegeix que la fira és "una oportunitat excepcional per conèixer de primera mà una amplíssima mostra de vins espanyols de qualitat, així com d'identificar noves tendències i gaudir de propostes originals vinculades a l'art, la música i la gastronomia. Per exemple, els assistents podran fer un maridatge entre música i vi experimentant com la primera influeix en el sabor del segon.

Jordà: "Per Catalunya és un honor donar la benvinguda a moltes DO i bodegues d'altres punts de l'Estat"

Però tot això cal apropar-ho als joves i aquí hi ha molta feina a fer. La consellera d'Agricultura, Teresa Jordà, admetia durant la inauguració de la fira que "tenim molts reptes", com, per exemple, "apropar-nos i fer nostre el sector dels joves, embotellar d'una manera concreta, fer vins vegans, sense alcohol... les possibilitats són extremes". Sostenibilitat i territori marquen el camí.

La consellera Jordà visita la Barcelona Wine Week | Departament d'Agricultura

La consellera Jordà visita la Barcelona Wine Week | Departament d'Agricultura

També el director de l'Incavi fa un incís especial en aquest terreny. "Hem treballat perquè el vi competeix entre altres begudes sobretot de cara a la gent jove en què hi ha moltes campanyes de màrqueting, el fet d'estar en un país molt càlid... no sempre és la rebuda més fàcil per a la gent. Hi ha molta feina a fer en quant a coneixement de la cultura del vi que havia perdut durant aquests anys i pensem que poc a poc s'està recuperant", assegura.

És per aquest motiu que aquesta primera edició marcarà les línies a seguir per a les futures, però, de moment, no cal restar-li importància i, en paraules de la consellera, "és una posada de llarg fantàstica a la capital del país del nostre sector que ho vol tot perquè ho pot tot i surt a l'exterior amb la millor de les cares". I és que, a parer seu, la fira "serà un èxit" perquè "Barcelona ja crida per si sola" i per "Catalunya és un honor donar la benvinguda a moltes DO i bodegues d'altres punts de l'Estat".