19
de Gener
de
2017
Act.
20
de Gener
de
2017
Un dron pot mostrar-nos una vista aèria sorprenent d'una ciutat com Barcelona, però les funcions d'aquesta aeronau de petites dimensions, no tripulada i dirigida remotament, van molt més enllà. Aquest sofisticat aparell és capaç de detectar mines antipersones a Bòsnia, volar sobre Lorca per valorar els desperfectes del terratrèmol, localitzar els focus d'un incendi o identificar el transport de sediments del riu al Delta de l'Ebre. Les possibilitats de la seva càmera d'alta definició i dels seus moviments a l'aire són infinites, i al BCN Drone Center ho saben. Ubicat a Moià, a Barcelona, és un dels 10 centres de proves de drons que existeixen al món, equivalent a les instal·lacions que tenen a Finlàndia, Suècia, Canadà o Islàndia.
Jordi Santacana, fundador del BCN Drone Center, tenia una empresa d'importació i exportació de material aeronàutic des de feia temps, i com a afició, construïa avions teledirigits similars als drons quan la paraula "dron" ni tan sols existia. Un dia, quan estava experimentant a l'aeròdrom de Moià, va aterrar-hi un alt càrrec de l'empresa Indra. Gràcies a ell, el 2003 va crear CATUAV, una companyia dedicada exclusivament als drons. Ara són sis persones a l'equip, entre enginyers industrials, aeronàutics i electrònics, personal de màrqueting i professionals d'altres disciplines.
Marc Beltran és enginyer aeronàutic, Business Development i un dels quatre socis del BCN Drone Center. "Fa 16 anys vam néixer com a CATUAV -de les paraules Catalunya i UAV, que significa 'dron'- amb l'objectiu de dissenyar, construir i operar drons. El centre de Moià va ser un dels primers d'Europa en aparèixer, i avui dia som l'espai amb més experiència en el sector", explica.
Moià, la millor localització
De totes les localitzacions que es van plantejar en un inici per muntar-hi el centre, Moià va resultar ser la zona que reunia les millors condicions. "Vam fer proves a l'aeròdrom de Moià, però la nostra presència allà no era compatible amb els entrenaments que realitzaven els pilots. Necessitàvem un lloc exclusiu per a drons. Moià era la finca idònia; un lloc despoblat però a només una hora de Barcelona. Eren 900 metres de zona elevada i no hi havia vents ni boira, els principals enemics dels drons", relata. De manera que, "amb capital privat i sense cap ajuda externa", van comprar la finca. El pas següent va ser demanar un espai aeri segregat a Madrid, només per a drons.
El centre de Moià compta amb 25 quilòmetres quadrats, que equivalen a 2.500 camps de futbol. És un edifici bioclimàtic i autosostenible: el 100% de l'energia es genera amb panells fotovoltaics i aerogeneradors (molins de vent). L'aigua es recull de la pluja i la calefacció s'obté cremant llenya.
L'objectiu del centre és oferir serveis i instal·lacions, vendre drons i donar formació per a aprendre a ser pilot d'aquesta aeronau de petites dimensions, no tripulada i dirigida remotament. "La nostra intenció és donar resposta a la ciutadania davant d'una demanda específica. Hi ha circuits per provar cotxes i motos, però fins ara no n'hi havia per provar un dron", comenta. També proporcionen un servei de consultoria a les empreses i ofereixen els seus enginyers per hores.
Clients de tot el món
En els tres anys de vida del centre, han passat per les instal·lacions més de 400 professionals de 60 països per assistir als cursos de formació setmanals que ofereix l'espai a qualsevol persona que vulgui aprendre a pilotar un dron i que costen 1.350 euros, amb allotjament inclòs. "Hem tingut gent molt singular: un alt responsable de l'ONU, un catedràtic de Harvard, gerents de parcs naturals de Kènia que volien seguir amb un dron els elefants, personal de centres especials russos....", confessa Beltran.
En aquest temps, el centre ha anat evolucionant i ha incorporat novetats. Avui, disposa de drons més grans i amb més autonomia, així com d'un centre de control nou, de manera que no cal sortir de l'edifici per fer volar un dron. També ha afegit un laboratori outdoor, perquè els drons puguin fer proves amb les seves òptiques i els seus sensors, i un helipad, on poden aterrar els drons que es coneixen com a multicòpters.
Base operativa de l'Agència Espacial Europea
La novetat més destacada però, és l'acord que han assolit amb l'Agència Espacial Europea i la Generalitat de Catalunya que converteix el centre de drons de Moià en la base operativa de proves de totes les empreses de drons incubades per l'organització internacional i que s'emmarca dins del pla Catalonia Smart Drones. És a dir, A partir d'ara, més de 400 start-ups europees del Business Incubation Center relacionades amb l'espai podran provar els seus drons a Catalunya.
"Ja som un centre de referència de pilotatge de drons, i anem pel camí de convertir-nos en un hub mundial. Volem compartir coneixement i ser únics al món. Un pol d'atracció", reconeix el soci.
Drons amb 14 hores d'autonomia
De drons n'hi ha de dos tipus. "El multicòpter és el més conegut de tots, el que fa servir la gran majoria. És el més bàsic i amb el que aconseguim fer vídeos de paisatge. Els drons d'ala fixa són els altres. Semblen un avió i tenen més autonomia. Mentre un multicòpter dura, com a molt, 20 minuts, l'altre pot durar entre una hora i 14 hores. El fet de tenir més autonomia, ens permet cobrir més hectàrees", subratlla Beltran.
Avui, grans empreses com Facebook i Google estan comprant drons d'ala fixa de 40 metres d'envergadura per fer-los volar per l'estratosfera, a 30 km alçada, amb plaques solars a les ales. "Volen durant mesos amb l'objectiu de portar 4G a zones remotes on no hi ha Internet", diu.
Cal tenir en compte que els drons no poden volar en nuclis urbans, ni sobre concentracions de persones. Tampoc poden fer-ho a 15 quilòmetres de radi de l'Aeroport de Barcelona. A més, el sostre màxim de vol ha de ser de 120 metres, i el pilot no pot allunyar-se més de 500 metres del seu dron, alerten des del BCN Drone Center.
Jordi Santacana, fundador del BCN Drone Center, tenia una empresa d'importació i exportació de material aeronàutic des de feia temps, i com a afició, construïa avions teledirigits similars als drons quan la paraula "dron" ni tan sols existia. Un dia, quan estava experimentant a l'aeròdrom de Moià, va aterrar-hi un alt càrrec de l'empresa Indra. Gràcies a ell, el 2003 va crear CATUAV, una companyia dedicada exclusivament als drons. Ara són sis persones a l'equip, entre enginyers industrials, aeronàutics i electrònics, personal de màrqueting i professionals d'altres disciplines.
Marc Beltran és enginyer aeronàutic, Business Development i un dels quatre socis del BCN Drone Center. "Fa 16 anys vam néixer com a CATUAV -de les paraules Catalunya i UAV, que significa 'dron'- amb l'objectiu de dissenyar, construir i operar drons. El centre de Moià va ser un dels primers d'Europa en aparèixer, i avui dia som l'espai amb més experiència en el sector", explica.
Moià, la millor localització
De totes les localitzacions que es van plantejar en un inici per muntar-hi el centre, Moià va resultar ser la zona que reunia les millors condicions. "Vam fer proves a l'aeròdrom de Moià, però la nostra presència allà no era compatible amb els entrenaments que realitzaven els pilots. Necessitàvem un lloc exclusiu per a drons. Moià era la finca idònia; un lloc despoblat però a només una hora de Barcelona. Eren 900 metres de zona elevada i no hi havia vents ni boira, els principals enemics dels drons", relata. De manera que, "amb capital privat i sense cap ajuda externa", van comprar la finca. El pas següent va ser demanar un espai aeri segregat a Madrid, només per a drons.
El centre de Moià compta amb 25 quilòmetres quadrats, que equivalen a 2.500 camps de futbol. És un edifici bioclimàtic i autosostenible: el 100% de l'energia es genera amb panells fotovoltaics i aerogeneradors (molins de vent). L'aigua es recull de la pluja i la calefacció s'obté cremant llenya.
L'objectiu del centre és oferir serveis i instal·lacions, vendre drons i donar formació per a aprendre a ser pilot d'aquesta aeronau de petites dimensions, no tripulada i dirigida remotament. "La nostra intenció és donar resposta a la ciutadania davant d'una demanda específica. Hi ha circuits per provar cotxes i motos, però fins ara no n'hi havia per provar un dron", comenta. També proporcionen un servei de consultoria a les empreses i ofereixen els seus enginyers per hores.
Clients de tot el món
En els tres anys de vida del centre, han passat per les instal·lacions més de 400 professionals de 60 països per assistir als cursos de formació setmanals que ofereix l'espai a qualsevol persona que vulgui aprendre a pilotar un dron i que costen 1.350 euros, amb allotjament inclòs. "Hem tingut gent molt singular: un alt responsable de l'ONU, un catedràtic de Harvard, gerents de parcs naturals de Kènia que volien seguir amb un dron els elefants, personal de centres especials russos....", confessa Beltran.
En aquest temps, el centre ha anat evolucionant i ha incorporat novetats. Avui, disposa de drons més grans i amb més autonomia, així com d'un centre de control nou, de manera que no cal sortir de l'edifici per fer volar un dron. També ha afegit un laboratori outdoor, perquè els drons puguin fer proves amb les seves òptiques i els seus sensors, i un helipad, on poden aterrar els drons que es coneixen com a multicòpters.
Base operativa de l'Agència Espacial Europea
La novetat més destacada però, és l'acord que han assolit amb l'Agència Espacial Europea i la Generalitat de Catalunya que converteix el centre de drons de Moià en la base operativa de proves de totes les empreses de drons incubades per l'organització internacional i que s'emmarca dins del pla Catalonia Smart Drones. És a dir, A partir d'ara, més de 400 start-ups europees del Business Incubation Center relacionades amb l'espai podran provar els seus drons a Catalunya.
"Ja som un centre de referència de pilotatge de drons, i anem pel camí de convertir-nos en un hub mundial. Volem compartir coneixement i ser únics al món. Un pol d'atracció", reconeix el soci.
Drons amb 14 hores d'autonomia
De drons n'hi ha de dos tipus. "El multicòpter és el més conegut de tots, el que fa servir la gran majoria. És el més bàsic i amb el que aconseguim fer vídeos de paisatge. Els drons d'ala fixa són els altres. Semblen un avió i tenen més autonomia. Mentre un multicòpter dura, com a molt, 20 minuts, l'altre pot durar entre una hora i 14 hores. El fet de tenir més autonomia, ens permet cobrir més hectàrees", subratlla Beltran.
Avui, grans empreses com Facebook i Google estan comprant drons d'ala fixa de 40 metres d'envergadura per fer-los volar per l'estratosfera, a 30 km alçada, amb plaques solars a les ales. "Volen durant mesos amb l'objectiu de portar 4G a zones remotes on no hi ha Internet", diu.
Cal tenir en compte que els drons no poden volar en nuclis urbans, ni sobre concentracions de persones. Tampoc poden fer-ho a 15 quilòmetres de radi de l'Aeroport de Barcelona. A més, el sostre màxim de vol ha de ser de 120 metres, i el pilot no pot allunyar-se més de 500 metres del seu dron, alerten des del BCN Drone Center.